Lidt om Østbornholm og Falsterbokanalen (10 ill.)
God dag i Forum,
Nu & da inspireres man til at google lidt rundt efter ting af jernbanemæssig interesse, og således fandt jeg dette foto:
Nexø Havn 1945. Kilde: http://www.nexoemuseum.com/omkring-1945.html .
Godsvognen fra DBJ synes at være en åben Gudhjembanevogn med nr. 7xx, bygget på Borhnolms Maskinfabrik, ganske som denne:
DBJ godsvogn på Østermarie Station. Kilde: http://bornholmsmuseum.mobi/museumsudstil/ugensh2705.htm .
Men hov, i Nexø havn ses 2 af Det Østbornholmske Dampskibsselskabs passagerbåde, på ret køl M/S Nordbornholm, og kæntret M/S Østbornholm:
M/S Nordbornholm og M/S Østbornholm efter russisk bombardement, Nexø Havn. Kilde: http://www.bornholmerneshistorie.dk/andre-bombebilleder.html .
De 2 skibe, der var søsterskibe, blev bygget på Aalborg Værft 1939 og kom ganske kort i drift på rederiets rute København - Hasle - Allinge - Gudhjem - Svaneke - Nexø, inden verdenskrigens oliemangel tvang dem til oplægning i Nexø Havn. Og her lå de, da russerne bombarderede Nexø i 1945.
Ved russernes 2. angrebsbølge den 8. maj 1945 blev M/S Nordbornholm beskadiget, og M/S Østbornholm slået læk kæntrede.
M/S Østbornholm blev bragt flot m.h.p. bugsering til Aalborg Værft for reparation. Men under bugsering 06.08.1945 med Svitzer ramte hun en mine i Kämpingebugten ved den skånske sydvestkyst ca. 2 sømil syd for indsejlingen til Falsterbokanalen, hvorved skipperen desværre omkom:
M/S Østbornholm efter minesprængningen, Museet for Søfart MfS 000005541.
Herefter bjærgedes hun atter og blev repareret i København. Nedenstående foto er givetvis fra hendes indsættelse i rutetrafik efter reparation:
M/S Østbornholm i Gudhjem Havn. Kilde: http://www.gudhjemarkiv.dk/?nr=1209&motiv=havnen .
..... og her går hun gennem Falsterbokanalen:
M/S Østbornholm passerer Falsterbo klapbro på vej ind i kanalen. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KCAC12594:
Om M/S Østbornholm (II, rederiet har haft 3 af det navn):
Kilde: Museet for Søfart.
Falsterbokanalen blev etableret i 1941 til sikring af søfarten langs den svenske kyst, idet tyskerne ikke accepterede den svenske 4-sømiles grænse, men kun en tremilegrænse, indtil hvilken man minerede. Det var således - formentlig - en tysk mine, der efter krigsafslutning sprængte den allerede vingeskudte M/S Østbornholm.
Landevejs- og jernbaneforbindelsen til Skanör-Falsterbo blev efter gravningen af Falsterbokanalen sikret ved en klapbro, svenskerne købte brugt i Danmark. Det var nemlig den midlertidige Knippelsbro (1934-1937), der var blevet installeret, medens den gamle "pavillonbro" blev erstattet af den nuværende Knippelsbro:
Den midlertidige Knippelsbro (åben) ved siden af den gamle. Kilde: http://www.chrarkiv.dk/?page_id=264 .
Over Falsterbokanalen tjente den midlertidige Knippelsbro således som både vej- og jernbanebro:
Malmö - Trelleborgs Järnväg, MTJ lok 1 med tåg på den nya klaffbron över Falsterbokanalen. Fotograf: Otto Ohm Malmö. Fototid 1942. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBED00463:
Gamla bron över Falsterbokanalen. Foto: Finn Johannessen, 1963. Wikimedia Commons.
Selv om Falsterbobanen blev nedlagt 1971, fortsatte klapbroen sin funktion, indtil den i 1991 blev afløst af en ny vejbro, ligeledes udført som klapbro.
Således kom vi lidt rundt i pr. skib og jernbane - og på "lånte" fotos, da jeg ikke var gammel nok - endsige født - til dengang selv at fotografere. Jeg håber, mine snurrepiberier vil fange læsernes interesse og henviser til de "indbyggede links" for mere.
Bedste hilsener
Niels