"Sidespor" fra: Personsøgning - "Banedirektør"
God middag,
Jeg har netop på biblioteket lånt "Aktieselskabet Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft: Et Rids af 25 Aars Udvikling 1897 April 1922", hvor skribenten Anders Vigen beretter om værftets første 25 år, dels på det trange område på Wilders Plads på Christianshavn (Nordre Værft eller Strandgadeværftet), dels siden også på Søndre Værft i Sydhavnen (Teglholmen), hvis dokker indrettedes i de udgravede lergruber fra Frederiksholms Teglværker.
Jeg hjemlånte primært bogen for at erfare om værftets nybygninger til bl.a. Faxe Kalkbrud, Møns Dampskibsselskab og Sydfyenske Dampskibsselskab. Værftets engagement med Statsbanerne begrænsede sig til forlængelse af dampfærger (bl.a. "Thyra" og "Strib") samt ombygning af isbryderfærgen "Marie".
KF&S - Nordre Værft, Flydedok III (lasteevne 3900 tons). Hjulfærgen THYRA. Illustration fra bogen.Forfatteren går en del op i personer, såvel de, der skabte virksomheden, som de, der kløgtigt ledede den gennem vekslende konjunkturer, hvor man behændigt justerede balancen mellem nybygninger og reparationer således, at man trods alt kunne holde beskæftigelsen og dermed kundskaberne indenhus.
Nu kommer så det uddrag, der afføder personspørgsmålet:
"I Bestyrelsen satte Aarene fra 1904 til 1908 dybe Spor. Kontorchef V. JUUL udtrådte i 1904 ved sin Udnævnelse til Banedirektør. Selskabet vil altid taknemmeligt mindes den store Hjælp, han ved det første Anlæg og senere ydede i Kraft af sin tekniske Indsigt."
Hvem var Banedirektør V. JUUL (fremhævelserne er mine)? Indrømmet, i håb om jeres paratviden har jeg ikke gennempløjet litteraturen, ej heller jubilæumsskriftet fra Danske Privatbaners Fællesrepræsentation.
Føromtalte hyldest, som forfatteren jo har skrevet i datidens svulstige sprog, anslår i øvrigt næsten Nordkoreanske toner.
Og værftet spås i jubelåret 1922 – trods krisetegn – en god fremtid, især når Københavns Havn bliver åbnet mod sydvest for de store skibe. Det skete som bekendt aldrig, og havnen voksede den anden vej.
Alt i alt gik det ned ad bakke, og i 1927 opkøbte B&W værftet, nedlagde Søndre Værft og indrettede Nordre Værft til underkomponenter. Men det falder selvsagt uden for jubilæumsbogens tidsinterval.
Inden overtagelsen afleverede værftet sit byggenr. 185 - S/S ASLAUG - til Torm. I dag kendes hun bedre som S/S MARTHA – hende fra filmen.
Alt i alt en interessant bog med mange fine illustrationer.
Med de bedste hilsener og i spændt afventen
Niels
-------------------
Hej Niels.
Apropos tråden med S/S MARTHA og dens byggested/værft: "Aktieselskabet Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft og henvisningen her til denne tråd.
(...) "Værftets engagement med Statsbanerne begrænsede sig til forlængelse af dampfærger (bl.a. "Thyra" og "Strib") samt ombygning af isbryderfærgen "Marie"." (...)
Tidligt foto af isbryderfærgen "Valdemar" i dok i København. ---^
Foto: Handels- og Søfartsmuseet, Helsingør.
.
.
Ex. "GRØNSUND". Københavns havn. -- 22. august 2001. ---^
Egentlig er der vel -på de tre fotos- tale om samme sted ! ! !???
I så fald må VALDEMAR vel også være kommet til verden dér (mere eller mindre) omend den tilskrives Burmeister & Wains skibsværft i maj 1885 ???
Når jeg ser på den lange pakhusagtige bygning til højre, finder jeg enkelte ligheder (selvom man ikke ser meget af den på VALDEMAR-billedet. Til gengæld er jeg usikker på baggrunden.
Ser vi på THYRA- og GRØNSUND-billederne har de begge Marmorkirken / Frederikskirken med i billedet i samme vinkel, men pakhusbygningen er forhøjet, eller måske genopført ??? (der synes ikke at være nogle mærker / forskelle i murværket ved græsen mellem nyt og gammelt murværk).
Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=statsisbryderen-d-f-valdemar
.