Russisk smalspor?
Nogen der ved hvad det her er ?
Jeg ved det ikke!
af Futfar, Kajerød, 21/11 2015, 17:58 (3323 dage siden)
Nogen der ved hvad det her er ?
Jeg ved det ikke!
af Gert, Aalborg, 21/11 2015, 18:32 (3323 dage siden) @ Futfar
Noget fra en Parkeissenbahn - som dem der er i det gamle DDR. Kun et gæt.
Gert
af Futfar, Kajerød, 21/11 2015, 19:00 (3323 dage siden) @ Gert
Lyder ikke usandsynligt, men kan du evt præcisere det ?
Som nævnt, jeg har ikke facitlisten....
af Niels Munch, 21/11 2015, 18:57 (3323 dage siden) @ Futfar
Jf. denne side: http://www.darkroastedblend.com/2010/07/trains-and-railways-extravaganza-part-2.html er det "Another weird Russian locomotive - with an engine from small Moskvich car, photo taken in Krasnoyarsk in the 1960s".
M.v.h.
Niels
af Futfar, Kajerød, 21/11 2015, 19:08 (3323 dage siden) @ Niels Munch
Hvorfor overrasker det mig ikke, at lige netop du, finder et link til præcis dette foto?
Buk og tak herfra...
af Niels Munch, 21/11 2015, 19:13 (3323 dage siden) @ Futfar
Hehe, ét mer': http://narrow.parovoz.com/emb/?ID=832#Подвижной состав .
Altså en børnejernbane.
M.v.h.
Niels
af Futfar, Kajerød, 21/11 2015, 19:44 (3323 dage siden) @ Niels Munch
Min opdragelse siger at jeg skal sige tak for link. Så det gør jeg!
Nu kan jeg så tilbringe de næste mange dage med at genopfriske/udvide, især det sidste, min sparsomme viden om det kyrilliske alfabet.
Men tak alligevel.
af Niels Munch, 21/11 2015, 19:50 (3323 dage siden) @ Futfar
Nu kan jeg så tilbringe de næste mange dage med at genopfriske/udvide, især det sidste, min sparsomme viden om det kyrilliske alfabet.
Men tak alligevel.
Velbekomme! Jeg kan anbefale dig at skyde genvej med Google Translate.
M.v.h.
Niels
af Futfar, Kajerød, 23/11 2015, 17:36 (3321 dage siden) @ Niels Munch
Jo tak, det hjalp gevaldigt på forståelsen. Men på trods af ihærdig gennemlæsning af denne oversættelse, er der noget jeg ikke helt forstår: Hvorfor opgives der to sporvidder, 305 og 508 mm? Jeg kan kun se den ene!
Ligeledes fra en gammel MAJ-FLV, indkaldt 3. februar '67 til Gedhus
af Niels Munch, 23/11 2015, 18:20 (3321 dage siden) @ Futfar
Hej Futfar,
Fandt lige en hjemmeside, der, inden den bliver helt kryptisk, siger:
Krasnoyarsk Children's Railway:
Opened: August 1, 1936
It is located Central park a name of M.Gorkiy
Total Length: 1.1 kms
Main track length: 816 meters
Gauge: 508 mm (before 1961 – 305 mm)
2 stations: Pervomayskaya, Tupikovaya (formerly Schastlivoe Detstvo – Happy Childhood)
Rolling stock: self-made
Ñîîðóæåíèÿ: 2 turn-tables, roundhouse depot
Address: 660021, RUSSIA, Krasnoyarsk, Gorkogo street, 6
Phone: +7 (3997) 29-43-31
Chief: SERGUTKINA Lyudmila Valerievna
Link: http://www.dzd-ussr.ru/towns/krasnoyarsk/index-eng.html .
Chefen er en dame - måske et ungdomsbillede:
M.v.h.
Niels
Indkaldt FEB 67 til FLVRKS Gedhus, 4. RKESK, 1. DEL, som blev disponeret af FIK.
af Futfar, Kajerød, 23/11 2015, 19:25 (3321 dage siden) @ Niels Munch
Endnu en gang, må jeg konstatere, at du jo, ligesom google, er en søgemaskine i dig selv!
Ved at følge dit link, kommer man ind på mange spøjse links, men den nydelige unge dames navn, og levnedesforløb, kan jeg ikke finde. Jo hendes navn optræder et par gange, men på sider som ikke tilbyder oversættelse, og så er man jo ligevidt.
Never mind, jeg har fået et klart svar på mine spørgsmål, så tak for det!
Jeg husker klart den dag vi begge mødte i Gedhus, ved hver sin enhed, men det har andre brugere i forum næppe glæde af at vide noget om.
Bedste hilsener fra én gammel major, til en anden
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2015, 21:54 (3321 dage siden) @ Futfar
Endnu en gang, må jeg konstatere, at du jo, ligesom google, er en søgemaskine i dig selv!
Ved at følge dit link, kommer man ind på mange spøjse links, men den nydelige unge dames navn, og levnedesforløb, kan jeg ikke finde. Jo hendes navn optræder et par gange, men på sider som ikke tilbyder oversættelse, og så er man jo ligevidt.
Never mind, jeg har fået et klart svar på mine spørgsmål, så tak for det!Jeg husker klart den dag vi begge mødte i Gedhus, ved hver sin enhed, men det har andre brugere i forum næppe glæde af at vide noget om.
Bedste hilsener fra én gammel major, til en anden
Måske du - i modsætning til Niels - havde åndsnærværelse nok til at tage et billede af Gedhus trinbræt og sidespor?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
PS: Undskyld Niels - men det var for fristende
af Niels Munch, 23/11 2015, 22:51 (3321 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Ledvogterhuset ved Gedhus. Dateringsnote: 1960'erne. Fotograf: Ukendt. Arkiv Lokalhistorisk Arkiv i Karup - billede nummer B213. www.arkiv.dk.
Kære Thomas,
Fotografiapparater var ikke blandt de få civile ejendele, man tog med til rekrutskolen, og Gedhus T var "blot" det sted, hvor hjemvéplagede rekrutter mosede op i orlovstogene.
Da jeg som LT-R atter stillede i Gedhus for på indkaldelseshold NOV 1971 at tjenstgøre som delingsfører for 1. DEL, 4. RKESK ("min egen deling"), var persontrafikken på "konebanen" nedlagt. Og så har jeg aldrig været ret flink til at fotografere DSB.
Min rejse fra Roskilde-området til FSNKAR søndag, den 21.11.1971 hører hjemme i en anden tråd - og dog, for den foregik i en VW boble (og ej tog); men natten til den 22.11.1971 blev tilbragt i 2 sammenskubbede stole i M/F Knudshoveds restaurant, fordi alt vandet var blæst ud af færgelejet i Knudshoved. Vi afsejlede først fra Halsskov mandag morgen og nåede efter en strabadserende kørsel via gl. Lillebæltsbro, Jelling, Brande og Herning til FSNKAR kl. 16 mandag. Her var kun 1/5 af eskadrillen nået frem - dem fra Østdanmark. Østjyderne kom først igennem i løbet af tirsdagen.
Bedste hilsener
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/11 2015, 07:50 (3320 dage siden) @ Niels Munch
Ledvogterhuset ved Gedhus. Dateringsnote: 1960'erne. Fotograf: Ukendt. Arkiv Lokalhistorisk Arkiv i Karup - billede nummer B213. www.arkiv.dk.
Kære Thomas,Fotografiapparater var ikke blandt de få civile ejendele, man tog med til rekrutskolen, og Gedhus T var "blot" det sted, hvor hjemvéplagede rekrutter mosede op i orlovstogene.
Da jeg som LT-R atter stillede i Gedhus for på indkaldelseshold NOV 1971 at tjenstgøre som delingsfører for 1. DEL, 4. RKESK ("min egen deling"), var persontrafikken på "konebanen" nedlagt. Og så har jeg aldrig været ret flink til at fotografere DSB.
Min rejse fra Roskilde-området til FSNKAR søndag, den 21.11.1971 hører hjemme i en anden tråd - og dog, for den foregik i en VW boble (og ej tog); men natten til den 22.11.1971 blev tilbragt i 2 sammenskubbede stole i M/F Knudshoveds restaurant, fordi alt vandet var blæst ud af færgelejet i Knudshoved. Vi afsejlede først fra Halsskov mandag morgen og nåede efter en strabadserende kørsel via gl. Lillebæltsbro, Jelling, Brande og Herning til FSNKAR kl. 16 mandag. Her var kun 1/5 af eskadrillen nået frem - dem fra Østdanmark. Østjyderne kom først igennem i løbet af tirsdagen.
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels
Tak for beretningen. Jeg medgiver, at Gedhus ikke er det mest "ophidsende" sted at fotografere.
Også tak for det viste billede, som vi tidligere har haft fat i. Vi fik aldrig endeligt fastslået, hvorfra billedet stammer.
Tante Edit kom i tanke om, at fotografassistent O. Nygaard og jeg tidligere har været på pletten.
Bedste hilsner
Thomas
af Futfar, Kajerød, 24/11 2015, 15:13 (3320 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg var den glade indehaver af et Kodak Instamatic "kamera", men som Niels så rigtigt skriver, så havde man meget andet at tænke på, end at tage billeder af et trinbræt midt ude på den jyske hede. For en nordsjællænder som mig, var vi derude hvor kragerne forlængst havde fortæret deres madpakke!
Og det var noget af en omvæltning, pludselig at skulle sende sit civile kluns hjem, for nu var det i Kongens Klæ'r, man fremover skulle optræde. Og så var der minsandten en hel masse uniformerede personer, som forsøgte at overgå hinanden i hvem der kunne råbe højst, og afgive nogle komplet uforståelige sætninger, som senere skulle vise sig at være "kommandoer".
Nå, men man overlevede jo, men billeder af den dengang aktive "konebane", blev det dog aldrig til. Beklager
af Niels Munch, 24/11 2015, 15:32 (3320 dage siden) @ Futfar
redigeret af Niels Munch, 24/11 2015, 15:55
Nå, men man overlevede jo, men billeder af den dengang aktive "konebane", blev det dog aldrig til. Beklager
Så er det jo godt, at vennerne kan hjælpe! Nedenfor et foto, som er optaget af en studiekammerat til min bofælle på Cypern, pionerdelingsførerer STKMP/DANCON X og XI, PL-R (JIR) KVH, som i det civile også var landinspektør:
Gedhus T med Mo 1836, foto: Lars Viinholt-Nielsen 1971.
Tak til Lars for billedet!
Bedste hilsener
Niels
af Futfar, Kajerød, 24/11 2015, 18:41 (3320 dage siden) @ Niels Munch
Er det virkelig fra Gedhus??? Jeg husker slet ikke at der skulle have været et sidespor der. Jeg kan svagt erindre, at der i Karup var et et sidespor ind til Fliegerhorst Grove (FSNKAR), men jeg er langt fra sikker. I 1967 var min interesse for, og viden om, jernbaner ikke specielt højt prioriteret, men det kom så senere, da min "karriere" begyndte at tage form. Dog havde jeg fra barnsben en Morfar, som grundlage min senere interesse for - og viden om - skinnebåren trafik.
Hvad angår min lange tjeneste i Forsvaret, er det jo næppe relevant for dette forums læsere, at komme nærmere ind på, men man er da velkommen til at kontakte mig via "kuverten".
Min avatar er von Thun slægtens våbenskjold.
af Futfar, Kajerød, 23/11 2015, 19:42 (3321 dage siden) @ Niels Munch
Den nydelige unge dame til trods, virker det underligt med så kraftige skinner på en så beskeden sporvidde?
Men det er der måske også en forklaring på?
af Niels Munch, 23/11 2015, 20:02 (3321 dage siden) @ Futfar
Den nydelige unge dame til trods, virker det underligt med så kraftige skinner på en så beskeden sporvidde?
Men det er der måske også en forklaring på?
Jeg gætter kun: De unge pionerer, der skulle lære at drive jernbane, kunne næppe nøjes med "båndjern".
De blinde granater, vi startede med at smide i Gedhus, vejede jo også det samme som de skarpe .
Men man har nok taget til takke med brugt materiel fra "rigtige" baner, vil jeg tro.
Bedste hilsener
Niels
af Futfar, Kajerød, 24/11 2015, 15:22 (3320 dage siden) @ Niels Munch
Hæ, hæ, good point, det med BLHGR
Ja, der var sikkert masser af skinnemateriel at tage af....
af Gert, Aalborg, 23/11 2015, 20:53 (3321 dage siden) @ Niels Munch
Så var min første antagelse faktisk et ret godt gæt.
FLOKS af højeregrad - Jonstrup nov. 64.
Gert
af re20000, 21/11 2015, 22:16 (3323 dage siden) @ Niels Munch
Hehe, ét mer': http://narrow.parovoz.com/emb/?ID=832#Подвижной состав .
Altså en børnejernbane.
M.v.h.
Niels
Ja der var altså noget at være misundelig på de sovjetiske børn over. Glædeligt dog at de er begyndt at sætte den i stand i 2008. Så tilsyneladende er der selv under den nuværende zar noget at være misundelig over..?
Nold