Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen

af Søren fra KM ⌂, 21/2 2016, 21:29 (3201 dage siden)

Nogensinde haft brug for en undskyldning for at bygge en usædvanlig model til dine godstog?
Her er af Stockholms Spårvägars tunnelbanevogne på vej til en udstilling i Tyskland (formoder jeg) på egne hjul og med to klejne fladvogne til at koble med og et læs træ som bageste bremse.(?)
[image]Hellerup
[image]Lersøen. Her er O-vognen med træ væk... Bemærk TI-signalerne som senere forsvandt.
[image]Lersøen i en anden vinkel
7/5-1961, James Steffensen i DMJK's fotoarkiv.

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen

af Niels Munch, 22/2 2016, 07:05 (3201 dage siden) @ Søren fra KM

Kære Søren,

Tak for interessante billeder!

København var vært for UITPs 34. kongres i perioden 11. - 17. maj 1961.

I den anledning var udstillet en stockholmsk C4 tunnelbanevogn sammen med en KS ledvogn. Jeg gætter på, at det er tunnelbanevognen på Steffensens billeder.

Ved samme lejlighed præsenterede KS en Leyland/DAB énmandsbetjent bus med selvbærende, let karosseri, KS nr. 931 "Kongresbussen".

Endelig arrangerede KS den 13. maj 1961 en sporvognskavalkade gennem byen.

Hannover-Messen 1961, som kunne have været målet for C4 2452, fandt sted 30. april - 9. maj 1961. Dertil ville vognen være kommet for sent :-| .


Bedste hilsener
Niels

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen

af Søren fra KM ⌂, 22/2 2016, 17:01 (3201 dage siden) @ Niels Munch

Det forklarer hvorfor vognsættet blev slået ud af stammen på Lersøen. Så må jeg på jagt efter en brugbar tegning af en C4.
-S

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen (+ 2 ill.)

af Niels Munch, 22/2 2016, 18:16 (3201 dage siden) @ Søren fra KM

Så må jeg på jagt efter en brugbar tegning af en C4.


Hej Søren,

Spårvägsmuseet i Stockholm er leveringsdygtig:

[image]Tunnelbanevagn i Stockholm litt. C4 (ASEA/ASJL 1960-1967). Huvudritning. Dokumentid: 0102-7003-0001.

Klik på tegningen for lidt større udgave.

[image]Exteriör tunnelvagn typ C4. Upphov: okänd. Dokumentid: 2031-D3039A. Tid: 1961.

Her ses A-enden på C4 2452 som nyleveret i 1961. Måske de lavsidede godsvogne, der kan anes ude t.v., er koblingsvognene til Københavnerturen?

Der er flere billeder af denne C4 på museets website (men desværre ikke i København).


Bedste hilsener
Niels

SS (senere SL) C4

af Rolf Berg, 23/2 2016, 02:07 (3200 dage siden) @ Niels Munch

Der var mindst 3 udvendige variationer , numre som jeg husker dem ;

C4 2451 - 2475 som billederne med korte riller . Mindst en af disse vogne hade begge typer sideblik (prøve eller rep efter uheld) .

C4 2476 - 2650 med lange riller og de sidste (50) hade ikke slutsignaler med gummi indsatte blikfiduser men sad i et hul der var udpresset direkte i enderne .

Og en vogn blev midlertidigt ombygget med prototypen til C6 førhuset men blev tilbagebygget til den gamle front .

http://www.tramways.com/subways/stockholm/c42590max.jpg

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=259061

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13452_01

mvh Rolf Berg

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen - koblingsvogne

af Niels Munch, 22/2 2016, 20:00 (3201 dage siden) @ Søren fra KM

Vedr. koblingsvogne:

[image]Bildtext: Koppelvagn och tunnelbanevagn. Ort/Driftplats: Linköping. (Klik på billedet for større udgave).
www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KAJA01108:


Om koblingsvognene, der benyttedes ved leverancer af T-banevogne, har jeg fundet:

"ASJ:s kopplingsvagnar för T-banevagnar var BJ Ns 10111 och 10113. Vagnarna gick alltså BJ-märkta ända fram till de fick litt. L i 040-serien (tyvärr minns jag inte vilka nummer de fick då)."

Kilde: Kjell Friberg på http://www.tydal.nu/postvagnen/315587.htm .


Bedste hilsener
Niels

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen - koblingsvogne

af Søren fra KM ⌂, 22/2 2016, 20:15 (3200 dage siden) @ Niels Munch

Fedt! Nu er der næsten nogen undskyldning for ikke at lave et sådant sæt i 1:45. (Bortset måske fra alle de andre projekter som stadig er halvfærdige...)
-S

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen

af Holger Sørensen, Hedehusene, 22/2 2016, 20:51 (3200 dage siden) @ Søren fra KM

Her er så vognen på København L for videre transport til udstillingen

Foto: Holger B.D. Sørensen

[image]


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Tunnelbane fra Hellerup til Lersøen

af Niels Munch, 22/2 2016, 21:05 (3200 dage siden) @ Holger Sørensen

Herligt Holger, så bekræftede du min mistanke om København L.

I Stockholm er sporforbindelsen mellem T-banen og jernbanen beskrevet således:

"När tunnelbanan byggdes fick den spårförbindelse med Slakthusbanan på Enskedebanans sträckning från tunnelbanestation Slakthuset. Fram till Slakthusbanans nedläggning 1993 var detta spårförbindelsen mellan tunnelbanans spår och det övriga järnvägsnätet i Sverige. Förbindelsen användes för leverans av många tunnelbanevagnar. Under åren mellan Slakthusbanans nedläggning och tills att Tvärbanan var tillräckligt färdigbyggd 1999 för den nuvarande anslutningen var tunnelbanan utan spårförbindelse med övriga järnvägsnätet."

Kilde: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyboda%E2%80%93Enskede_J%C3%A4rnv%C3%A4g .

Selve UITP kongressen blev afholdt i det nye Falconer Center, se Hennings link til "Vingehjulet" 12/1961.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak