Lollandsbanens busser / LF Bus

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:46 (3089 dage siden)

Kære alle

Jeg er ved at skrive korte omtaler af de selskaber, som gennem tiden har kørt rutekørsel for HT/HUR/Movia område H. Mit fokus er derfor på denne kørsel og ikke så meget kørslen i Lollandsbanens område. Jeg har skrevet to omtaler af tidligere privatbaneselskabers busselskaber (LF Bus og Østbanen/Østtrafik), som jeg derfor tillader mig at lægge her i forhåbning om at få gode input, kommentarer, rettelser og tilføjelser m.v. Usikre oplysninger, eller oplysninger, som ønskes præciseret er markeret med fed tekst. Er der derudover en, som har logoet for LF Bus? Så er jeg interesseret. Evt. et nærfoto af en bus helt fra siden, hvor logoet tydeligt kan ses. Skriv herunder hvis du kan bidrage med yderligere - du er også velkommen til at skrive til jesperincopenhagen@gmail.com.
På forhånd tak!

Mvh. Jesper

LF-Bus A/S
Lolland-Falsterske Jernbane Selskab åbnede privatbanestrækningen mellem Nykøbing F og Nakskov i 1874 (i dag med linjenr. 710R) og stod tidligere også bag andre strækninger på sydhavsøerne: Orehoved-Nykøbing F (åbnet 1872, drift overgået til DSB 1893 og ejerskab i 1952), Maribo-Rødby (1874-1963), Nykøbing F-Gedser (åbnet 1886 med driftsfællesskab med Lolland-Falsterske Jernbane Selskab, overtaget af DSB 1893) og Rødby-Rødbyhavn (1912-63). Ved en omstrukturering i 1954, blev A/S Lollandsbanen stiftet, og Maribo-Bandholm (åbnet 1869, driftsfællesskab med Lolland-Falsterske Jernbane Selskab fra 1879, nedlagt 1952 og en del af Lollandsbanen fra 1954) indgik heri.
Lollandsbanen fik rutebilkørsel fra 1934, hvor man overtog ruterne Maribo-Sakskøbing-Nykøbing F, Maribo-Søllested-Nakskov og Maribo-Rødby Havn, og sammen med DSB (#12) drev man ruten Maribo-Guldborg-Orehoved, der blev forlænget til Vordingborg, da Storebæltsbroen åbnede i september 1937. Da Maribo-Torrig Jernbane lukkede i 1941, overtog Lollandsbanen bilruten Maribo-Vesterborg-Nakskov. Rutebilkørslen overgik også til Lollandsbanen, da persontrafikken på Maribo-Bandholm Jernbane blev helt indstillet i 1953, ligesom Lollandsbanen oprettede to rutebilruter, som betjente Nakskov-Kragenæs-banens opland, da denne bane blev nedlagt i 1967. I 1969 oprettede Maribo Amtsråd og Nykøbing F byråd det fælleskommunale selskab Lolland-Falster ruterne, der skulle drive alle ruter på Falster samt Nykøbing Fs bybusser, og hvor Lollandsbanen stod for drift og administration. Fra omkring 1979 blev selskabet indlemmet i Lollandsbanen.
Gennem tiden ønskede flere vognmænd at ophøre, hvor Lollandsbanen overtog kørslen. I 1978 vedtog Folketinget "Lov om den lokale og regionale personbefordring uden for hovedstadsområdet", som pålagde amterne at etablere en trafikvirksomhed. I Storstrøms Amt førte det til etableringen af Storstrøms Trafikselskab (STS) fra 30. september 1979, som Lollandsbanen og de øvrige busselskaber blev entreprenører for.
Som følge af et EU-direktiv med deraf følgende ændring i Privatbaneloven, som blev vedtaget af Folketinget 4. april 1995, skulle privatbaneselskabernes busdrift udskilles i selvstændige aktieselskaber, som skal drives uafhængigt af moderselskaberne. Det gjaldt også Lollandsbanen, så i april 1995 med virkning fra 1. januar 1995 blev buskørslen udskilt i datterselskabet Lollandsbanens Bustrafik A/S, i daglig tale LF-Bus A/S, hvor bogstaverne stod for Lolland-Falster.
Al LF-Bus' kørsel blev udbudt i STS' 1. udbud fra juli 1995, hvor al kørslen på Lolland-Falster, Fejø og Femø blev udbudt. Her vandt LF-Bus 94 % af den udbudte kørsel, som blev kørt fra Lollandsbanens tidligere garageanlæg i Nakskov, Kragenæs, Maribo og Nykøbing F. I STS' 2. udbud fra juli 1996 udbød man resten af trafikselskabets kørsel - på Sydsjælland og Møn. DSB busser (#12) vandt her kørsel som hovedsageligt var forankret i Næstved-området, mens Østtrafik (#60) vandt kørsel omkring Stevns og Østsjælland. Al anden kørsel blev vundet af LF-Bus, som etablerede garager i Præstø, Stege (og hvor ellers???). LF-Bus herefter kørte omtrent tre fjerdedele af STS' kørsel, hvortil kom noget for VT.
Hurtigt føg beskyldningerne om underbud og unfair konkurrence. LF-Bus havde svært ved at etablere sig med så kort varsel, og meget af det overtagne busmateriel var i dårligere stand end forventet. Det betød, at der blev brugt ekstra mange ressourcer på opstarten, ligesom det i en lang periode var nødvendigt at overføre busser og mandskab fra Lolland-Falster til at klare driftsafviklingen på Sydsjælland. Det betød et betydeligt merforbrug af lønomkostninger, kilometerafhængige omkostninger i øvrigt og udgifter til istandsættelse, og LF-Bus blev kun kompenseret delvist. Dertil kom, at LF-Bus' økonomi- og buschef udarbejdede nogle misvisende økonomirapporter, som slørede og forstærkede den negative udvikling. Chefen blev bortvist, da det blev afsløret.
Enden på det hele blev, at LF-Bus gik konkurs, og fra 17. august 1997 overtog det nystiftede selskab NyBus (#43), der bl.a. havde City-Trafik (#5) og LF-bus' kreditorer som ejere, kørslen i STS-området, mens VT valgte at overdrage kørslen til Combus (#12), som i al hast måtte skaffe 24 køreklare busser til kørslen. Efter 1997 fortsatte Lollandsbanens fjernstyringscentral i Maribo i øvrigt med at overvåge en del af busdriften i STS-området efter aftale med forskellige busselskaber.

Lollandsbanens busser / LF Bus - farver og garager

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:46 (3089 dage siden) @ Jesper KD

Farver: Lollandsbanens busser var oprindeligt postkasserøde og blev på et tidspunkt forsynet med et vingehjul på fronten. Da Lolland-Falster-ruterne overtog bybuskørslen i Nykøbing F i 1969, blev bybusserne gule med en rød stribe under vinduerne. Med Y-togene, der blev indsat i perioden fra 1965 til 1983, introducerede Lollandsbanen en ny, orangerød farve, og det blev besluttet, at den skulle gå igen på alle køretøjer - også rutebilerne. De blev derfor lidt efter lidt malet om i Y-togs-kulør med en hvid stribe under vinduerne, som fortsatte ned i en spids på bussens forende; samtidig forsvandt vingehulet.
Nye busser indsat efter 1995 skulle have STS' design med to-farvekulører i lange skrå overgange: Mintgrøn forrest øverst til højre og bagest øverst til venstre og STS-kongeblå modsat på regionalbusser, hvor farverne symboliserer de grønne marker og skove samt det blå vand (Storstrømmen). Bybusser har gul farve i stedet for mintgrøn.

Præstø
Værkstedsvej (nr. 14?), 4720 Præstø.

I Præstø købte LF-Bus en industribygning på Værkstedsvej som blev indrettet til formålet [MØSÅ s. 31+JB]. Linje 256 var den eneste linje i Præstø, som kørte ind i det daværende HT-område.

Stationeret linje:
010796 256d
170897

Stege
Støvvasen (vejnr.?), 4780 Stege. Krak-kort.

LF-Bus etablerede en ny garage på den tidl. sukkerfabriks grund i Stege [MØSÅ s. 31+JB]. Linje 256 var den eneste linje garageret her, som kørte ind i det daværende HT-område.

Stationeret linje:
010796 256d
170897

Lollandsbanens busser / LF Bus - farver og garager

af Niels Munch, 3/7 2016, 21:53 (3089 dage siden) @ Jesper KD

Hej,

LF Bus etablerede en lejet garageplads hos en lastbilforhandler i Ørslev industrikvarter nord for Vordingborg.

M.v.h.
Niels

Lollandsbanens busser / LF Bus - farver og garager

af gamle ole, 7/7 2016, 12:33 (3085 dage siden) @ Jesper KD

Og i min tid som "økonomisk flytnig" på Falster, husker jeg kun de Y-togsfarvede rutebiler på Falster, og man skulle vist til midt/Vestlolland for at se andre farver, formodentlig underentrepenører, bl.a. SkørringTuristfart og andre.- tror jeg nok.:-)

Hilsen Ole

Lollandsbanens busser / LF Bus - farver og garager

af gamle ole2, 10/7 2016, 14:49 (3082 dage siden) @ Jesper KD

Før designfeberen brød ud havde ikke mindst banerutebilerne en given grundfarve med stribe/skærme evt tag i anden farve a la DSB,GDS,HFHJ,HHGB f.ex.
Efter feberen blev de oftest ensfarvet evt med diskrete staferinger a la LJ mf.
Måske nok lidt generaliseret men passer vist meget godt.

Hilsen Ole

Lollandsbanens busser / LF Bus

af gamle ole, 7/7 2016, 11:40 (3085 dage siden) @ Jesper KD

Hej igen Jesper.
Samme kommentarer som skrevet under Østbanen.
Du har ogsåvovet dig udover H-området ser jeg.
Kommer der evt så noget tilsvarende for resten af nuværende region Sjælland, altså OHJ/HTJ og DSB/Skælsør?


Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak