telefonmaster
Hej Forum (herreværelset). Hvor lang afstand er der mellem telefonmasterne langs en jernbanestrækning. Venlig hilsen Henrik Nielsen.
Hej Forum (herreværelset). Hvor lang afstand er der mellem telefonmasterne langs en jernbanestrækning. Venlig hilsen Henrik Nielsen.
Vi har i tidligere tråde berørt emnet stangrækker mm. EVPs hjemmeside under NIPSmm omhandler også noget.
Emnet er interessant men der er nok ikke så meget materiale om det.
Hilsen Ole
Stængerne, hvis Længde i Regelen varierer mellem 7-15 m., anbringes almindeligvis med en indbyrdes Afstand af 50-70 m og i Regelen med 1/5 af Længden i Jorden.
Kære Henrik!
Jeg troede ellers lige jeg havde fundet "noget brugbart" i "Vejledning i Kendskab til Banernes Bygning og Udstyrelse, DSB 1920.
Men desværre er punkt 93, afsnit V. "Telegraf- og Signalanlæg" kun en henvisning der hedder:
Med Hensyn til disse Anlæg henvises til
- "Vejledning til Forstaaelse af Telegrafen og Telefonen samt Stræknings- og Sporskiftesikringsanlæggene" og
- "Beskrivelse og Bestemmelser om Statsbanernes Stations- og Strækningssikringsanlæg".
Da jeg ikke selv er ihændehaver af omtalte udgivelser, kan jeg kun håbe, at nogen af læserne er i besiddelse af et eksemplar og således kan hjælpe. Nu ved man i det mindste, hvor der skal ledes.
Med venlig hilsen og "good hunting"
Steffen Dresler
NB og OT: Ellers er der/var der i gamle dage - og overhovedet ikke anvendeligt i dit spørgsmål - 40 meter mellem højspændings træmasterne, der gik på tværs af markskel. God og uvurderlig viden ved visuel afstandsbedømmelse for skydning med Kampvognsvåben .
På den del af Ringe-Faaborg Banen fra 1882 som har overlevet, vil man pr. 2016 stadig kunne finde nogle "telegrafmaster". Nord for Pejrup og ved Grønderup. De har idag stadig en funktion, så de bliver fornyet når de "knækker". Da banen er udstyret med Overkørselsanlæg med blinklys disse to omtalte steder, forefindes Tændsteder. Normalt blev der ved opsætning af Overkørselsanlæg nedlagt kabler. Her valgte man istedet at "genbruge" telegrafmaster til formålet. Jeg erindrer også at man valgte den løsning flere steder nord for Korinth hvor der idag er sti. Jeg kender ikke afstanden mellem master, men afstands-svaret lyder rigtigt
Hej Thorbjørn, tak det var lige det jeg skulle bruge. Også tak til jer andre for indlæggene. Klubdekoratøren vil straks gå i gang og bore huller og sætte master i venlig hilsen Henrik
Vel også afgængig af "lokale" forhold. Som omtalt i tidligere tråde var nogle af de sidst kendte lokaliteter, strækningen Århus-Ålborg (eller dele af den) og vist nok i nærheden af brunkulslejerne ved Brande.
På f.ex. GDS var stængerne reduceret til lave træåæle med 2-3 ledere (også omtalt/fotos i tidligere tråde)
Hilsen Ole
Vel også afgængig af "lokale" forhold. Som omtalt i tidligere tråde var nogle af de sidst kendte lokaliteter, strækningen Århus-Ålborg (eller dele af den) og vist nok i nærheden af brunkulslejerne ved Brande.
På f.ex. GDS var stængerne reduceret til lave træåæle med 2-3 ledere (også omtalt/fotos i tidligere tråde)Hilsen Ole
Kan du bidrage med konkrete oplysninger om mål?
Efter hukommelsen: Telegrafmasterne blev i et vist omfang brugt som "målebånd". Ved udlægning af f. eks. knaldsignaler, var det foreskrevet, at disse skulle udlægges i en afstand af xx telegrafmaster foran hovedsignalet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Du kan sgu selv være et knaldsignal, Thomas. Rigtig god påske her fra og på snarligt gensyn.
Efter hukommelsen: Telegrafmasterne blev i et vist omfang brugt som "målebånd". Ved udlægning af f. eks. knaldsignaler, var det foreskrevet, at disse skulle udlægges i en afstand af xx telegrafmaster foran hovedsignalet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"12 à 16 Telegrafstængers afstand......":
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=14800
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
PS til Morten: Tak for hilsen og skål i påskebryg
Jeg kan kun henvise til de tidligere tråde der omhandlede fænomenet.
Hilsen Ole
Jeg kan kun henvise til de tidligere tråde der omhandlede fænomenet.
.
.
Den slap du lidt for nemt over. Du ved det altså ikke ......
Jeg fik vist lagt mit bidrag til "mastelængder" ind i en forkert tråd og gengiver derfor endnu engang. Vedføjede er uddrag fra Køge-Ringsted Jernbanens Signalreglement af 1917!
Ole-Jørn
Hej Thorbjørn, tak det var lige det jeg skulle bruge. Også tak til jer andre for indlæggene. Klubdekoratøren vil straks gå i gang og bore huller og sætte master i venlig hilsen Henrik
-------------------------------
Når han (klubdekoratøren) nu er i gang. Husk, at der i hine tider også var opslået et lille hvid-malet træstykke på masterne ude på strækningen. Disse træstykker skulle angive retningen til nærmeste telefon (Ledvogterhuse/mellemblokposter eller lign. - I uheldssituationer skulle man (en fra togpersonalet) blot gå i retning af de hvide træstykker for at finde en telefon.)
I de få tilfælde jeg -på egne fotos- kan se disse træstykker, synes de at være opsat på hver fjerde mast.
De nærmere regler for anbringelsen (alle strækninger eller kun nogle) husker jeg ikke.
Høvelte trb. (København-Hillerød) Maj 1960. Ses ved fotos højre spor på 2. mast i køreretningen. ---^
.
Hareskov station. 10. februar 1967. Ses på første mast i fotos venstre side. ---^
Pudsigt nok. Det er lige udenfor stationsarealet -mod Farum (ved savværket)-, med stationen bag fotografen (evp), men der må åbenbart have været kortere vej til en telefon ved indkørselssignalet
.
Hobro-Løgstør, Landskab v. ågennemløb, mll. Løgstør-Vindblæs. 19. maj 1966. ---^
.
Hobro-Løgstør, Øster-Bølle, 19. maj 1966. ---^
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
Efter godsskandale: DB Cargo meldt til politiet
Vejafgifter, færre p-pladser og fossilfri zoner: Skal bilerne ud af byen?
Løse stropper og åbne døre: Hver uge sjuskes der med godstransporter
En ud af fire kommuner mangler plan mod trafikstøj: »I sidste ende koster den menneskeliv«
Blogindlæg: Trump vil slagte elbilen: Kina retter blikket mod syd