Det må også gerne være de ældre trækkere.
Jamen, så får du et foto fra vognbjørntransporternes tidlige dage:
Vognmand E. Sand med Dora-vognbjørn, Gladsaxe Ringvej primo 1959 (nm).
Inden DSB selv udførte vognbjørntransporter, benyttede man vognmand E. Sand & Co., Valby, hvis vogntog ses på ovenstående foto. Det er taget ved Ringvej B3 i Gladsaxe ud for højttalerfabrikken Peerless A/S, som senere blev HNGs domicil. Om lidt svinger vogntoget til venstre op ad Gladsaxevej. Målet er S. Dyrup & Co., farve- og lakfabrikker, hvor den tyske tankvogn med kemikalier skal afsættes på en sporstump.
Tankvognen var ved hjælp af Volvo-trækkerens spil - via et par løse skinnestykker - blevet hevet op på vognbjørnen ved læssevejen på Buddinge Station, og den samlede transportstrækning androg ca. 1,5 km.
E. Sand havde, foruden den viste "Dora" også en "Kässbohrer" vognbjørn, og der kørtes ud fra Godsbanegården samt Nørrebro, Glostrup og Buddinge stationer.
Vognmand Sand's Volvo-trækker havde et førerhus m.v., der var malet i en varm gul farve. Firma og materiel blev overtaget af DSB i 1962, da "man selv ville", og lastbilens førerhus m.v. blev lakeret rødt.
Læs evt. JB-P's illustrerede artikel "1956: Vognbjørnen indføres" i "Jernbanehistorisk Årbog '06" (bane bøger 2006 ISBN 87-91434-07-6).
M.v.h.
Niels