Kolonnehus - m. m. mere, fx brunkul

af Georg Schmidt, 20/1 2016, 22:45 (3166 dage siden) @ Muncken

Efter fremkomsten af P/E-vogne bestod brunkulstogene mellem Århus og Fasterholt af fire stammer på hver 26 vogne samt en CXM med trækkraft N-maskine. Oprageringen var fordelt på den måde, at imellem hver E-vogn med bremse gik tre uden bremse i midten af stammen gik to E-vogne med bremse efter hinanden. I alt var der 18 vogne uden bremse og 8 med bremse i et træk.
Hastigheden var ikke overvældende, 40 km/t mellem Brande og Skanderborg og 50 mellem Skanderborg og Århus for de læssede tog. Tomtogene 60 km/t Århus-Skanderborg og 40 Skanderborg-Brande, 70 km/t hele vejen hvis det var MX der var trækkraft.

[image]
Beskrivelse af arbejdsgangen ved kippeanlægget på Århus havn.

[image]
Sporene i "Gasristen" ved Midtkraft. Ankomne tog kørte i spor III, blev delt og 13 vogne trykket i spor lV hvor vognene blev vejet trykluft skilt og koblinger slækket. Trækket skubbes mod tippeanlægget.
Vognene var læsset til strøget mål 28 tons.

Tidligere stod havnekranerne for aflæsningen og så kunne det godt tage nogen tid hvis der også var kulskibe der skulle losses.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
HHJ T1Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak