Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (10 ill.)

af Niels Munch, 18/8 2016, 16:09 (3024 dage siden)

God dag i Forum,

Nu & da inspireres man til at google lidt rundt efter ting af jernbanemæssig interesse, og således fandt jeg dette foto:

[image]Nexø Havn 1945. Kilde: http://www.nexoemuseum.com/omkring-1945.html .

Godsvognen fra DBJ synes at være en åben Gudhjembanevogn med nr. 7xx, bygget på Borhnolms Maskinfabrik, ganske som denne:

[image]DBJ godsvogn på Østermarie Station. Kilde: http://bornholmsmuseum.mobi/museumsudstil/ugensh2705.htm .

Men hov, i Nexø havn ses 2 af Det Østbornholmske Dampskibsselskabs passagerbåde, på ret køl M/S Nordbornholm, og kæntret M/S Østbornholm:

[image]M/S Nordbornholm og M/S Østbornholm efter russisk bombardement, Nexø Havn. Kilde: http://www.bornholmerneshistorie.dk/andre-bombebilleder.html .

De 2 skibe, der var søsterskibe, blev bygget på Aalborg Værft 1939 og kom ganske kort i drift på rederiets rute København - Hasle - Allinge - Gudhjem - Svaneke - Nexø, inden verdenskrigens oliemangel tvang dem til oplægning i Nexø Havn. Og her lå de, da russerne bombarderede Nexø i 1945.

Ved russernes 2. angrebsbølge den 8. maj 1945 blev M/S Nordbornholm beskadiget, og M/S Østbornholm slået læk kæntrede.

M/S Østbornholm blev bragt flot m.h.p. bugsering til Aalborg Værft for reparation. Men under bugsering 06.08.1945 med Svitzer ramte hun en mine i Kämpingebugten ved den skånske sydvestkyst ca. 2 sømil syd for indsejlingen til Falsterbokanalen, hvorved skipperen desværre omkom:

[image]M/S Østbornholm efter minesprængningen, Museet for Søfart MfS 000005541.

Herefter bjærgedes hun atter og blev repareret i København. Nedenstående foto er givetvis fra hendes indsættelse i rutetrafik efter reparation:

[image]M/S Østbornholm i Gudhjem Havn. Kilde: http://www.gudhjemarkiv.dk/?nr=1209&motiv=havnen .

..... og her går hun gennem Falsterbokanalen:

[image]M/S Østbornholm passerer Falsterbo klapbro på vej ind i kanalen. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KCAC12594:

Om M/S Østbornholm (II, rederiet har haft 3 af det navn):

[image]Kilde: Museet for Søfart.

Falsterbokanalen blev etableret i 1941 til sikring af søfarten langs den svenske kyst, idet tyskerne ikke accepterede den svenske 4-sømiles grænse, men kun en tremilegrænse, indtil hvilken man minerede. Det var således - formentlig - en tysk mine, der efter krigsafslutning sprængte den allerede vingeskudte M/S Østbornholm.

Landevejs- og jernbaneforbindelsen til Skanör-Falsterbo blev efter gravningen af Falsterbokanalen sikret ved en klapbro, svenskerne købte brugt i Danmark. Det var nemlig den midlertidige Knippelsbro (1934-1937), der var blevet installeret, medens den gamle "pavillonbro" blev erstattet af den nuværende Knippelsbro:

[image]Den midlertidige Knippelsbro (åben) ved siden af den gamle. Kilde: http://www.chrarkiv.dk/?page_id=264 .

Over Falsterbokanalen tjente den midlertidige Knippelsbro således som både vej- og jernbanebro:

[image]Malmö - Trelleborgs Järnväg, MTJ lok 1 med tåg på den nya klaffbron över Falsterbokanalen. Fotograf: Otto Ohm Malmö. Fototid 1942. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBED00463:

[image]Gamla bron över Falsterbokanalen. Foto: Finn Johannessen, 1963. Wikimedia Commons.

Selv om Falsterbobanen blev nedlagt 1971, fortsatte klapbroen sin funktion, indtil den i 1991 blev afløst af en ny vejbro, ligeledes udført som klapbro.

Således kom vi lidt rundt i pr. skib og jernbane - og på "lånte" fotos, da jeg ikke var gammel nok - endsige født - til dengang selv at fotografere. Jeg håber, mine snurrepiberier vil fange læsernes interesse og henviser til de "indbyggede links" for mere.


Bedste hilsener
Niels

Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (10 ill.)

af Lars Henning Jensen, 18/8 2016, 18:40 (3024 dage siden) @ Niels Munch

God dag i Forum,

Nu & da inspireres man til at google lidt rundt efter ting af jernbanemæssig interesse, og således fandt jeg dette foto:

Således kom vi lidt rundt i pr. skib og jernbane - og på "lånte" fotos, da jeg ikke var gammel nok - endsige født - til dengang selv at fotografere. Jeg håber, mine snurrepiberier vil fange læsernes interesse og henviser til de "indbyggede links" for mere.


Bedste hilsener
Niels

Kære Niels!

Det er altid en fornøjelse at læse, hvad dine af studier stort og småt bringer for dagen af - ofte aldeles og aldeles urimeligt - overset(e) historie(r). Bliv endelig ved!

Jeg håber en gang, når min daglige arbejdsgiver (og hustru gennem 30 år og 2 dage ...) giver mig en smule mere frihed, at jeg kan få mere tid til den slags hyggestudier. Men foreløbig kniber det blot at få færdiggjort min beretning om besøg i Harzen i foråret (jeg ved det godt, Niels ...) ;-)

vh
LH

PS: Hvad blev der af den anden beskadigede Bornholmerbåd?

Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (+ 1 foto)

af Niels Munch, 18/8 2016, 22:06 (3024 dage siden) @ Lars Henning Jensen

PS: Hvad blev der af den anden beskadigede Bornholmerbåd?


Kære L.H.,

Tak for de pæne ord!

M/S Nordbornholm blev ret hurtigt repareret og sat i drift af rederiet:

[image]Parti fra Nexø Havn. Vilh. E. Jensens Boghandel. Nexø. Eneret. Kilde: http://www.bornholmerneshistorie.dk/kh-kofoeds-album-1945-nexoslash.html .

Skibsdata: http://www.netnoord.nl/bornholmerfaergen/da/?%C3%98stbornholmske-D%2FS:Nordbornholm_1939 .

Skibet forblev i rederiets tjeneste indtil 1960, hvor hun solgtes til Rederi AB Bottenviken (Sverige): http://www.vasabatarna.se/kuriosa/annan_historik/passagerartrafik_skelleftea.htm .

Se de mange fotos i disse links.

Om skibets hele levnedsløb, se: http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=129&n=1 .

Om Det Østbornholmske Dampskibsselskab, se: http://www.bornholmerneshistorie.dk/oslashstbornholmske.html .


Bedste hilsener
Niels

Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (epilog)

af Niels Munch, 12/5 2024, 17:31 (200 dage siden) @ Niels Munch

Det danske ingeniør- og entreprenørfirma Saabye & Lerche, som i tidens løb bl.a. har udført jernbaneanlæg i Sverige, annoncerede i "Ingeniøren" med firmaets engagement i vej- og jernbaneforbindelsen over Falsterbokanalen:

[image]

I selvsamme eksemplar af "Ingeniøren", nemlig nr. 40 af 5. oktober 1946, findes en grundig og læseværdig gennemgang af "Falsterbokanalen, dens oprindelse og anlæg" ved byråchef, oberstløjtnant Sven Stenberg: https://danmarkshistorien.ing.dk/titles/ingarkiv/6398/publications/7164/pages/25 - herunder også omtale af den midlertidige Knippelsbro, der for resten var konstrueret af det danske ingeniørfirma Chr. Bjørn Petersen.

M.v.h.
Niels

Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (10 ill.)

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 13/5 2024, 07:45 (200 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Tak for en fin og dejlig beretning om bl.a. Falsterbo kanalen med klapbroen. I sommeren 1965 besøgte jeg Falsterbo banen , som endnu havde et planmæssigt damptog i køreplanen, jeg mener kun om søndagen saa vidt jeg husker. Saaledes kørte jeg over Falsterbo kanalen den dag.
Her er mit foto af klapbroen taget fra togets sidste vogns åbne endeperron.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

[image]
Falsterbo kanalen 22 Aug 1965 Foto: Niels Kroyer

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak