Avatar

Kulkassen på F 500

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/6 2012, 11:51 (4539 dage siden)

En opmærksom læser har påpeget, at der i teksten om DSB F 500 står, at den fik større kulkasse og trykluftbremse i 1950. Det første billede på DSB F 500 siden er angivet til at være optaget i 1949 og viser maskinen med forhøjet kulkasse.
Hvad er rigtigt? Er årstallet på billedet forkert eller fik maskinen forhøjet kulkassen før 1950?

Kulkassen på F 500

af Steffen Dresler, 19/6 2012, 13:31 (4539 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy!

På det omtalte billede optaget i Kødbyen angiveligt i 1949, har F 500 stor kulkasse, men ingen TB. Man kan dog se, at konsollen for TP sidder på kedlen.
Ser du i DRM I (tegning 15 – III, rettelse I. 50) er maskinen overhovedet ikke nævnt i 1950 (?), men nævnt på tegning 14d – II rettelse VIII.52 som havende TB.
Ser man efter i DRM tillæg II bliver den udstyret med TB i oktober kvartal 1950, men der er i samme intet nævnt om en større kulkasse. Ændringen med TB bør så være gennemført et sted i sensommeren 1950, da den ikke er nævnt i juli kvartal. Altså med den usikkerhed der er.
Jf. andre informationer har nr. 461, 473 – 500 fået monteret større kulkasse fra perioden 1951 og frem (nr. 651-665 havde det ved leveringen i 1949). Men INGEN bemærkninger overhovedet i DRM I og II om forhøjede kulkasser.
Jeg råder ikke over (vidende om) nogle skrivelser, der enten be- eller afkræfter monteringen af en større kulkasse fra 1951 og frem, men kun et notat med hvilke nr. der har større kulkasser, men uden datoangivelser.
Men skal vi tage billedet for pålydende m.h.t. år, passer det jo med en manglende TB, da maskinen jo tydeligvis kun har DB. Dette harmonerer dog ikke med kulkassen CIRKA 1951 og frem.
Men passer årsangivelsen sammen med info vedr. TB i tillæg II, så har maskinen altså fået monteret større kulkasse FØR 1950/1949.

Det er desværre ikke ualmindeligt med ”lettere uoverensstemmelser” i DRM og dermed DRM I og DRM II tillæg, imellem.
Så ud fra ovennævnte kan jeg ikke umiddelbart hjælpe. Det hele eller intet kan være rigtigt.

Steff

Kulkassen på F 500

af MR, 19/6 2012, 14:02 (4539 dage siden) @ Steffen Dresler

Man må altså bukke i ærbødighed for den store viden, der er på dette forum, samt en tak til de, der trods alle ods stadig orker at berige os med denne viden.

VH Michael

Kulkassen på F 500

af Filip Gram, 19/6 2012, 15:26 (4539 dage siden) @ Steffen Dresler

På det omtalte billede optaget i Kødbyen angiveligt i 1949, har F 500 stor kulkasse, men ingen TB. Man kan dog se, at konsollen for TP sidder på kedlen.
Ser du i DRM I (tegning 15 – III, rettelse I. 50) er maskinen overhovedet ikke nævnt i 1950 (?), men nævnt på tegning 14d – II rettelse VIII.52 som havende TB.
Ser man efter i DRM tillæg II bliver den udstyret med TB i oktober kvartal 1950, men der er i samme intet nævnt om en større kulkasse. Ændringen med TB bør så være gennemført et sted i sensommeren 1950, da den ikke er nævnt i juli kvartal. Altså med den usikkerhed der er.

Jeg ved ikke hvor lokomotivbogen til F 500 befinder sig (ikke Roskilde eller Randers), men heri findes beskrivelsen om bla. sidste kedelrevision, hvor konsollen for luftpumpen nødvendigvis må være monteret (Kedelrørene skal være ude for at komme til at nitte den konsol på). Optagetidspunktet må således være mellem sidste kedelrevision og oktober kvartal 1950. Ombygningen til stor kulkasse vil også stå beskrevet heri.

Såfremt nogen skulle ligge inde med denne maskinebog, data herfra eller måske viden om hvor den skulle befinde sig, høres der meget gerne mere om det. Særligt kedelkarakteren har interesse, idet kedlen måske kan tjene som reservekedel.

/Filip

Kulkassen på F 500

af Steffen Dresler, 19/6 2012, 16:43 (4539 dage siden) @ Filip Gram

God eftermiddag Filip!

F 500´s reparationsbog er IKKE på museet. Da lokomotivet blev solgt/udlånt er jeg 100 procent sikker på, at bogen medfulgte til dokumentation. Det er jo den eneste chanche for at se status.
Om den er tilbageleveret sammen med lokomotivet til DSB ved jeg ikke. Men den er altså ikke på museet, da den ikke optræder i den "Lundagerske" fortegnelse sendt til mig. Og det passer jo også helt fint med, at lokomotivet ikke blev udrangeret og ophugget fra DSB, men solgt/udlånt til anden side for drift.
Så vidt jeg ka´ huske er lokomotivet i Ro, hvorfor man jo i princippet også skal have bogen dér?
Hvis ikke der står noget i reparationsbogen - hvis findes - er der åbenbart ikke andet for end at se efter på billeder. Jeg kan p.t. ikke lige komme det nærmere m.h.t. tidspunkt.

Kulkassen på F 500

af Georg Schmidt, 19/6 2012, 17:23 (4539 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
[image]
Hej alle
Har kigget i ind/ud listerne fra værkstederne og fundet F 500's trykluftmontering, prøver at finde den med påmontering af stor kulkasse. F 500 var stationeret på Gb i 1950.

Hilsen Georg

Kulkassen på F 500

af Georg Schmidt, 21/6 2012, 23:56 (4536 dage siden) @ Georg Schmidt

Desværre var man ikke så god til at skive om alle forhøjede kulkasser på ind/ud listerne, men det kunne være efter denne L-revision af F 500 i 1947. Det er nok bedst at se lokomotivets papirer.
[image]
Af og til mente ledelsen at lokomotiverne var for længe i værksted. Fandt en oversigt fra centralværkstedet i Århus hvor man søger at forklare hvorfor maskiner er længe inde.:-D Det ses, at R 946 var i vk i et halvt år efter Brørup. R 946 fik (ny) kedel og fyrkasse med kedelnummer 2934.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak