Fabrikat på E 994 turbogenerator?
Vilket fabrikat på turbogeneratorn till E 994? Lampspänning?
af bengt, 3/5 2016, 16:13 (3174 dage siden)
Vilket fabrikat på turbogeneratorn till E 994? Lampspänning?
af Steffen Dresler, 3/5 2016, 17:10 (3174 dage siden) @ bengt
Go´eftermiddag Bengt
Generelt litra E, normalt AEG, 24 volt, men andre fabrikater er forekommet.
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=26
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Oversmeden, 3/5 2016, 18:27 (3174 dage siden) @ Steffen Dresler
Nu bliver jeg sq lidt i tvivl her......
Når jeg ser på farvebillederne af turbodynamoen, så ligner den ikke just den AEG, som linket henviser til......
Desuden har jeg en note på at de sidste 6 E (hermed også 994) var leveret med en Stone turbodynamo. Dette giver mening da UK efter krigen var en stor handelspartner og Stone er netop engelsk.
De E, som blev bestilt (og langt hen ad vejen bygget) under krigen, fik en AEG. Dette giver mening da DK var ret orienteret mod vores sydlige nabo i perioden 1940-1945 og samhandel med UK var i samme periode praktisk taget umulig.
Men dansede disse turbodynamoer senere rundt mellem maskinerne?
Der kunne jo være sket et byt engang efter leveringen.
Endelig, så var nogle få E udstyret med en ATLAS turbodynamo.
Og bare lige for at tvære helt rundt:
Normalt er betegnelsen for en roterende jævnspændingskilde "dynamo".
Normalt er betegnelsen for en roterende vekselspændingskilde "generator".
Når så AEGs apparat lavede 24 V jævnspænding og Stones apparat 24 V vekselspænding - hvad skal vi så kalde det apparat?
(og nu har fluen rigtig ondt i møllen - duk og væk!)
af Georg Schmidt, 3/5 2016, 18:54 (3174 dage siden) @ Oversmeden
Jeg tror du har ret oversmed, det var en Stone 994 blev leveret med. Jeg skal lige have fundet dokumentet jeg kopierede på RA, der viser hvad Frichs indkøbte til de sidste E-maskiner. Generelt kan man vel sige, at det de købte i England var de mindre heldige med hvorimod grove sager fra Skoda og S C Sørensen var ganske udmærkede.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 5/5 2016, 13:59 (3172 dage siden) @ Georg Schmidt
Lidt mere om turbogeneratoren.
På de sidste E-maskiner var det især tenderne der var problemer med. Ganske mange brud på fjedre på tenderne samt efter ganske lidt slid slaggehuller i løbefladen på tenderhjulene.
Fra Rigsarkivet.
Mvh
Georg
af Steffen Dresler, 5/5 2016, 15:31 (3172 dage siden) @ Georg Schmidt
Tak Georg!
Dejligt at få opklaret spørgsmålet.
I øvrigt var Frichs efter krigen meget glade for engelske produkter, hvilket gav flere problemer, da kvaliteten ikke altid var den bedste. Yderligere gav det problemer med "sammenkøring" af andre fabrikater, f. eks. i forbindelse med Frichs bygning af ARDELT traktorerne.
Herunder to skrivelser (også RA), der underbygger Georgs bemærkning om kvaliteten - eller mangel derpå - af Frichs produkter, der faktisk medførte et udtryk - vistnok fra Kontorchefen for Maskinafdelingen J. P. Andersen - der refererede dårligdomme generelt som "Frichs gods". Men der var nu også noget at have det i, se bl.a. nedenstående to skrivelser. I sær E nr. 991 var som det stod skrevet "et langt Jammerkatalog" af ubehagelige overraskelser, især med svejsninger. Egentligt synd for fabrikken. Det medførte for resten at W. Bay (ham med lokomotivbogen), der var ansat på fabrikken på dette tidspunkt, egenhændigt foreslog og oprettede et "Slutkontrol" regime for at fange eventuelle fejl. Han var en klog mand!
Sidst, de hjul der refereres til i Georgs skrivelse og fremstillet i Tjekkoslovakiet, blev fremstillet hos SKODA. De fremstillede også hjulakslerne med krumtapbugterne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Georg Schmidt, 6/5 2016, 09:26 (3172 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 6/5 2016, 09:51
Lige en liste mere med leverandører til E 994-999.
Fra RA.
Mvh
Georg
af Steffen Dresler, 3/5 2016, 19:22 (3174 dage siden) @ Oversmeden
Kære alle tre!
Jeg har henholdt mig til Damplokomotivet og dets betjening, Tekst, side 279 samt en orientering om "de nye Turbine-Dynamoer" monteret på litra H II, Pr og en del af E-maskinerne.
Men som jeg også skrev, var der andre systemer. Men jeg kan ikke på billedet afgøre fabrikat. Men under alle omstændigheder 24 volt. Mærkværdigt nok, ved akkumulatorbelysning var det 6 volt!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler