En B&W traktor
Her er et billede af en Pedershåb traktor med B&W motor. Mon nogen ved, hvilken traktor det drejer sig om så jeg kan placere billedet på rette plads i databasen?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/1 2016, 17:35 (3234 dage siden)
Her er et billede af en Pedershåb traktor med B&W motor. Mon nogen ved, hvilken traktor det drejer sig om så jeg kan placere billedet på rette plads i databasen?
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/1 2016, 19:50 (3234 dage siden) @ Tommy Nilsson
Interessant! En BURWAIN benzinmotor - og så her vist med gasgenerator - måske også af B&W herkomst?
Jeg troede faktisk kun de havde lavet dieselmotorer.
af Niels Munch, 19/1 2016, 20:18 (3234 dage siden) @ Michael Deichmann
Interessant! En BURWAIN benzinmotor - og så her vist med gasgenerator - måske også af B&W herkomst?
Jeg troede faktisk kun de havde lavet dieselmotorer.
Jeg tror, det er en dieselmotor indrettet til gasdrift med et B&W gengasanlæg:
"Udover den her omtalte dieseludgave fandtes Bur-Wain motoren også i en gasvariation, motorens specifikationer og opbygning var identisk med dieseludgaven, dog var kompressions forholdet sænket til 1:12.
Dette blev opnået ved, at man monterede et specielt topstykke, hvor man havde lavet større forbrændingskamre. De var svagt kugleformede fremfor de normale plane topstykke. Desuden påbyggede man en speciel adapter, hvor dieselpumperne havde siddet, for montering af tændrør.
Strømfordeleren blev påbygget ved motorens takthjulssystem.
Produktionen af gasmotorer blev indstillet, da man igen kunne erhverve dieselolie til erhvervskørsel.
I tilslutning til gasmotor-produktionen havde B&W startet en produktion af gengasanlæg."
Kilde: Bilhistorisk Tidsskrift NR. 72 - 1982 side 11.
På side 12 er et foto af en sådan gasvariation, som til forveksling ligner den i Pedershaab'en.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/1 2016, 22:00 (3234 dage siden) @ Niels Munch
Interessant! En BURWAIN benzinmotor - og så her vist med gasgenerator - måske også af B&W herkomst?
Jeg troede faktisk kun de havde lavet dieselmotorer.
Jeg tror, det er en dieselmotor indrettet til gasdrift med et B&W gengasanlæg:
Det er en Ottomotor og ikke en dieselmotor.
Dette blev opnået ved, at man monterede et specielt topstykke, hvor man havde lavet større forbrændingskamre. De var svagt kugleformede fremfor de normale plane topstykke. Desuden påbyggede man en speciel adapter, hvor dieselpumperne havde siddet, for montering af tændrør.
Strømfordeleren blev påbygget ved motorens takthjulssystem.
Produktionen af gasmotorer blev indstillet, da man igen kunne erhverve dieselolie til erhvervskørsel.
I tilslutning til gasmotor-produktionen havde B&W startet en produktion af gengasanlæg."[/i]
Der skal "bare" monteres en karburator istedet for gasblanderen - men fred nu være med det. Det er et sidespor.
af Niels Munch, 19/1 2016, 22:33 (3234 dage siden) @ Michael Deichmann
Der skal "bare" monteres en karburator istedet for gasblanderen - men fred nu være med det. Det er et sidespor.
Der er blot ingen eksempler på, at det skete. BUR-WAINs 6A6.6 motor, det handler om, var grundlæggende konstrueret som en dieselmotor. Den kunne under krigen - som allerede nævnt - leveres modificeret til gengas-drift. I det omfang, man konverterede motorer efter krigen, blev det til dieseldrift.
M.v.h.
Niels
af Carsten, Valby, 20/1 2016, 19:51 (3233 dage siden) @ Niels Munch
Vi har været inde på emnet før...
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51809
Med venlig hilsen
Carsten
af JKJ, 21/1 2016, 16:40 (3232 dage siden) @ Michael Deichmann
Ja, det er netop en gasmotor, og ovre i hjørnet kan du sse at der på ovnen står B&W. Så ja den er også fra B&W.
Frichs lavede jo en tilsvarende motor til diesel ( FRICHS 6100 CAB motor), som blev en bedre succes end B&W's. Det kan du læse meget om i TRIANGEL bogen, som du nok har! Men der lavede man bare større toppakning og et næsten identisk topstykke med elektrisk tænding. Kompressionen var stadig meget højere end de fleste benzinmotorer, så folk troede ikke på at busserne og traktorerne kørte på gengas - Sjov anekdote faktisk!
Desværre for Tommy, ved jeg ikke hvad det er for én. Men Dieselhouse ved det muligvis, for B&W lavede en plakat med netop sådan et tipvognslokomotiv. Så det kan være de ved det.
Mvh Jesper
af ThomasHansen , 23/1 2016, 23:58 (3230 dage siden) @ JKJ
Hej
Jeg vil som et kuriosum henvise til, at der fortsat er et eksemplar af denne "høje" udgave af Type D i drift i Letland. Dette lokomotiv er oprindeligt leveret med Buick Dieselmotor:
--
Hilsen
Thomas
af Thyge, Rønnede, 24/1 2016, 10:23 (3230 dage siden) @ ThomasHansen
Hej!
Jeg går ud fra at du mener BUKH dieselmotor!
med venlig hilsen
Thyge T-P
af ThomasHansen , 24/1 2016, 11:48 (3230 dage siden) @ Thyge
Hej
I mine noter står der, at lokomotivet oprindeligt havde en Buick motor, men vi er modtagelige for opdateringer (de 2 fabrikater kan jo godt forveksles i en hurtig håndskreven note).
Det er iøvrigt mit indtryk, at lokomotiver bygget under krigen blev leveret med de motorer man kunne skaffe og at det sagtens kunne dreje sig om brugte motorer indimellem.
Carsten er i tråden og kan sikkert supplere.
af Carsten, Valby, 24/1 2016, 12:10 (3230 dage siden) @ ThomasHansen
Hej Thomas
Dit billede viser jo PM 251 fra 1939 og sandsynligheden for, at den af Pedershåb angivne oprindelige Buick motor skulle være en dieselmotor, vil jeg påstå er mere en tæt på et nul. Buick var i 1939 et brand i GM koncernen der anvendte benzinmotorer i deres bilproduktion. Jeg aner ikke om man eksperimenterede med dieselmotorer til lastbiler på dette tidspunkt, men muligheden for, at noget fra laboratoriet skulle havne i dette unikke lokomotiv i Brønderslev er ikke stor.
Jeg gætter på en "straight eight" 233 in³ med ca 93 HP.
De gange jeg har studeret PM 251 hos Pindstrup i Lille Vildmose, var den forsynet med en Fordson Major motor.
Med venlig hilsen
Carsten
af ThomasHansen , 24/1 2016, 13:57 (3229 dage siden) @ Carsten
Hej
Tak til jer begge.
Vi fastholder originalt motorfabrikat Buick, men det har været en benzinmotor.
Lige netop info om original motoren ligger heller ikke på vores hjemmeside men blot som en bonusinfo i mine egne noter, hvilke jeg lige koorigerer.
Det er iøvrigt den sidste PM som Pindstrup fortsat anvender i oprindeligt look (når man lige undtager førerhuset).
--
Hilsen
Thomas
af Carsten, Valby, 24/1 2016, 15:09 (3229 dage siden) @ ThomasHansen
Hej Thomas
PM 251 i hos Pindstrup Mosebrug i Sdr. Kongerslev d. 8. august 1979 (foto: Ham selv)
Som det ses på førerhuset har lokomotivet nummer 1.
Lokomotivet er oprindeligt leveret til De Jyske Kultørvfabrikker A/S i Blåhøj.
Med venlig hilsen
Carsten
af Peter Andersen, Hedehusene, 24/1 2016, 15:46 (3229 dage siden) @ Carsten
PM 251 blev leveret med en brugt Buick motor af type 257. Pedershaab betegnede det blot som Spec. i typebetegnelse. Oprindelig havde det vægt på 6,5 tons og kørte på De Jydske Kultørvfabrikers hovedstrækning mellem Blåhøj station og Hallundbæk mose. Denne bane blev nedlagt 1956, og inden 1962 blev PM 251 solgt til Pindstrup Mosebrug. De store ballastklodser, som sad på siderne og pufferplankerne blev fjernet, og på billedet er vægten nok kommet ned på 4,5-5 tons. Om motoren blev skiftet før det blev solgt til Pindstrup, ved jeg ikke.
af Carsten, Valby, 24/1 2016, 16:56 (3229 dage siden) @ Peter Andersen
Hej Peter
Så er der tale om en 6-cylindret rækkemotor på 257 kubiktommer og ca 81 HK,
så vidt jeg kan se, anvendt i Buicks serie 40 biler fra ca. 1930, men så er vi vel ved at bevæge os lidt OT.
Mvh
Carsten
af Peter Andersen, Hedehusene, 26/4 2020, 16:24 (1675 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej. Jeg beklager det sene svar, men jeg har først fundet papirerne nu.
Det er en Pedershaab type BWE med Bur-Wain motor type 6A12D, ca. 100 hk ved benzin og ca. 75 hk ved gas. Vægten er 6 tons.
Der er kun bygget ét eksemplar af typen, nr. 384 i 1943, som leveredes til Wright, Thomsen & Kier i Århus.
Bemærk iøvrigt akselstyrene, som er af den nye type, som Pedershaab vist ellers først benyttede efter krigen.
Formentlig var det på grund af krigen, at man ikke byggede flere af typen, men kun den "almindelige" type BWD/FD.
Hoffmann & Sønner og Wright, Thomsen & Kier fremstillede selv en del lokomotiver under krigen, som vel stort set var af samme type som BWE og fik dele leveret fra Pedershaab.
Type BWD er beskrevet i PM Nyheder 1944. (Det kunne engang lånes på DTU). Der findes samme billede, men uden bortretucheret baggrund, til gengæld mangler skinnerne!. Men koblingen hænger på samme måde.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/4 2020, 16:39 (1675 dage siden) @ Peter Andersen
Hej. Jeg beklager det sene svar, men jeg har først fundet papirerne nu.
Det er en Pedershaab type BWE med Bur-Wain motor type 6A12D, ca. 100 hk ved benzin og ca. 75 hk ved gas. Vægten er 6 tons.
Der er kun bygget ét eksemplar af typen, nr. 384 i 1943, som leveredes til Wright, Thomsen & Kier i Århus.
Bemærk iøvrigt akselstyrene, som er af den nye type, som Pedershaab vist ellers først benyttede efter krigen.
Formentlig var det på grund af krigen, at man ikke byggede flere af typen, men kun den "almindelige" type BWD/FD.
Hoffmann & Sønner og Wright, Thomsen & Kier fremstillede selv en del lokomotiver under krigen, som vel stort set var af samme type som BWE og fik dele leveret fra Pedershaab.
Type BWD er beskrevet i PM Nyheder 1944. (Det kunne engang lånes på DTU). Der findes samme billede, men uden bortretucheret baggrund, til gengæld mangler skinnerne!. Men koblingen hænger på samme måde.
Tak - Godt fundet!
Nu kan jeg placere billedet i databasen.
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt