Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/11 2012, 18:42 (4389 dage siden)

Jeg er ved at rode mig ind i at hjælpe med at få lavet motor 2 i NSJK's HFHJ M8 marcipanbrød.
Vi talte idag om at lave så meget som muligt selv og det får mig til at tænke på hvor mange af de her motorer der er derude. Måske der ville være en ide i hvis de enkelte klubbers værksteder specialiserede sig i de forskellige motortyper frem for at alle famler sig frem. Lidt ligesom det samarbejde man ser blandt flyselskaber og vel også som DSB og privatbanerne i nogen grad har disponeret deres værksteder.

Der er oprindeligt lavet 9 Marcipanbrød hver med 2 motorer, men 1 af dem var uden turbolader og 2 andre har siden fået andre motorer. Det giver 14 motorer hvoraf 2 ikke har turbolader.
Men det er jo samme motor som sad i MO'erne - hvor mange er der af dem tilbage?
Løber jeg databasen igennem her er der:

MO1954: Jernbanemuseet
MO1829: DSB? Hensat i Marslev?
MO1835: Angeln-Bahn, Flensburg
MO1846: Jernbanemusset, Randers
MO1848: DJK(VTV) Høng
MO1881: Jernbanemuseet, Randers

Det er så 12 motorer mere eller ialt 26.

MO og M8

af Jens MO-Møller, 3/11 2012, 20:04 (4389 dage siden) @ Michael Deichmann

Din database er vist ikke rigtig opdateret! Løseligt gennemgået efter min hukommelse, findes der 38 motorer af typen 6.185 CA tilbage her i landet; nogle af dem i mere eller mindre afpillet stand. Du glemmer da også MO 1878, som om føje år igen bliver køreklar! Endvidere glemmer du tre af de såkaldte "rulleskøjter", som jo stort set var halve marcipanbrød, men med mindre banemotorer. Så er der HHJ M 4, som i 1951 blev forsynet med en MO-motor, nemlig nr. 963, til erstatning for B & W-motoren.

Så vidt jeg ved, har NSJK også to MO-motorer liggende, men kender ikke numrene på dem. Skælskørklubben havde vist også to MO-motorer liggende i reserve; tillige har Museumstog jo to halve motorer fra MO 1951 samt to "løse" motorer stående, så jo, der er motorer nok at tage af!

Men din ide om, at specialisere sig i bestemte motorer, har jeg ikke meget fidus til, for så kompliceret er en MO-motor sgu heller ikke!

Jeg kommer nu også lige i skrivende stund i tanker om, at der i New Zeeland jo også findes de tre overlevende Vulcan-Frichs motorvogne, som senest i 1960`erne for alle 9 vognes vedkommende fik udskiftet motorerne med MO-motorer; i øvrigt de absolut sidste MO-motorer, som blev leveret fra Frichs. Så vidt jeg ved, har klubben derovre et par ekstra motorer liggende i reserve!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/11 2012, 20:43 (4389 dage siden) @ Jens MO-Møller

Din database er vist ikke rigtig opdateret!

Kære Jens,

det er jo derfor jeg spørger her! Og det var sådan set bare en gennemgang af databasen her på Jernbanen.dk. Der er mange af dem hvor der står de er udrangeret,men ikke noget om de er hugget op eller stadig står et eller andet sted.

MO og M8

af Steffen Dresler, 3/11 2012, 21:25 (4389 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften Michael, Peter og Jens m. fl.

Og så er der lige MO 1878, hvor motoren p.t. er ved at få skiftet cylinder hvidmetals lejerne ud på Vk. Kh. af DSB museumstogs flittige arbejdsbier. Når den er færdog skal den til Odense og arbejde.

[image]
Her er motoren, dog før den blev adskilt mere og ”toppen” pillet af.

MO og M8

af Peter Roland Hansen @, 3/11 2012, 21:33 (4389 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff

tak for billededet. Hvem laver lejer for jer?

MO og M8

af Steffen Dresler, 3/11 2012, 21:42 (4389 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter!

Avs, jeg mener at det var nogle Dennis skaffede "fra lager", men er ikke sikker. Det må nok hellere en af arbejdsbierne eller Dennis svare på!

Steff

MO og M8

af Stig Bang-Mortensen, 4/11 2012, 20:29 (4388 dage siden) @ Steffen Dresler

Når man tænker på at alle ovnene til støbe hvidmetallejer med stadig var på Cvk i begyndelsen af 1980'erne.

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/11 2012, 21:27 (4388 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Når man tænker på at alle ovnene til støbe hvidmetallejer med stadig var på Cvk i begyndelsen af 1980'erne.

Nu er der så bare noget med at MO motorerne ikke har traditionelt støbte lejer men løse lejeskaller hvor man sprøjtestøber (det hedder det ikke for det er plast men sprøjtestøber) et tyndt lag hvidmetal.

Havde det været støbte lejer havde vi nok have kunnet støbe dem selv, men den anden teknologi kræver udstyr men det er der stadig firmaer i DK der kan så dem bør man nok holde i live ;-)

MO og M8

af Stig Bang-Mortensen, 5/11 2012, 18:46 (4387 dage siden) @ Michael Deichmann

Det værksted netop til den slags stod intakt.

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2012, 21:50 (4387 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Det værksted netop til den slags stod intakt.

Hvis der ikke er behov for den slags arbejde på DSB's nuværende lokomotiver er det jo ikke DSBs opgave at drive museumsvirksomhed - ud over Jernbanemuseet i Odense og Museumstog. Og der er i hvert fald nogle firmaer der kan lave arbejdet, så lad os bruge dem så de bevarer teknologien.

MO og M8

af Carsten, Valby, 6/11 2012, 21:14 (4386 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

Jeg tror man centrifugalstøber hvidmetallet.

Med venlig hilsen

carsten

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/11 2012, 14:42 (4385 dage siden) @ Carsten

Jeg tror man centrifugalstøber hvidmetallet.

Ja - eller slyngstøber men det er jo det samme! Tak!

MO og M8

af Peter Roland Hansen @, 3/11 2012, 21:15 (4389 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kan kun anbefale at lave en "Erfagruppe" af MO motorbrugere . Vi har haft meget glæde af noget lignende inden for Lolomotivkedlerne, hvor man kan diskutere tekniske udfordringer og også hjælpe hinanden med gode råd og reservedele. Det vigtigste er at skabe kontakterne så man har nogle gode vennner i andre klubber, som man kan diskutere teknik med

MO og M8

af Jens MO-Møller, 3/11 2012, 22:10 (4389 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Der bør du nok kontakte John Armstrong i Randers. I øvrigt er Frichs i Horsens stadig leveringsdygtig i lejer, stempler, stempelringe mm.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/11 2012, 23:20 (4389 dage siden) @ Jens MO-Møller

Der bør du nok kontakte John Armstrong i Randers. I øvrigt er Frichs i Horsens stadig leveringsdygtig i lejer, stempler, stempelringe mm.

Og Frichs ved vist også gerne hvad de vil have for det hører jeg, og så er det nok ligesom indenfor renovering af de noget mindre motorer i biler, godt, hvis der er flere om budet.

MO og M8

af Jens MO-Møller, 4/11 2012, 00:42 (4388 dage siden) @ Michael Deichmann

Sådan har det vel til alle tider været og her var Frichs ingen undtagelse. Ikke desto mindre lod OHJ i slutningen af halvfjerdserne de to motoraggregater til OHJ 24 hovedreparere hos Frichs. Da Skagensbanen i 1969 erhvervede marcipanbrødet ML 5206 fra AHJ, og her omdøbte det til SB M 5, blev begge motoraggregater med dynamoer hovedrepareret af DSB på cvk. i Århus og det har nok også været en bekostelig affære dengang.

Men tilbage til M 8. Skal dens ene motor have den helt store tur, altså en total hovedreparation, eller hvad? I øvrigt er ihvertfald den ene motor, såvidt jeg ved, en tidligere MO-motor, indkøbt brugt hos DSB i forb. med udfasningen af MO-vognene i sin tid og man har vel således kunnet spare en kostbar hovedreparation og blot udskiftet den defekte med en brugbar MO-motor dengang.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/11 2012, 10:55 (4388 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men tilbage til M 8. Skal dens ene motor have den helt store tur, altså en total hovedreparation, eller hvad?

Jeg kender ikke hele forhistorien ud over at den bankede en del.
Man har herefter adskilt motoren og bl.a. konstateret at et af plejllejerne er gået løst således at lejeskålene sidder fast på sølen og så kører rundt i plejlstangen. Der er også stempelpinde, der slubrer i enten plejlstngsbøsningen eller måske i stemplet (skalundersøges nøjere).
Hovedlejerne er ikke adskilt, men tolerancen/slid er udmålt med måleur ved at løfte krumtappen. Angiveligt ikke noget alarmerende.
Foringerne er udtaget og ser sådan set fine nok ud - en let honing burde kunne tage de ridser der kan ses i nogen af cylinderne. Jeg har ikke nærstuderet stemplerne endnu, men umiddelbart ser det ud som nogle stempler der er brugt, men ikke kvæstet.
Der er ikke lagt op til den store tur - for det er der ikke penge til, men mindre kan sikkert også gøre det.
Honing, nye stempelringe og nye plejlstangslejer og så bliver turboen renoveret (nye lejer), er det den står på lige nu.
Og så samling igen.

Avatar

MO og M8

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 4/11 2012, 22:01 (4388 dage siden) @ Michael Deichmann

Men tilbage til M 8. Skal dens ene motor have den helt store tur, altså en total hovedreparation, eller hvad?

Jeg kender ikke hele forhistorien ud over at den bankede en del.
Man har herefter adskilt motoren og bl.a. konstateret at et af plejllejerne er gået løst således at lejeskålene sidder fast på sølen og så kører rundt i plejlstangen. Der er også stempelpinde, der slubrer i enten plejlstngsbøsningen eller måske i stemplet (skalundersøges nøjere).
Hovedlejerne er ikke adskilt, men tolerancen/slid er udmålt med måleur ved at løfte krumtappen. Angiveligt ikke noget alarmerende.
Foringerne er udtaget og ser sådan set fine nok ud - en let honing burde kunne tage de ridser der kan ses i nogen af cylinderne. Jeg har ikke nærstuderet stemplerne endnu, men umiddelbart ser det ud som nogle stempler der er brugt, men ikke kvæstet.
Der er ikke lagt op til den store tur - for det er der ikke penge til, men mindre kan sikkert også gøre det.
Honing, nye stempelringe og nye plejlstangslejer og så bliver turboen renoveret (nye lejer), er det den står på lige nu.
Og så samling igen.

Hej Michael

Det lyder som et spændende arbejde - det er sådan noget, som jeg selv godt kunne tænke mig - engang.
Rigtigt nok, at det ofte er så lidt, der skal til. Vi må håbe at det også gælder i denne omgang - dog lyder det lidt betænkeligt, at lejeskålen har kørt rundt indeni udboringen i plejlstangen - det bliver "spændende" at se om den har taget skade.
Fra min tid på Alpha Diesel her i Frashawn kan jeg huske, at de skiftede fra traditionelle hvidmetalslejeskåle til både hovedlejer og plejlstangslejer, til en slags kompositleje, hvor hvidmetallet var indkapslet i en matrix, som jeg ikke lige kan huske hvad var lavet af, muligvis en bronzelegering.
Rillerne i matrixmaterialet var lavet som skrå noter, som blev bredere indad og dermed var smallest yderst - på den måde holdt de hvidmetallet bedre fast, selvom de måtte blive lidt varme, og hvidmetallet kunne stadig absorbere urenheder ligesom i traditionelle hvidmetalslejer, og - her var nemlig det smarte ved dem - så kunne kan med det blotte øje se, hvor slidt de var. Eller næsten - det krævede dog en lup og godt lys. I luppen var matrixmaterialet mørkt at se på, mens hvidmetallet var lyst, og ved at sammenligne bredden på de mørke riller, versus de lyse riller, så kunne man visuelt bedømme, hvor slidt de var, uden at skulle til at måle tykkelse eller ovalitet.
Jeg ved ikke, om Frichs er gået over til den slags lejer i deres motorer, og om de har nogle, der passer til en 6185-motor. Jeg ved kun, at skibsrederne var glade for dem (længere levetid = længere serviceintervaller og færre værftsophold) - og at skibsredere givetvis har flere penge at rutte med end en veteranjernbaneklub :-)
Nå, det var bare lige en strøtanke, der lige poppede op på sådan en søndag aften - kan eventuelt ignoreres! :-)

Avatar

MO og M8

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/11 2012, 22:37 (4388 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Rigtigt nok, at det ofte er så lidt, der skal til. Vi må håbe at det også gælder i denne omgang - dog lyder det lidt betænkeligt, at lejeskålen har kørt rundt indeni udboringen i plejlstangen - det bliver "spændende" at se om den har taget skade.

Jeg har ikke selv set den endnu men har udsagn fra kyndige folk, der ikke taler om skader i plejlstangen. Der har været rigelig smøring. Skulle det være helt galt råder man vist nok over en "donormotor" hvor man så kunne tage en plejlstang.

Fra min tid på Alpha Diesel her i Frashawn kan jeg huske, at de skiftede fra traditionelle hvidmetalslejeskåle til både hovedlejer og plejlstangslejer, til en slags kompositleje, hvor hvidmetallet var indkapslet i en matrix, som jeg ikke lige kan huske hvad var lavet af, muligvis en bronzelegering.
<en masse skåret væk>

Interessant! Jeg har en gammel studenterkammerat der er ingeniør hos B&W-MAN. Måske jeg skulle ringe og tale lidt med ham...

Men jeg tror ikke vi er indstillet på eksperimenter lige nu.

Avatar

MO og M8

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/11 2012, 21:29 (4387 dage siden) @ Michael Deichmann

Rigtigt nok, at det ofte er så lidt, der skal til. Vi må håbe at det også gælder i denne omgang - dog lyder det lidt betænkeligt, at lejeskålen har kørt rundt indeni udboringen i plejlstangen - det bliver "spændende" at se om den har taget skade.


Jeg har ikke selv set den endnu men har udsagn fra kyndige folk, der ikke taler om skader i plejlstangen. Der har været rigelig smøring. Skulle det være helt galt råder man vist nok over en "donormotor" hvor man så kunne tage en plejlstang.

Fra min tid på Alpha Diesel her i Frashawn kan jeg huske, at de skiftede fra traditionelle hvidmetalslejeskåle til både hovedlejer og plejlstangslejer, til en slags kompositleje, hvor hvidmetallet var indkapslet i en matrix, som jeg ikke lige kan huske hvad var lavet af, muligvis en bronzelegering.
<en masse skåret væk>


Interessant! Jeg har en gammel studenterkammerat der er ingeniør hos B&W-MAN. Måske jeg skulle ringe og tale lidt med ham...

Men jeg tror ikke vi er indstillet på eksperimenter lige nu.

Hej Michael

Det er nok bedst at holde jer til de foreskrevne lejepander til sådan en herlig gammel Frichs'er - den skal vel helst være så original som mulig.
Desuden er de moderne lejer, som omtalt ovenfor, muligvis heller ikke helt billige.
Lejerne tilbydes vistnok som option i de moderne Medium-Speed fire-taktere 27/38L og 21/31L, som blev/bliver fremstillet hos Alpha Diesel både til Propulsion og GenSet.
Jeg ved ikke, om lejerne nu om dage også bruges i Alpha's ældre fire-takts modeller - eller i to-takterne, som de jo beskæftiger sig med hos B&W i København.
Men smarte - det er de.

Vi må krydse fingre for, at den gamle dame snart er køreklar igen - og god arbejdslyst.
Det kunne som nævnt være sjovt at være med til at skrue i sådan en gammel Frichs'er - så engang, forhåbentlig, måske...

MO og M8

af duebjerg, 7/11 2012, 21:21 (4385 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er MIBA rillelejer du tænker på. Den type lejer har været anvendt i mange år på MBD´s 4-taktere, altså både fra Frhavn og Holeby. (Og i alle mulige andre 4-takt-mediumspeed motorer)
http://www.fsb.unizg.hr/miv/razno/korisno/tehnicke_zanimljivosti/miba_einbau_englisch.pdf


- og samme type anvendes også i de store krydshoved-2-taktere, designet i Kbh og produceret mange steder i verden, bl.a. Frhavn.

Den "nye" lejetype kaldes også "tyndskalslejer" - fordi lejeskallerne er tynde;-)

De gamle lejetyper (ren hvidtmetal) blev brugt i gamle motorer fra Frhan (f.eks. type 400-26 og ældre). Disse lejer er markant tykkere i skallerne.

Mit bud er, at Frichs´erne har den gamle lejetype, og det er altså ikke bare lige at ændre! Lejesadler i blokkene er jo bygget til de tykke skaller.

Jeg vil også foreslå at bruge de specificerede lejer! Frichs har jo stadig produktion og serviceorganisation, så lejerne kan skaffes derfra, men selvfølgelig nok mod behørig betaling.

Steen

MO og M8

af Peter Roland Hansen @, 7/11 2012, 21:30 (4385 dage siden) @ duebjerg

De gamle lejer får istøbt nyt metal, boret ud og monteret igen

MO og M8

af Lars Henning Jensen, 5/11 2012, 21:21 (4387 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten B. Thomsen!

Du må meget gerne kontakte mig via mhvj@jernbaneklub.dk ...
- på forhånd tak!

Mvh
LHJ

MO og M8

af Bjarke, 14/11 2012, 10:09 (4378 dage siden) @ Michael Deichmann

ud over det er der også et MS Lyntog med 4 Motore ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak