Anekdoteknap eller ej! – Det er jo altid ”sjovt”, når man kan tilføje en anekdote (læs her: en historie fra "det virkelige jernbaneliv") en yderligere oplysning.
Den 23. december 1971 skulle jeg møde på morgenvagt på billetkontoret i Roskilde. Jeg var kontorassistent af anden grad på prøve i lønramme 1. – Jeg var godt 18 og boede (naturligt nok) hjemme hos mine forældre i Næstved, men havde vist nok allerede på det tidspunkt overtaget et kælderværelse et sted i byen efter en kvindelig kollega. Min plan var at bruge kælderværelset, når jeg enten skulle møde tidligt eller efter en aftenvagt. – Dengang mødte vi kl 5.25, og billetsalget var åbent til efter, at nattog 95 afgik mod færgen i Korsør kl 0.39.
Jeg var ankommet rettidigt til Roskilde med tog 158 (Gedser – København) kl ca 22.27. Toget kørte langsomt forbi stedet, hvor broen var under støbning. Jeg mener, at der efterfølgende kom endnu et tog, et post- eller rejsegodstog, forbi arbejdsstedet, inden det gik galt. – Jeg kan så huske, at vi havde forrygende travlt næste morgen på billetkontoret.
Jeg havde for vane, at ”stikke næsen indenfor”, når jeg kom forbi. – Enten for at sludre med billetsælgeren eller rejsegodsfolkene, der som regel altid havde tid til overs.
Jeg kan så ikke huske, om det var ved lejligheden den 23. december eller ved snevejret den 21.-22. november, hvor jeg på grund af omstændighederne valgte ikke at tage ud til mit kælderværelse, men i stedet hjalp kollegaen, og efter lukketid lagde mig på et par stole-i-forlængelse-af-hinanden-seng på stationsforstanderens kontor for at sove indtil mødetid.
Døren til billetkontoret lukkede jeg. Det blev dog ikke til meget, jeg fik sovet. Komforten i min "seng" var kun til et lavt tal på en tilfældig skala, og det blev da kun til mindre, da telefonerne omkring klokken fire begyndte at kime. – Folk ønskede at modtage det, der i dag kaldes for trafikinformation. – Jeg mindes ikke, hvad jeg fortalte kunderne. Jeg tror, jeg bare henviste til, hvad der blev sagt i højttalerne. – Og af hvem: Allan Testrup!
Dengang solgte jeg billetter. – Nu laver jeg afviklingskøreplaner til jernbanens trafikafviklingssystemer, som automatisk genererer oplysninger til vores trafikinformation.
Dengang var der billetkontor med andre kundevente funktioner, avis- og chokoladekiosk samt jernbanerestaurant i stationsbygningen. I dag er billetkontoret i sommer blevet omdannet til et sted, hvor der kan købes cupcakes mv, og i resten af stationsbygningen huserer 7-eleven med deres produkter.
Dengang kunne man stille sig i kø ved billetsalget og avis- og chokoladekiosken. I dag klares det meste hos 7-eleven, hvis man foretrækker eller kræver personlig betjening!
Vejret med sine fænomener og andre trafikale påvirkninger er og bliver vel stort set det samme .....