Entreprenør-/rangerlok (2 fotos & lidt snak)

af Niels Munch, 1/11 2012, 19:00 (4403 dage siden)

Go' aften forum,

Det er næppe et ukendt fænomen, at damplokomotiver, når de havde nået "skelsår og alder", evt. kunne friste en videre skæbne som entreprenørlokomotiver. Det omvendte, nemlig, at et anlægslokomotiv overgik til tjeneste hos den anlagte bane, kendes også.

Jeg er nu faldet over et entreprenørlokomotiv, som i moden alder kom til at tjene en privatbane, nemlig LJ 25. Det kom jeg til, da jeg surfede lidt rundt i Arbejdermuseets Fotoarkiv (ABA), hvor følgende dukkede op:

[image]
ABA 33.1 : Arbejderforhold Jord- og betonarbejdere, billede nr. 51

Titlen er: Lokomotiv og dampdrevet gravemaskine med et sjak jordarbejdere foran, 191?.

[image]
ABA 33.1 : Arbejderforhold Jernbanearbejdere, billede nr. 13.

Titlen er: Banearbejdere fra Østerport med skovle og lokomotiv, ca. 1916.

Da jeg ikke umiddelbart kunne finde et normalsporet lokomotiv af tilsyneladende Krauss-herkomst beskæftiget inde på Østerport Station, kontaktede jeg vores industribanekapacitet Bent Hansen, som oplyste, at det er Krauss 5280/1904, som i øvrigt på Merte's Lieferiste-CD optræder således:

Krauss D 5280 1905 type XXXV ay Bn2t 1435 mm, neu Madsen-Winkel & Werner, Viborg

hvilket Bent kunne supplere med:

Krauss 5280/1904. 1435 mm. 35 m². 12 atm. Oph. 1953.
1904 - 08 Baneanlæg mellem Silkeborg og Laurbjerg for Werner, Winkel & Madsen.
1912 - 14 Baneanlæg mellem Give og Herning for Werner & Winkel.
1914 Meldt ude af brug i Herning for Werner & Winkel.
1915 Anlæg af Hornbæk - Gillelejebanen for Werner & Winkel.
1917 - 19 Anlæg af Enghave Brygge, København for Werner & Winkel.
1919 - 21 Rangering på Enghave Brygge for Arbejdernes Brændselsforretning.
1921 - 48 Rangering for Hammersholt Teglværk.
1948 - 53 Rangering for Lollandsbanen som dennes LJ 25.

Og "Østerport" var Hornbæk-Gilleleje banens midlertidige endestation i Gilleleje.

Så ved vi det, og så kan Tommy ajourføre sin fine database. Tak for data til Bent Hansen, i hvis samling billederne i øvrigt også befandt sig.

Endelig er ABA interessant at surfe rundt i, bl.a. med søgekriteriet "lokomotiv", men billeddata er oftest mangelfulde.


Bedste hilsener
Niels

Entreprenør-/rangerlok (2 fotos & lidt snak)

af Steen Heick, 1/11 2012, 19:29 (4403 dage siden) @ Niels Munch

Det nederste billede er så nok det ældste, fra Nordsjælland og det øverste fra Enghave Brygge. Der er kun ganske kort tid i mellem billederne . Kasketterne ligner hinanden og herren til højre ser ud til at være den samme formand, trukket lidt væk fra de andre.

Entreprenør-/rangerlok (2 fotos & lidt snak)

af UTJ, 1/11 2012, 19:57 (4403 dage siden) @ Niels Munch

Findes der mon billeder af lokomotivet ved Hammersholt Teglværk og evt også ved LJ?

Avatar

Entreprenør-/rangerlok -ABA link

af Mire ⌂, København, 2/11 2012, 14:04 (4402 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Kan du skrive noget mere om hvordan du har adgang til ABA foto jeg kan ikke

finde nogen adgang - kræver det logind eller hvad ?

Kan du bringe et link og - eller forklare lidt mere om den kilde til fotos.

hilsen Jean Henrik

Entreprenør-/rangerlok (2 fotos & lidt snak)

af Bent Hansen, 2/11 2012, 14:36 (4402 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har billederne, idet jeg for mange år siden fik dem af en nu afdød industribaneentusiast. Det er hans tekst, der er på begge billederne, og den bifaldes af en anden, ligeledes afdød industribaneentusiast. Det er måske ikke så mærkeligt, da de to arbejdede sammen. Deres kilde var den (eller de) arbejder(e,)der havde lånt billederne ud til affotografering.

Selvfølgelig kunne arbejdren huske galt. Det er der eksempler på, men mange af dem kunne i deres høje alderdom huske byggenummeret på de(t) lokomotiv(er,) de i sin tid kørte.

Indtil andet er bevist, vælger jeg at tro på kilden.

Der er (desværre) talrige eksempler på, at Arbejdermuseets billeder er tekstet forkert. Et af de her viste var tekstet Østerport, så vidt jeg husker, og den holder også i Byretten, for det var Østerport! Bare ikke i København.

Lokomotivlisten skyldes også de to nævnte herrer, der imidlertid begge har taget deres viden med i graven. Som jeg har gengivet listen, er den en rekonstruktion med hjælp af talrige andre danske og udenlandske kilder. Dette arbejde har stået på i ti år, og jeg (nu er det vi) er stadig kun halvt færdig. Herunder har det vist sig, at de gamle lokomomotivførere kunne huske forkert, men ofte er fejlen til at gennemskue.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak