Ellok syd for Kongeåen, løst - Karlsruhe (+ 7 fotos)
Kære Hans,
Mange tak for dine supplerende billeder. Du har været på strækningen Bretten-Gölshausen få dage efter dens ibrugtagning som Stadtbahn den 25.09.1992!
Under vort besøg i september 1993 nåede vi faktisk også ud ad denne 15 kV strækning, hvorfra jeg kan vise disse fotos:
Interiør fra 2-systemvogn GT8-100C/2S. Det er et ordinært tog, så passagererne er ingen "af vore" (nm).
2-systemvogne nr. 806 og 808 under vort ophold i Gölshausen, daværende endestation for linie B (nm).
På vej tilbage mod Karlsruhe fik jeg plads i førerrummet:
Ankomst til Bhf Bretten på Kraichgaubahn, som strækningen også kaldes (nm).
Lidt heldigere var jeg vist med de næste par fotos:
På fri 15 kV bane efter Bretten i retning Karlsruhe (nm).
Her passerer vi Bhf Wössingen og er nu ude på dobbeltsporet strækningsafsnit (nm).
Vi møder 2-systemvogn nr. 804 på Bhf Grötzingen (nm).
Mellem stationerne Grötzingen og Durlach findes systemgrænsen mellem 15 Kv og 750 V, og efter Durlach køres i gadeniveau gennem byen.
Tilbage ved remisen i Tullastrasse bliver det til et kig på disse klassikere:
Fra venstre vognene nr. 108, 184, 198 og 204 ved/i Tullastrasse remise (nm).
Nr. 108 er en AVG type GT8-EP, licensbygget som 6-akslet af Rastatt i 1959 og ombygget til 8-akslet 1967. Udrangeret 1997.
De øvrige er VBK type GT8-D fra Waggon Union, hvoraf de 2 sidste er ombyggede 6-akslede ledvogne. I 2015 blev nr. 204 som den sidste af disse 3 skrottet (se i øvrigt de indbyggede links for detaljer).
Bedste hilsener
Niels