Snaefell Mountain Railway
God aften igen!
Det er ganske rigtigt Snaefell Mountain Railway på Isle of Man.
Den elektriske bane, som blev åbnet i 1895, går fra Laxey (hvor der er forbindelse til 'Manx Electric Railway', Douglas-Laxey-Ramsey) gennem et ret øde landskab til toppen af bjerget Snaefell. Der er en mellemstation, Bungalow. Banen er dobbeltsporet, og har en midterskinne, som er en liggende stolskinne, som bruges til bremseformål ('tangbremse') og til at sørge for, at vognene ikke vælter i blæsevejr. Vandrette hjul 'holder fast' under midterskinnen.
Jeg læste om banen i 'Sporvogne i Europa' af O. Winther Laursen i midten af 1970-erne, og i 1979 besøgte jeg første gang Isle of Man med Sporvejshistorisk Selskab (SHS), og det var en spændende tur.
I september 1993 arrangerede SHS igen en tur til Isle of Man, hvor man fejrede den elektriske 'Manx Electric Railway's 100-års jubilæum.
Men her er et par billeder fra Snaefell Mountain Railway.
Vogn 2 på endestationen Snaefell Summit, 1979
På de vandrette sporstykker ved endestationerne er der ingen midterskinne.
Tangbremsen. Her er ingen midterskinne.
En vogn på statonen i Laxey, 1993. De vandrette hjul ses på boggierne, nærmest vognmidten.
Vogn 3 og 6 på endestationen i Laxey. I baggrunden til højre ses et tog på Manx Electric Railway. September 1993.
Vogn 3 mellem Snaefell Summit og Bungalow. 1979.
Vogn 3 ved Bungalow. 1979
Vogn 4 ved Bungalow. 1979
Vogn 3 ved Snaefell Summit. September 1993.
Vogn 6 ved Snaefell Summit. Spetember 1993.
Vogn 5 på endestationen i Laxey. Til højre Manx Electric Railway's tog (også motorvogn 5) til Douglas. September 1993.
Men der var/er mange andre spændende baner på Isle of Man:
Isle of Man Railways. Douglas, 1979
Upper Douglas Cable Tramway. Victoria Pier, september 1993.
Douglas Corporation Tramway. Victoria Pier, september 1993.
Douglas Corporation Tramway. Promenade, september 1993
Ramsey Pier Railway, 1979
Manx Electric Railway, motorvogn 2 fra 1893, i Laxey, september 1993
v.h.
HansA