Avatar

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/11 2012, 15:48 (4392 dage siden)

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

Den 18.ds. kl. 17.33 indgik Særtog 4941 (Padborg-Fredericia Rbg) til Fredericia Personbanegaard medførende nedennævnte 5 godsvogne læsset med Tørv, hvori der ved Ank. var opstaaet Brand. DSB 10138, 27068 og 26081 Over Jerstal-Assens, Klagenfurt 22103 Over Jerstal-Stenstrup, Willach 29070 Over Jerstal-Gelsted. Ilden blev slukket ved Assistance fra det stedlige kommunale Brandvæsen. Tørvene er ret stærkt beskadiget af ild og vand, hvorhos flere af Vognenes Ende- og Sidefjæle er gennembrændt. Særtoget fremførtes af Lokomotiverne P 931 og K 510, der begge var brunkulsfyrede.

Fredericia Station

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af Niels Munch, 5/11 2012, 17:15 (4391 dage siden) @ Tommy Nilsson

Interessant!

Tørvevognene er afsendt fra Over Jerstal, og tørven er formentlig gravet i Abkær Mose, et højmoseområde, der i dag er fredet.

Jo, tørv var beregnet til at kunne brænde, og selv ude i mosen, før opgravning, kunne der gå ild i skidtet.

I nogle tørvemoser løste man brandberedskabet således:

[image]
Arbejdermuseet, arbejde i tørveindustrien, L&F 33.1 : Arbejderforhold, tørvearbejdere - år 194?

Billedteksten lyder: "Tipvognsbane, her transporteres brandslanger."

Gemmer der sig en motorsprøjte under slangerne? Lokomotivet er et Pedershaab, og det høje driftsnummer "13" tyder på et af de større mosebrug.

M.v.h.
Niels

Avatar

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2012, 17:41 (4391 dage siden) @ Niels Munch

Gemmer der sig en motorsprøjte under slangerne?

Det gør der helt klart - og jeg burde jo kunne gennemskue hvilke hjul der sidder på, men det kan jeg ikke umiddelbart. Det er formentlig at bagtøj fra en ophygget bil der er brugt som aksel og jeg hælder lidt til noget Chevrolet - mest fordi det skal være noget reletivt almindeligt. Hjulkapslen er lidt for stor tror jeg til at være fra en Ford (A). Motoren og for så vidt rammen kan sagtens stamme fra samme bil.

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af Peter Roland Hansen @, 6/11 2012, 10:51 (4391 dage siden) @ Michael Deichmann

Hjulkapslen er ikke Ford A. jeg tror mere på Chervolet

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/11 2012, 16:26 (4390 dage siden) @ Niels Munch

Billedet er fra Cementfabrikernes Mosebrug i Lille Vildmose.
Lokomotivet er formentlig Pedershaab nr. 289 fra 1941, som opgives leveret til F.L. Smidth (men det var jo sådan set samme ejer). Det er krigsudgaven med det kantede motorhus. At det ikke er gasgenerator på lokomotivet, som havde Ford A-motor, skyldes, at man ved Cementfabrikernes Mosebrug kørte på naturgas (fra Frederikshavn-området).
Se også

www.sejlflodlokalhistorisk.dk

Fællestelegram, 2. distrikt, den 19/5 1945

af re20000, 7/11 2012, 23:31 (4389 dage siden) @ Niels Munch


- er det med "landbetjent A. Svendsen"?

Så er Rollo måske blevet "sporhund"--hø hø...

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak