Det er meget godt med alle disse billeder fra vores nuværende tidsalder, der nu er lagt ud i denne tråd, men Holgers enestående billeder fra Kragenæs fortjener også at blive krydret med lidt historie - det er trods alt et jernbanehistorisk forum.
Derfor skal vel nok banens største hændelse i Kragenæs nævnes i forbindelse med Holgers billeder af remisen. Det var nemlig en katastrofe for banen, da en motorvogn brændte i Kragenæs remise den 20. december 1940. Foruden brændselsproblemer under krigen (benzin), var der nu også vanskeligheder med jernbanemateriellet. NKJ var praktisk talt tvunget til at køre samtlige tog med damp.
Lolland-Falsters Venstreblad 20. december 1940
For os med knap så godt syn har jeg tilladt mig at afskrive artiklen :
Voldsom Brand paa Kragenæs Station i Morges.
Banens Motorvogn og Remise gaaet op i Luer.
Morgentoget gennemførtes med et Kvartes Forsinkelse.
Nakskov: I Morges tidlig lidt før Kl. 5, vaagnede Stationsmester Nielsens Søn i Kragenæs ved at hans Værelse, som ikke er mørklagt, var helt oplyst. Det viste sig at hidrøre fra, at Jernbanens Remise stod i Flammer. Drengen kom hurtigt ud af Sengen og fik alarmeret sin Far, hvorefter der blev slået Alarm baade til Falck og Zonen. Stationsmester Nilesen løb straks hen til Remisen for at se om han kunde få Motorvognen ud. Det viste sig dog at være umuligt. Ilden var aabenbart opstået i Motorvognen, der var omspændt af Flammer. Ydermere var denne af Hensynet til Snefoget kørt med Motoren indad og Haandbremsen var paa.
100 kg Benzin i Flammerne.
Endelig vidste Nielsen, at der var 100 kg Benzin i Vognens Tank, saaledes at der kunde være Fare for, at denne kunde eksplodere. Det viste sig dog lidt efter, at dette ikke skete. Maaleglasset paa Tanken er aabenbart sprængt, saaledes at Benzinen er løbet ud, og den gav naturligvis voldsom Næring til Ilden. Alt hvad der kunde brænde gik op i Luer. Af Motorvognen er kun Jernunderstellet tilbage, og af Remisebygningen staar kun de nøgne Mure. Hele Taget, Portene og Vinduerne er brændte. Ligeledes er den elektriske Vandpumpe ødelagt, hvilket foreløbig vil berede en Del Vanskeligheder. I øvrigt var der kun lidt Brænde og Koks i den store Remise, der har Plads til 2 Vogne.
Ingen i Personaleværelserne.
Sammenbygget med Remisen ligger to Personaleværelser, hvor Banens Lokomotivpersonale overnatter, naar det falder til. Der var ikke nogen i disse Værelser sidste Nat, og det lykkedes at redder Sengene og Bordene ud af det. Heldigvis var Vindretningen saa gunstig, at intet andet var truet. Med nordvestlig Vind vilde Kragenæs Savværk have været i alvorlig Fare. Der var ikke meget at stille op for Sprøjterne, og der skete ikke væsentlig ved at der kom Vanskligheder med Vandtilførslen kort efter man var kommet i Gang.
Om Ildens Opstaaen
Vides forløbig intet. Der kan være Tale om Kortslutning og om Antændelse paa en eller anden Maade fra Vognens Kakkelovn. Den brændte Motorvogn var 5—6 Aar gammel og kostede i sin Tid godt 40.000 Kr. Den er naturligvis forsikret. Det samme gælder den brændte Remise, og det tilhørende Vandtaarn, som Taget ogsaa brændte af, men alt det tilbageværende Murværk kan bruges igen, saa Skaden kan hurtig udbedres og vil næppe beløbe sig til mange Tusinde Kroner.
Lolland-Falsters Venstreblad, 20. december 1940