telefonmaster

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/3 2016, 12:44 (3234 dage siden) @ henrik nielsen

Hej Thorbjørn, tak det var lige det jeg skulle bruge. Også tak til jer andre for indlæggene. Klubdekoratøren vil straks gå i gang og bore huller og sætte master i venlig hilsen Henrik;-)

-------------------------------

Når han (klubdekoratøren) nu er i gang. Husk, at der i hine tider også var opslået et lille hvid-malet træstykke på masterne ude på strækningen. Disse træstykker skulle angive retningen til nærmeste telefon (Ledvogterhuse/mellemblokposter eller lign. - I uheldssituationer skulle man (en fra togpersonalet) blot gå i retning af de hvide træstykker for at finde en telefon.)

I de få tilfælde jeg -på egne fotos- kan se disse træstykker, synes de at være opsat på hver fjerde mast.

De nærmere regler for anbringelsen (alle strækninger eller kun nogle) husker jeg ikke.

[image]
Høvelte trb. (København-Hillerød) Maj 1960. Ses ved fotos højre spor på 2. mast i køreretningen. ---^
.
[image]
Hareskov station. 10. februar 1967. Ses på første mast i fotos venstre side. ---^
Pudsigt nok. Det er lige udenfor stationsarealet -mod Farum (ved savværket)-, med stationen bag fotografen (evp), men der må åbenbart have været kortere vej til en telefon ved indkørselssignalet

.
[image]
Hobro-Løgstør, Landskab v. ågennemløb, mll. Løgstør-Vindblæs. 19. maj 1966. ---^
.
[image]
Hobro-Løgstør, Øster-Bølle, 19. maj 1966. ---^

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Vedbæk Jernbane
Billige jernbane T-shirts

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak