En gammel La og en rettelse

af Georg Schmidt, 28/12 2015, 22:52 (3330 dage siden)

Man finder somme tider interessante sager på bagsiden af kladdepapir f. eks en gammel skrivelse om nedsat kørehastighed.

[image]

[image]
Dette nu ikke bagsiden af kladdepapir, men en telex udsendt 8/3 1972 kl. 2.21.

Mvh
Georg

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Fælled

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2015, 11:30 (3329 dage siden) @ Georg Schmidt

Ad anmærkning 1: Sidespor til Frederikshavn Fælled. Nogen der ved noget herom?

Bemærk, at da vi er i 1925, er der tale om den gamle kilometrering, der ikke er identisk med den nuværende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Fælled

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2015, 17:14 (3329 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det eneste, som jeg har at foreslå, er DSB's sidespor til Frederikshavn Stengrav (fork: Fhg), som eksisterede fra 1921 til 1932. Sidesporet udgik 1,6 km fra Frederikshavn station ved Vogterhus nr. 45 og krydsede ifølge nogle kilder (PT i "det røde jernbaneblad"?) Skagensbanen i niveau. Sporet var ude af brug fra ca. 1930. Det kan afstandsmæssigt umiddelbart godt passe med Frederikshavn Fælled, hvis man forudsætter, at Vogterhus nr. 45 var beliggende ved banens skæring med Fælledvej. Der har i årenes løb ligget flere forskellige sidespor til sten- og grusgrave i området. Aftegninger af ældre arbejdsspor kan ses på luftfotos fra 1945 og 1954.

Sidespor til Frederikshavn Fælled

af amortens, 30/12 2015, 09:15 (3328 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På Højkantskort fra 1899 er der aftegnet et spor, der går I retning mod syd, vest for Frederikshavn, dette spor ender tilsyneladende ved en grusgrav ved Stenbakke.
På Lavkantskort fra 1945 er der aftegnet et spor, der udgår fra næsten same sted, men denne gang I retning østpå og krydsende Skagensbanens spor, dette spor ender tilsyneladende løbende langs villersbæk og kysten. Måske et militært spor?

mvh

Arne Mortensen

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Fælled

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/12 2015, 10:37 (3327 dage siden) @ amortens

Der har vest for sporet til Frederikshavn Stengrav/Frederikshavn Fælled eksisteret to grusgravsidespor, begge med navnet Flade Grusgrav. Det nyeste af disse lå 2,5 km fra Frederikshavn station, blev åbnet 1. marts 1882 og eksisterede til 1884. Det ældre lå lidt tættere på Frederikshavn og eksisterede fra ca. 1870 (benyttet ved Vendsysselbanens anlæg) til ca. 1876. Aftegninger af disse spors forløb kan ses på luftfotos.

Traceen, der ses på 1945 kortet, er traceen til Frederikshavn Stengrav/Frederikshavn Fælled. I 1945 var sporet fjernet, hvilket er dokumenteret af tyske luftfotos fra 1945.

Værnemagten etablerede i januar 1945 et sidespor på Skagensbanen ved navn Fælledvej. Det blev fjernet umiddelbart efter krigen. Lidt længere ud af skagensbanen krydsede DSB-sporet Frederikshavn Stengrav/Frederikshavn Fælled skagensbanen i niveau fra 1921 til 1932. Niveauskæringen var bevogtet, når sporet var i brug.

Endelig havde Skagensbanen i km 2,0 fra 1. august 1892 til 1912 et sidespor til banens Lergrave. Dette spor hed Lergraven.

Ved Vogterhus nr. 45 på Vendsysselbanen fandtes der fra 2. januar til 7. juli 1890 desuden en sporkrydsning mellem statsbanen og et arbejdsspor for Skagensbanens anlægsentreprenør. Sporkrydsningen var bevogtet med en semafor. Muligvis løb arbejdssporet i samme tracé som det senere spor til Frederikshavn Stengrav/Frederikshavn Fælled.

Så nu er det til lidt kort- og luftfotostudier i aften, hvis man ikke har andet at tage sig til.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak