På det omtalte billede optaget i Kødbyen angiveligt i 1949, har F 500 stor kulkasse, men ingen TB. Man kan dog se, at konsollen for TP sidder på kedlen.
Ser du i DRM I (tegning 15 – III, rettelse I. 50) er maskinen overhovedet ikke nævnt i 1950 (?), men nævnt på tegning 14d – II rettelse VIII.52 som havende TB.
Ser man efter i DRM tillæg II bliver den udstyret med TB i oktober kvartal 1950, men der er i samme intet nævnt om en større kulkasse. Ændringen med TB bør så være gennemført et sted i sensommeren 1950, da den ikke er nævnt i juli kvartal. Altså med den usikkerhed der er.
Jeg ved ikke hvor lokomotivbogen til F 500 befinder sig (ikke Roskilde eller Randers), men heri findes beskrivelsen om bla. sidste kedelrevision, hvor konsollen for luftpumpen nødvendigvis må være monteret (Kedelrørene skal være ude for at komme til at nitte den konsol på). Optagetidspunktet må således være mellem sidste kedelrevision og oktober kvartal 1950. Ombygningen til stor kulkasse vil også stå beskrevet heri.
Såfremt nogen skulle ligge inde med denne maskinebog, data herfra eller måske viden om hvor den skulle befinde sig, høres der meget gerne mere om det. Særligt kedelkarakteren har interesse, idet kedlen måske kan tjene som reservekedel.
/Filip