DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Per Hauberg, 8/11 2012, 01:50 (4333 dage siden)

Det fremgår af elleverens kartotekskort på jb.dk, at den forlod HHJ den 17.04.1999 med kurs mod Lunderskov.

Billedet stammer fra en gammel rulle Ektachrome, der dukkede op bag et skab, og flux blev sendt til fremkaldelse.

Andre billeder fra samme rulle bekræfter, at vi taler om sidste halvdel af halvfemserne, men nærmere kan jeg ikke komme.
-Kan nogen mon be- eller afkræfte, at det er sidste gang, marcipanbrødet her er på vej nordud af Malling ?
Bn-vognen kan måske hjælpe. -Dem har vi ihvertfald kun yderst sjældent set på Odderbanen.

Med minimum 13 år fra optagelse til fremkaldelse, er det næppe hverken Kodak eller fotolaboratoriet, der har skylden for de mange korn og de lidt anderledes farver.

[image]

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Torben Villumsen, 8/11 2012, 05:25 (4333 dage siden) @ Per Hauberg

Hej.

Da DL 11 forlod HHJ, havde den BN-vognen med. Hvordan BN-vognen kom til Odder forud for turen husker jeg ikke.

God morgen

Torben Villumsen

Avatar

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/11 2012, 19:10 (4333 dage siden) @ Torben Villumsen

Da DL 11 forlod HHJ, havde den BN-vognen med. Hvordan BN-vognen kom til Odder forud for turen husker jeg ikke.

Hvorfor var Bn-vognen i det hele taget med? Sådan en karl kan jo rumme 80 siddende passagerere + det løse. Eller tjente den et mere teknisk formål? Måske at "hjælpe med" til at besætte sporisolationerne - eller hvad det nu hedder - ude på de lange skinner.

Men hvorfor så slæbe den Aarhus-Odder-Aarhus?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Poul Andersen, 8/11 2012, 20:19 (4333 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var dagen da DL 11 blev overdraget til KLK og kørt fra Odder til Lunderskov.
Bn-vognen blev brugt til de medfølgende bestyrelsesmedlemmer, personale, tilsynsførende og ikke mindst HHJ´s direktør (kendt her fra forum), som var indbudt til at besigtige "det nye lokomotiv" og køre med fra Odder til Aarhus.
Så hvidt jeg husker blev der også budt på lidt vådt og tørt undervejs.

Mvh.
Poul.

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Georg Schmidt, 8/11 2012, 22:38 (4333 dage siden) @ Torben Villumsen

Nu vi taler om HHJ DL med personvogn faldt jeg over et par billeder fra Aarhus Ø, hvor DL 10 var en tur på Grenåbanen endda med en Bghl-vogn, året er vel 1977.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af KimC, 8/11 2012, 10:17 (4333 dage siden) @ Per Hauberg

Med minimum 13 år fra optagelse til fremkaldelse, er det næppe hverken Kodak eller fotolaboratoriet, der har skylden for de mange korn og de lidt anderledes farver.

Fint billed.

De min 13 år fra optagelse til fremkanldning taget i betragntning synes jeg faktisk at kvaliteten af billedet ikke er så ringe endda. Jeg har set det der var værre, mon ikke din film har ligget et sted hvor den ikke blev udsat for varme og fugt?

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Niels, Aarhus, 8/11 2012, 14:02 (4333 dage siden) @ Per Hauberg

Hej

Med minimum 13 år fra optagelse til fremkaldelse, er det næppe hverken Kodak eller fotolaboratoriet, der har skylden for de mange korn og de lidt anderledes farver.

Ektachrome film var, så vidt jeg husker, en 400asa film, som kunne "speedes" til både 800, og hvis mørket havde sænket sig over omgivelserne helt op til 1600 asa, og billederne var jo derfor noget mere grovkornede end end f.eks Kodachrome 64 film, som jeg selv brugte for det meste.

Det ser ud til at være overskyet på billedet, så måske, du har sat hastigheden på kameraet et trin op for at undgå rystelser, men at du så samtidig har måttet give køb på billedets "kornethed" og at det grovkornede derfor ikke skyldes den lange liggetid. Det plejer nærmere at komme til udtryk ved skjolder og pletter på billederne.

Er der i øvrigt nogen, der ved, om man - eller nogen - kan gøre noget specielt i forbindelse med fremkaldelse af film, der har ligget ufremkaldt i langt?.
Jeg har nemlig en med familiebilleder liggende ;-)

Vh.

Niels

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Thorbjørn, Kbh Ø, 8/11 2012, 15:48 (4333 dage siden) @ Niels


Ektachrome film var, så vidt jeg husker, en 400asa film, som kunne "speedes" til både 800, og hvis mørket havde sænket sig over omgivelserne helt op til 1600 asa, og billederne var jo derfor noget mere grovkornede end end f.eks Kodachrome 64 film, som jeg selv brugte for det meste.

Det ser ud til at være overskyet på billedet, så måske, du har sat hastigheden på kameraet et trin op for at undgå rystelser, men at du så samtidig har måttet give køb på billedets "kornethed" og at det grovkornede derfor ikke skyldes den lange liggetid. Det plejer nærmere at komme til udtryk ved skjolder og pletter på billederne.

Er der i øvrigt nogen, der ved, om man - eller nogen - kan gøre noget specielt i forbindelse med fremkaldelse af film, der har ligget ufremkaldt i langt?.
Jeg har nemlig en med familiebilleder liggende ;-)

Vh.

Niels

Det allerførste du skal gøre er at få den fremkaldt snarest, så den ikke forfalder yderligere.
Man kan godt, på en del fremkaldemaskiner, presse fremkaldelsen ved at øge tiden eller hæve temperaturen, men det må frarådes, da filmens tilstand ikke kan bestemmes på forhånd.
Fremkald filmen og lad så den digitale efterbehandling klare skærene.
Ektachrome fandtes i mindst 7 udgaver,fra 64 til 800, der alle kunne presses et antal blænder i fremkaldelsen. Ektachrome 800/1600 var en 400 Asa, der var udviklet specielt til dette formål.
Skjolder og pletter på gamle film skyldes mere de klimatiske omstændigheder, end tiden den har ligget.
Og for lige at holde os til jernbaner tager vi Pers billede een gang til[image]

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Niels, Aarhus, 8/11 2012, 21:58 (4333 dage siden) @ Thorbjørn

Hej Thorbjørn

Tak for rådet - og ja, du har selvfølgelig ret: lad os holde os til jernbanesnakken i dette forum;-)

Vh.

Niels

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Thorbjørn, Kbh Ø, 8/11 2012, 22:29 (4333 dage siden) @ Niels

Hej Thorbjørn

Tak for rådet - og ja, du har selvfølgelig ret: lad os holde os til jernbanesnakken i dette forum;-)

Vh.

Niels

Det var nu mere for at gøre indlægget formelt legalt, og undgå snudeslag:-P
Hvis billederne ser alt for underlige ud, så må du give lyd.
mvh
Thorbjørn

DL 11 - sidste gang på hjemmebane ??

af Ole Dinesen ⌂ @, 8/11 2012, 17:16 (4333 dage siden) @ Per Hauberg

Det fremgår af elleverens kartotekskort på jb.dk, at den forlod HHJ den 17.04.1999 med kurs mod Lunderskov.

Billedet stammer fra en gammel rulle Ektachrome, der dukkede op bag et skab, og flux blev sendt til fremkaldelse.

Andre billeder fra samme rulle bekræfter, at vi taler om sidste halvdel af halvfemserne, men nærmere kan jeg ikke komme.
-Kan nogen mon be- eller afkræfte, at det er sidste gang, marcipanbrødet her er på vej nordud af Malling ?
Bn-vognen kan måske hjælpe. -Dem har vi ihvertfald kun yderst sjældent set på Odderbanen.

Det er ganske rigtigt den 17/4-99. Tog 1859 Odder-Århus. Bn-vognen blev hentet i Århus dagen før.

M 3 - første gang på hjemmebane ??

af Niels Munch, 9/11 2012, 16:32 (4332 dage siden) @ Per Hauberg

[image]
Danske Billeder - Århus Kommunes Biblioteker, Lokalhistorisk Samling - Demokraten 6.11.1952. Billednummer: CD0291-091467.

Billedteksten lyder prosaisk: "1952-11 DSB, Århus Hovedbanegård, Motortog til Odder".

Men det kunne meget vel forestille HHJ M 3 under overlevering fra Frichs til HHJ, hvilket jf. "vores database" netop skete i november 1952.

Desværre var hverken Ove eller jeg inviteret ..... :-| .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

M 3 - første gang på hjemmebane ??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/11 2012, 18:29 (4332 dage siden) @ Niels Munch

Mmmm - sådan et nyudpakket marcipanbrød - lige til at sætte tænderne i! Uhm :-)

M 3 - første gang på hjemmebane ??

af Jens, 30 cm fra skærmen, 13/11 2012, 16:38 (4328 dage siden) @ Niels Munch

M 3 med hvidt mavebælte? Er den leveret med det?

Med venlig hilsen
Jens

LJ M35Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak