Avatar

En stille sidebanebemærkning! ( roebane)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 4/11 2012, 21:26 (4337 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge

En tak for dine billeder skal der også lyde herfra!
At de små industrismalsporsbaner er en saga blot kan man (som jernbaneentusiast) kun begræde - men sandelig også ud fra et miljøsynspunkt.
Der jo paradoksalt, at vi i disse "CO2-bevidste" tider transporterer godset på den allermest energifrådsende måde (f.eks. jvf. Anders Madsens indlæg).
Det er jo lidt (meget!) tankevækkende, at en stamme af tungt læssede roevogne kunne trækkes/skubbes afsted med en Pedershaab-traktor med en 40 HK Ford traktormotor - idag kræver transport af samme transportmængde jo mindst en 560 HK Scania med V8-motor (mindre kan ikke gøre det!), måske eventuelt to af slagsen - og den slags køretøjer slider jo som 10.000 personbiler på vores veje og kører kun et sted mellem 700 meter og max. 4 km pr. liter.
Vi opfører os med andre ord som om, at olien er en uudtømmelig ressorce - og så kan man jo godt længes tilbage til en mere energieffektiv transportform.
Selv nåede jeg kun at opleve smalsporsdriften "i levende live" i Lille Vildmose engang i 1980'erne. Men derfor kan man - muligvis som en af de lidt yngre brugere her i "Herreværelset" - jo alligevel godt længes og ønske sig det tilbage - om ikke andet så for miljøets skyld.
For mig er det ikke kun nostalgi, men også en mulighed, som vi har forpasset.
Udviklingen er heldigvis mere gunstig, hvad angår sporvogne - idag kaldet letbaner - hvor "man" er blevet mere opmærksom på deres effektivitet og miljøfordel, sammenlignet med de osende bybusser. Man kunne ønske sig, at udviklingen på tilsvarende vis ville vende indenfor godstransporten - men det bliver nok først når olien engang slipper op.
Nå, hvis du har flere billeder fra dengang, som du vil glæde os med (og - som du kan se - også sætter en masse tanker igang på sådan en søndag aften) - ja, så glæder jeg mig allerede til at se dem.
På forhånd tusind tak.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak