Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 22/10 2012, 00:00 (4419 dage siden)

Dampdriften hos DB svandt jo løbet af 1970'erne mere og mere ind, men østpå hos DR kunne stadig opleves megen dampkørsel. Dresden blev efterhånden et sted man måtte besøge især på grund af den megen kørsel med Baureihe 01 mellem Dresden og Berlin.
Foruden de mange dampfremførte eksprestog der afgik i løbet af dagen gik der hver aften kl.21.10 et posttog fra Dresden Hbf fremført af en 01 som regel af "den gode gamle slags", altså ikke ombygget som DB jo havde for vane.
Toget var kort og maskinen var godt oplyst inde i hallen til foto.
[image]
Bremseseddel udfærdiges.
[image]
[image]
[image]
Efterhånden lærte de at tænde lyset over gangtøjet når vi fotograferede.:-)
[image]
Baureihe 01 er en stor maskine, der holder 120 km/t med 500 tons på krogen på vandret bane. 01 2066 ses her i næsten original udgave som fra fabrikken BMAG i 1928.
Billeder fra 1975.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cm, 22/10 2012, 00:49 (4419 dage siden) @ Georg Schmidt

Billeder af UTROLIG kvalitet!!! Var du dér?? I DDR - dengang?

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 22/10 2012, 11:42 (4419 dage siden) @ cm

Billeder af UTROLIG kvalitet!!! Var du dér?? I DDR - dengang?

Ja, og det var vi faktisk nogle stykker der var. Vi måtte jo tage derhen hvor dampen var, og tak i øvrigt for de pæne ord. Vedr. DDR skulle der gøres lidt hjemmearbejde, men vi kunne som danskere rejse frit ud og ind, dog skulle der jo være bestilt hotel på forhånd, og der kunne være lidt bureaukrati med opholdstilladelser i de forskellige områder. Stort set gik det ret nemt, og gradvist blev det også lettere at fotografere, styret havde måske opdaget en vis "dampturisme".:-D
[image]
Værkstederne i halberstadt og Meiningen ombyggede 35 stk 01 i tresserne til 01.5 både i kul- og olieudgave. Her ses 01 1511 tage vand på Ostbahnhof i jan 77.
[image]
Storstadsstemning på berlin Ostbahnhof jan. 77. Til venstre ses en 01.5 netop ankommet med D 270 "Meridian" med forbindelse fra Beograd, til højre 01 2066 ankommet med Städteschnellverkehr D 1070 fra Dresden og uden for billedet holdt en 03.10 med "Sassnitz Express" med forbindelse fra Stockholm.
[image]
[image]
For et beskedent beløb kunne man få en rigtig damptur til Dresden, jeg tror ikke prisen steg i resten af DDR's levetid.:-D
[image]
Br 01 var foruden se internationale ekspresser også insat i Städteschnellverkehr mellem Berlin og dresden, her i Dresden Neustadt i 77.
[image]
Her passerer 01 2165 ude på strækningen.
[image]
01 2050 på broen over Elben i Dresden.
[image]
[image]
01 2120 med D 370 "Pannonia Express" i Dresden 1977.
[image]

Mvh
Georg

Avatar

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cz, 22/10 2012, 16:27 (4418 dage siden) @ Georg Schmidt

Har du mere, du kunne tænkes at kunne overtales til at delagtiggøre os i?

--
[image]

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cm, 22/10 2012, 19:51 (4418 dage siden) @ Georg Schmidt

-tak for kigget, Georg - det er dejlige billeder. Har du mere i skuffen?

Hvorledes med fotograferingen... Søgte I om tilladelse til at fotografere - eller kunne I bare knipse løs? Måske havde I adviseret "nogen" om at I "bare" var jernbane-interesserede? Var det muligt at komme i kontakt med de ansatte? Altså at få en sludder? (Loko-førere, bødere, togførere mv. mv)

Jeg har selv sejlet med anløb i Polen, DDR, Sovjet og Rumænien i 80'erne og der var store forskelle på hvorledes vi blev modtaget i de lande - herunder hvor megen social omgang man kunne pleje med "Otto Normalverbraucher" I Østtyskland og Sovjet kunne jeg ikke engang gå ned på kajen for at læse amningerne (skibets dybgang)af uden at medbringe passet - i Rumænien og Polen var de nærmest ligeglade.

-men endnu engang: Tak!
mvh
Chr

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 27/10 2012, 01:19 (4414 dage siden) @ cm

Hej cz og cm.
Her lidt mere DR fra 1975 og 77. Omkring fotografering kunne man i al fald fra 1976 frit fotografere fra steder hvor publikum havde adgang, men f. eks. broer kunne de ikke rigtig lide vi stod. Snak med lkf blev vel ikke til meget mere, end hvad de havde på krogen og den slags, man følte vel også at "vor far" altid var i nærheden. Bliver spændende at se hvor Joen har været. Lige en rettelse til den forrige sending, 01'eren der tager vand er ikke 1511 men 1515.
[image]
Godt gang i billetsalget på Berlin Ostbahnhof.
[image]
[image]
01 2050
[image]
03 med DD-vogne nord for Dresden.
[image]
01 2118 passerer.
[image]
På Dresden Hbf 1977.
[image]
01 2084 ankommer til Berlin Zoo med D 201 den 14.04.1973.
[image]
Berlin Zoo 14.04.1973.
[image]
01 2165 Bln Warschauerstrasse.
[image]
DR "Vindobona" som kørte til Wien via Prag.
[image]
[image]
01'eren nærmer sig stationen Dresden Mitte og den karakteristiske bygning.
[image]
01 2029 på skiven ved Bw Dresden Altstadt.

Hilsen Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cm, 27/10 2012, 11:12 (4414 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg - spændende at se og høre om!

Jeg har læst i en bog, at noget af DR's tærræn lå i den franske sektor af Vestberlin. At Østtyskland malede "DDR" på - vist nok et vandtårn - inde på den del af det franske område - og at franskmændende forlangte det fjernet. Herefter overmaledes det første "D" så "DDR" blev til "DR". Bogen var en bog om flugtforsøg fra øst til vest - som jeg som barn købte i "Haus am Checkpoint Charlie" - alle billederne var i sort/hvid. Jeg har desværre ikke bogen mere.

mvh
Chr

Avatar

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 18/7 2017, 19:53 (2688 dage siden) @ cm

Jeg kan bekrefte historien om vanntårnet og DDR som ble til DR. Den er dokumentert i flere bøker om grensen gjennom Berlin.

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af seg, 22/10 2012, 21:29 (4418 dage siden) @ Georg Schmidt

Også Joen Jensen færdedes i DDR på jagt efter jernbanemotiver.
Her følger et par stykker.
Det er håbet, at disse kan give Forum lyst til at deltage i stedfæstelse
og/eller identifikation af en lang række motiver fra Joens udlandsrejser
som vil følge i den kommende tid :)

Værsågod:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af seg, 27/10 2012, 17:25 (4413 dage siden) @ seg

Den 13/9 1969 optog Joen disse billeder i DDR.
Vi anmoder Forum om hjælp til stedfæstelse.
De fleste af billederne synes at være optaget på en og samme station,
men hvilken?


Billede 1
[image]


Billede 2
[image]


Billede 3
[image]


Billede 4
[image]


Billede 5
[image]


Billede 6
[image]


Billede 7
[image]


Billede 8
[image]


Billede 9
[image]
Det ser ud til, der er et stationsskilt på bygningen bag lokomotivet.
Her er en udsnitsforstørrelse:

[image]


Billede 10
[image]


Billede 11
[image]


Billede 12
[image]


Billede 13
[image]


Billede 14
[image]


Billede 15
[image]


Billede 16
[image]


Flere billeder følger.

Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 17:58 (4413 dage siden) @ seg

Billede 9 siger Ribnitz-Damgarten. Station på vej fra Rostock til Stralsund.
Der er tilsynelandende et navn på gavlen af billede 3. Kan man få en forstørrelse af det også? Måske er vi på en tur til Stralsund og Greifswald?

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af seg, 27/10 2012, 18:51 (4413 dage siden) @ Steen Heick

Der er tilsynelandende et navn på gavlen af billede 3. Kan man få en forstørrelse af det også?

Det er nok synsbedrag. Sådan ser det ud i forstørrelse:

[image]


Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 18:05 (4413 dage siden) @ seg

Billede 3, yderste til venstre en tom svensk trævogn på vej til Sassnitz færge??

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af seg, 27/10 2012, 19:00 (4413 dage siden) @ Steen Heick

Billede 3, yderste til venstre en tom svensk trævogn på vej til Sassnitz færge??

Mon ikke du mener billede 16?

Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 19:20 (4413 dage siden) @ seg

jeg havde ikke set at der er to svenske trævogne på billede 16, men stadig er der een trævogn på billede 3. Yderst til højre.
Det var den der ledte mig til Sassnitz.
Ribnitz, Sassnitz, endene på - Itz er sorbiske/vendiske navne og findes i stort omfang i Østersøregionen. Også på Lolland såsom Kramnitse og Tillitse. Kalk skrænterne på DDR gamle Sassnitz station ses fra togstationen. Se selv efter på Google Earth.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 18:30 (4413 dage siden) @ seg

På den igen
Billede 8 og 16 føler jeg mig overbevist om er taget i Sassnitz.
Dog ikke sikker.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af seg, 27/10 2012, 19:10 (4413 dage siden) @ Steen Heick

Billede 8 og 16 føler jeg mig overbevist om er taget i Sassnitz.

Hvis 8 og 16 er Sassnitz er de fleste andre billeder også.

Her findes en sporplan fra 1962:

Sporplan Sassnitz 1962

Det rimer meget godt med billederne af Bw.


Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 27/10 2012, 21:01 (4413 dage siden) @ seg

Billede 10 med de mange perronspor er sikkert Stralsund Hbf - tårnet i baggrunden ligner det på stationsbygningen. Til venstre for perronsporene er der også i dag et pakhus som på billede 14, men bygningen hen over sporene, som også ses på billede 15, findes ikke i dag, men kan jo være nedrevet siden - i dag krydser en større vej banen på det sted, hvis det altså er Stralsund.

Tom

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 22:25 (4413 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

godt set, med tårnet på Sralsund banegård. Jeg er enig med dig.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 27/10 2012, 22:29 (4413 dage siden) @ Steen Heick

Jeg fandt et billede af tårnet på Google Maps

[image]

Stationsbygningen ligger på tværs for enden af de østligste perronspor

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 27/10 2012, 22:16 (4413 dage siden) @ seg

billede 3 er Sassnitz

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Georg Schmidt, 28/10 2012, 15:27 (4412 dage siden) @ seg

Det kunne se ud til at Joen har været på tur fra Rostock over Stralsund til Sassnitz. Et bud på nogle af billederne kunne være: 1 og 9 Ribnitz-Damgarten,2-8 og 11-12 Sassnitz, 1 og 13 Velgast. 10 Stralsund.
Mvh
Georg

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 29/10 2012, 20:42 (4411 dage siden) @ seg

[image]

billede 3, i dag Sassnitz Station. Det fremskudte hus og signal genkendes

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af seg, 4/11 2012, 23:39 (4405 dage siden) @ seg

Så mangler vi egentlig blot en klar tilkendegivelse omkring
billederne 14 og 15 med den karakteristiske føring af banen
under et hus.

Der synes desværre ingen arealbelysning - denne kunne måske
have givet et fingerpeg jfr. øvrige billeder.

Venlig hilsen

Svend G.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 5/11 2012, 10:03 (4405 dage siden) @ seg

Var det en ide at spørge i Historishes Forum på Drehscheibe Online? Der er der ekspertise, også vedrørende DDR/DR.
Jeg havde overvejet at gøre det, men ville ikke vise billederne der uden at have fået lov.

Tom Boye Poulsen

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Steen Heick, 5/11 2012, 20:37 (4404 dage siden) @ seg

Jeg er overbevist om at billede 14 og 15 er Warnemünde Bahnhof, der er bygget i samme stil som Rostock Bahnhof.
Jeg vil opfordre andre i forum til at efterprøve min ide og forhåbentlig give mig ret.
Sporene gennem huset leder til færgen.

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 5/11 2012, 21:58 (4404 dage siden) @ Steen Heick

Du har sikkert ret. I Wikipedia-artilen om Bahnhof Warnemünde er netop nævnt, at stationsbygningen gik hen over sporene mellem den nye banegård og den gamle, som lå sydligere. Og det passer ikke med billedet, at det skulle være sporene til færgen - så skulle billedet være spejlvendt.

Bygningen hen over sporene blev nedrevet i begyndelsen af firserne i forbindelse med elektrificeringen.

Tom

Joen Jensen i DDR 13 sept. 1969

af Niels Munch, 5/11 2012, 22:05 (4404 dage siden) @ seg
redigeret af Niels Munch, 5/11 2012, 22:36

[image]

Den såkaldte "Warnemünder Tunnel" ses et par steder på dette website: http://www.mevrostock.de/eisenbahn-news1.htm .

Især dette foto kan vel ses som "den rygende pistol": http://www.mevrostock.de/s_bahn-wmde-tunnel.jpg .

Læs endelig: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Warnem%C3%BCnde#Alter_Bahnhof.2C_G.C3.BCterbahnhof... .

M.v.h.
Niels

Joen Jensen på Rügen 14. sep 1969

af seg, 11/11 2012, 13:05 (4398 dage siden) @ seg

Joen må have overnattet i Sassnitz, da 14. september begynder med
endnu en række billeder herfra.

Siden fortsætter det med smalspor som følger - endnu engang beder vi Forum medvirke
til en stedbestemmelse af motiverne:


Billede 1:
[image]


Billede 2:
[image]


Billede 3:
[image]


Billede 4:
[image]


Billede 5:
[image]


Billede 6:
[image]


Billede 7:
[image]


Billede 8:
[image]


Billede 9:
[image]


Billede 10:
[image]


De næste tre er taget på et og samme sted:

Billede 11:
[image]


Billede 12:
[image]


Billede 13. Der er optaget på fodpladerne, så fødevandsforvarmeren må op på kedelryggen.
Kønt kan det vist ikke siges at være...:
[image]


Færger er her også:

Billede 14:
[image]


Billede 15:
[image]


Og køreplaner:

Billede 16:
[image]

I fuld størrelse her


Billede 17:
[image]

Udsnitsforstørrelse her


Disse er formentlig fra hjemturen (over Trelleborg?)

Billede 18:
[image]


Billede 19:
[image]


Til slut et billede, der emmer af idyl.
Der var engang tiderne var mindre hektiske...

Billede 20:
[image]


Venlig hilsen


Svend G

Joen Jensen på Rügen 14. sep 1969

af Steen Heick, 11/11 2012, 14:48 (4398 dage siden) @ seg

billede 14 og 15 er Wittower Fähre og smalsporsbanen er tilsyneladende Rügenschen Kleinbahn, Altenkirchen - Bergen.
billede 18 og 19 er afgang fra Sassnitz
Hilsen Steen

Joen Jensen på Rügen 14. sep 1969

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 11/11 2012, 14:59 (4398 dage siden) @ seg

Hi Svend
Jeg sidder netop og laeser en ganske dejlig bog (paa tysk) om smalsporsbanerne paa Rugen. Efter at have sammenlignet Joen Jensen billeder med sporplaner og fotos i ovennaevnte bog er jeg kommet frem til:
1. ? Udover at lokomotivet er et af de oprindelige lokomotiver leveret til banerne paa Rugen.
2. ?
3. Bergen Ost
4. Trent - paa straekningen Bergen Ost - Wittower Fahre. Bemaerk at vandtagningen sker ved hjaelp af et pulsometer.
5. ?
6 til 10 (inclusive): Wittower Fahre
11 til 13 (inclusive): Bergen Ost. Lokomotivet paa billed 13 er oprindelig fra Sachsen og beholderne paa kedlen er alle trykluftbeholdere, da man ikke have plads andre steder.
14 og 15 har du faaet svar paa: Wittower Fahre.

Hvis du har flere af Joen's fotos fra smalsporbanerne maa du gerne vise dem.

Med venlig hilsen
Niels (down under)

Joen Jensen på Rügen 14. sep 1969

af Niels Munch, 11/11 2012, 15:23 (4398 dage siden) @ seg

Joen Jensen's billeder fra DDR optaget 13. - 14. september 1969 stammer fra en DJK-udflugt, der havde Rügen som mål.

På Rügen kørte man med smalsporet tog fra Bergen til Trent, hvor der var middagspause og krydsning (?), derefter videre til Wittower Fähre og med færgen til Fährhof. Man kørte med bus langs strækningen Fährhof-Altenkirchen, da den var nedlagt kort tid i forvejen.

DJKs program for turen bragtes i "Jernbanen" nr. 5, AUG 1969 og kan læses *her*.

Turen, som nærmest var en gentagelse af en tidligere udflugt fra 1965, var en succes, hvilket også skinner igennem i "Jernbanen" nr. 2, MAR 1970:
[image]
DJK "Jernbanen" nr. 2, MAR 1970 (klik på artiklen for højere opløsning).


I SEP 1969 var jeg som FLLT-II-R optaget af NATO-øvelsen "Green Express" på FSNVÆR og havde derfor absolut ingen mulighed for at deltage i turen, desværre .....

Men den gode Gunnar W. Christensen var med og har vist fine billeder derfra på sit interessante website www.tog-billeder.dk, klik videre fra "DDR".


M.v.h.
Niels

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 5/8 2013, 23:32 (4131 dage siden) @ Georg Schmidt

I februar 1976 var de ældre nærtrafikvogne ved DR fortrængt til det sydøstligste DDR eller området Dresden-Bautzen-Löbau-Görlitz. Jeg synes det er svært at finde noget om disse vogne, men der er da forhåbentlig bevaret nogle.
[image]
Der var en del dørsmækkeri ved afgang.
[image]
Dresden Hbf 1976.
[image][image]
[image]
[image]
[image]
BR 35 og 52 kørte meget med de gamle vogne.
[image]
En BR 35 trækker af med stamme af de gamle mod Bautzen.
[image]
Ældre elloko med godstog på Dresden Hbf 1976.
[image]
En herlig tur med en 52'er til Bautzen.
[image]
[image]
Det var ikke gråt det hele, man kunne få øje på lyspunkter.:-D
[image]
Og havde man glemt det, kunne man jo blot tage remmen og åbne vinduet.:-D

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Dampfmeisteren ⌂, 6/8 2013, 07:34 (4131 dage siden) @ Georg Schmidt

Mageløst. Tak for kigget.

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 26/10 2013, 23:58 (4049 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere fra DR i 70'erne.
[image]
01 1512 kører til stammen i spor 19 på Dresden Hbf 1977.
[image]
[image]
[image]
01 2066 kører til stammen på Berlin Ostbahnhof 1975.
[image]

[image]

[image]

[image]
Ved remisen Dresden Altstadt 1977.

[image]
En 03 på skiven Bw Dresden Alt.

[image]

[image]
01 på Dresden Hbf 1977.

[image]
Afsted det går mod Berlin.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 4/11 2017, 21:32 (2579 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Dresden 1975.

[image]
01 2029 ankommer Dresden Hbf.


[image]


[image]
Ikke den store interesse for 01'eren.:-D


[image]
Kulfyrede 01 1518.


[image]
Görlitzer 03 2172 ankommet stueetagen Dresden Hbf.


[image]


[image]


[image]
Dresden Hbf 1975.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 30/12 2013, 11:12 (3985 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere fra DR.

[image]
D 1099 mod Dresden i Bebra sommer 1972.

[image]

[image]
01 0534 på vej ud fra depotet. Hele fire 01.5 var der ved depotet i Bebra ved middagstid; 01 0501, 530, 533 og 534 alle Erfurt maskiner.

[image]
01 0530 og 501 ved depotet i Bebra.

[image]
01 0533 afgang med D 217 mod Berlin sommer 1972. Bebra var grænsestation til DDR med overgang Gerstungen.

[image]
Bebra med salgsvogne klar til at betjene næste tog mod DDR.

[image]
Hof juli 1972.

[image]
SVT 137 på Berlin Ostbahnhof 1976.

[image]
Ja stille var der ved Brandenburger Tor i februar 1976.:-D

Mvh
Georg

Avatar

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/12 2013, 22:48 (3984 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Ja stille var der ved Brandenburger Tor i februar 1976.:-D

Ja - idag er der bygget helt til omkring "døren" og det i en stil, der ser ud som om det er fra før WWII. Jeg har som bekendt lige været der og så et gammelt postkort med motiv fra 1961 hvor der også var helt tomt.

Det er utroligt som der er bygget i Berlin siden murens fald og de bygger stadig helt vildt.

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 22/1 2014, 23:48 (3961 dage siden) @ Georg Schmidt

Dresden ekspressen D 263 afgår fra Hamburg Hbf 1973.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 13/4 2014, 23:41 (3880 dage siden) @ Georg Schmidt

I denne weekend er der blevet kørt mange ture i Tyskland med damp, blandt andet omkring Dresden. Har fundet lidt billeder fra dengang vi fotograferede dem i daglig drift hos DR. Sjovt at tænke på, at en del af lokomotiverne vi fotograferede faktisk er blevet bevaret for eftertiden.

[image]
41 1144 Magdeburg Hbf august 1980.

[image]
01 2029 Berlin Ostbahnhof 1975.

[image]
Dresden Hbf 1975.

[image]

[image]
Dresden Neustadt 1975.

[image]
Berlin Schönefeld 1977.

[image]
DR gjorde også lidt for os fotografer, f.eks med gamle nummerskilte på 03 002.:-)
03 002 Magdeburg Hbf august 1980.

[image]

[image]

[image]
Ny 242 217 på Dresden Hbf 1975.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Lars Henning Jensen, 14/4 2014, 09:42 (3880 dage siden) @ Georg Schmidt

I denne weekend er der blevet kørt mange ture i Tyskland med damp, blandt andet omkring Dresden. Har fundet lidt billeder fra dengang vi fotograferede dem i daglig drift hos DR. Sjovt at tænke på, at en del af lokomotiverne vi fotograferede faktisk er blevet bevaret for eftertiden.

Mvh
Georg

Bliv endelig ved på den måde, Georg ...!
vh
LH

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cm, 14/4 2014, 17:59 (3879 dage siden) @ Georg Schmidt

Dejlige - og absolut spændende billeder som altid, Georg. Og inspireret af billederne fra Berlin (uden at ville afspore tråden) vil jeg henvise til dette link : GEISTERBAHNHÖFE
Deutsche Reichsbahn havde koncessionen på al S-Bahn kørsel i VEST BERLIN tilligemed kørslen i Østberlin. Vestberlinerne kørte på hele 2 linier fra VEST via ØST til VEST. For at DDR-borgerne ikke skulle stikke af ad den vej til vesten, afspærrede myndighederne i DDR samtlige stationer i ØST på de to "VEST"-strækninger. Det var de såkaldte "Geisterbahnhöfe". Vestlige S-togspassagerer oplevede passage af disse underjordiske stationer som spøgelsesstationer - hvor de eneste på perronerne var politisoldater med maskinpistoler på vagt.
mvh
Chr

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Kent Armstrong, 15/4 2014, 11:53 (3879 dage siden) @ Georg Schmidt

I denne weekend er der blevet kørt mange ture i Tyskland med damp, blandt andet omkring Dresden. Har fundet lidt billeder fra dengang vi fotograferede dem i daglig drift hos DR. Sjovt at tænke på, at en del af lokomotiverne vi fotograferede faktisk er blevet bevaret for eftertiden.

[image]
41 1144 Magdeburg Hbf august 1980.

Fremragende billeder Georg.

Har selv lige set 41 1144 mellem Eisenach og Meiningen her til Plandampf arrangement her i weekenden.

Lidt om og IGE "Werrabahn Eisenach:

http://www.ige-werrabahn-eisenach.de/

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 17/6 2014, 23:54 (3815 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 18/6 2014, 00:39

Nu da Stephan har sendt dejlige dampbilleder fra Tyskland på det andet forum, kan vi nok også klare lidt mere DR fra 70'erne.

[image]
52 5111 Bautzen feb. 1976.

[image]

[image]

[image]
58 3052 K M Stadt 1978.

[image]
58 3034 som varmemaskine i Saalfeld 1980.

[image]
254 110 Leipzig Hbf feb. 1978.

[image]
95 0014 i Saalfeld 1976.

[image]
110 721 lige vest for banegården Krölpa-Ranis øst for Saalfeld den 21/8 1980 skyder er 01 0510.

[image]
01 0510 kom tilbage med DD-vognene lidt senere.

[image]
Krölpa-Ranis 21/8 1980.

[image]
01 2204 i Gera aug. 1980.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af henho, Ringkøbing, 18/6 2014, 14:37 (3814 dage siden) @ Georg Schmidt

Skønne billeder - mange tak for dem ! :-P

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af cm, 19/6 2014, 09:54 (3814 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg!
Dejlige billeder, tak for kigget...
På billedet fra Krölpa-Ranis den 21/8-1980 - er der til højre for Stations Navnet et skilt med rød tekst (over døren).
Har du evt et andet foto - eller viden om - hvad der står på skiltet?

mvh
Chr

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 19/6 2014, 11:56 (3814 dage siden) @ cm

Har du evt et andet foto - eller viden om - hvad der står på skiltet?


[image]

På skiltet står der " Gute Qualität der Arbeit - ein Beitrag zur Stärkung der DDR"

På de store steder var disse skilte der altid, på landstationerne var det meget forskelligt, nogle steder indtil flere andre steder slet ingen.

Vest for Saalfeldt ligger kurbyen Katzhütte, turen fra Rottenbach op til Katshütte er gennem smuk natur med hyggelige småbyer, sikkert at nogle partimedlemmer skulle på kur der.

[image]
Her Sitzendorf-Unterweissbach hvor man under det neonbelyste stationsnavn ser et lille skilt med "Bahnhof Deutsch Sowjetische Freundschaft".(:-D )

[image]
Katzhütte august 1980 med dagens D-tog mod Dresden, persontogene var med BR 110.

[image]
Sporet i Katzhütte endte i det grønne, men der var lige plads til omløb som her med 118 315.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 27/4 2016, 22:26 (3135 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere DR med BR 03 i Magdeburg januar 1977.

[image]
03 098 Magdeburg 1977.


[image]


[image]
Lidt fra reklameafdelingen. :-D


[image]


[image]
03 2117 Magdeburg 1980.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 17/7 2017, 22:17 (2689 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Dresden 1975 og 1977.

[image]
Dresden Hbf set fra hotel Newa.


[image]


[image]


[image]


[image]
En stille sommeraften på Dresden Hbf med 01 2207.


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af zumbach, Malling, 18/7 2017, 11:38 (2689 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Tak for alle dine herlige, nostalgiske tilbageblik til DDR-tidens jernbanedrift. Jeg ville ønske, jeg kunne vise min smalfilm, ”Damp ved DR, 1977”, her i Forum.

[image]Et kig fra den østlige ende af Walkenrieder Tunnel mod Ellrich i DDR, 1977.

M.v.h.
Keld Zumbach

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 19/7 2017, 19:18 (2687 dage siden) @ zumbach

Hej Keld
Skiltet ser ud til at stå et stykke ude, man ville så ikke have folk rendende for tæt på. Ved Ellrich kunne man komme ret tæt på fra vest og nærmest kigge ned på stationen. Godt du fik optaget så meget i tide. Jeg nåede desværre ikke 01.10 kørslen Osnabrück-Hamburg men så rigeligt Berlin-Dresden med 01.

[image]
En 01 afgår fra Dresden Neustadt med international tog måske Metropol lidt forsinket.

[image]
12 vogne på 01'eren.


[image]
Vogn med FDJ skilt "Jugendobjekt".


[image]
Dresden ved Elben.


[image]


[image]
Frauenkirche lå jo stadig i ruiner dengang i 70'erne, er nu genopført i al sin pragt.


[image]
Vognen fra Deutsche Post-Post aa- kørte ifg. skiltet mellem Dresden og Leipzig Riesa og Falkenberg.


[image]
Denne Pwg fandt jeg i Görlitz.


[image]
Dresden Hbf 1977.


[image]
Også BR 03 så man ofte i Dresden på linien til Görlitz.


[image]

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 24/7 2017, 22:33 (2682 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere DR.

[image]
Lokaltog afgår fra Riesa 1977.


[image]
58 3012 i Riesa 1977.


[image]
52 8110 ankommet til til Riesa med lokaltog fra Elsterwerda, vandkranen står der endnu.


[image]
Formentlig personale fra Bw Elsterwerda der nu er nedlagt. Riesa 1977.


[image]
I har jo nok fundet ud af at jeg holder meget af BR 01 og 066 har vi da heldigvis stadig.:-)


[image]


[image]
Kørslen med 01 i de store eksprestog mellem Berlin og Dresden ophørte i 1977, Dresden Neustadt okt. 1975.


[image]


[image]
Skoleudflugt ankommet til Hasselfelde januar 1974.


[image]
Omløb i Hasselfelde.


[image]
Det blev efterhånden lettere at fotografere og flere og flere fotografer kunne efterhånden iagttages i f. eks. Berlin og Saalfeld.


[image]
Mange år senere den flotte 99 6102 i Gernrode maj 2003.

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/ Bw Dresden Altstadt

af Georg Schmidt, 16/4 2014, 22:40 (3877 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed nogle billeder fra Bw Dresden Altstadt fra maj 1977. Jeg kunne ikke få nok af 01'erne, som man jo kunne få hos DR i næsten original udgave, så det var værd at rejse efter.:-)

[image]
01 2066 der havde beholdt sine 850 mm hjul på bogien.

[image]
Ved rensegraven.

[image]
52 8016.

[image]
52 8016 og 52 1146.

[image]
01 2137, den maskine der er knyttet til museumsremisen i dag.

[image]
01 2137 kører til rensestedet.

[image]
01 2137 ved rensestedet.

[image]
03 2265.

[image]
01 2029 på skiven.

[image]

[image]
52 8104 hjemmehørende i Kamenz.

[image]
01 2265 hjemmehørende i Görlitz og kørte persontog mellem Görlitz og Dresden.

[image]
En duft af stenkul over Bw.:-P

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/ Wernigerode Strassberg

af Georg Schmidt, 24/7 2014, 23:15 (3778 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 24/7 2014, 23:33

Nu da Hauberg har fået fyret op under Harzbanerne.

[image]
Kirchstrasse i Wernigerode er noget særligt, da toget nærmest kører i folks forhaver.

[image]

[image]
Der kommer lige 65 tons lokomotiv forbi her i 1974.

[image]

[image]
Rangering i Strassberg med 6001 jan 74.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Blandettog klar til afgang fra Strassberg 1974.

[image]

[image]
99 0237 holder klar med formiddagstoget i Wernigerode feb 1978.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne Leipzig sporvogne

af Georg Schmidt, 27/7 2014, 12:01 (3776 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 27/7 2014, 12:57

Nogle billeder fra Leipzig jan 1974.

[image]
Den store banegård i baggrunden i forgrunden en af de rejsendes håndbagage.:-D

[image]

[image]

[image]
Den til højre var vist dem vi kaldte "toværelses med bad", her nærmest en treværelses.:-D

[image]
Motorvogn 1418 med bivogne 797 og 796 vistnok linie 24.

[image]

[image]

[image]

[image]
1497 med 663 og 636.

[image]
1527 med 693 og en mere.

[image]
Dette billede fra 1977. Leipzig Hbf med et mylder af sporvogne på pladsen foran.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/ mere Leipzig.

af Georg Schmidt, 12/8 2014, 21:12 (3759 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Perronstemning Leipzig Hbf 1980.

[image]
01 529 ankommet fra Saalfeld 1980.

[image]

[image]
Billetsalgene 1977, på Haubergs billede ses, at der er blevet blomsterhandel i det ene billetsalg.

[image]
Stadig en del 01-kørsel "så sent som 1980".

[image]

[image]

[image]
1977 spor 14-18.

[image]
1977, spor 24 ses til højre. På den tid var alle spor i brug.

[image]
I 1979 fik 01 2204 en revision og så nydelig ud her i 1980.

[image]
01 2204 i spor 10a i Leipzig 1980.

[image]
Ham her kan man vist kalde en storryger, 03'eren havde nok forlangt en let overfyring inden turen til Berlin.:-D Leipzig jan 1977.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 9/11 2014, 23:43 (3670 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
D 371 Pannonia Express afgår fra Berlin Ostbf 1977. Forreste vogn går til Budapest, der jo 12 år senere blev et ret populært rejsemål.

[image]
Og hvem kunne vide, at det også 12 år senere ville være ganske spændende at være lige her. :-)

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/BR 52 i nærtrafik

af Georg Schmidt, 11/11 2014, 11:26 (3669 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
52 3478 i Doberlug Kirchhain 1975.

[image]
52 8034 i Röblingen am See 20.08.80.

[image]
52 8033 og 34 i Röblingen 1980.

[image]
Den perfekte DDR-grå.:-D

[image]
52 1971 Dresden Hbf 1975.

[image]
Dresden 1975.

[image]
Dresden Hbf 1975.

[image]
52 1971, vægt lok og tender 135 t, bremsevægt P 125 t G 82 t, vand 30 m3 og kul 10t.

[image]
Dresden 1975.

[image]
Dresden 1975 med helt ny 242.

[image]
Dresden 1975.

[image]
Röblingen august 1980.

[image]
Afgang mod Querfurt, fungerende giver afgang til det ungdommelige lokopersonale på 52'eren i Schraplau 20/8 1980.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 19/1 2015, 23:59 (3599 dage siden) @ Georg Schmidt

Så er det tid til lidt DR nostalgi.

[image]
99 5904 på vej mellem Alexisbad og Harzgerode januar 1974.

[image]
01 2118 med D 505 ved Krölpa mellem Gera og Saalfeld i juli 1980.

[image]

[image]
Schönefeld 1977.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 8/6 2015, 22:20 (3459 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Harzbanerne.

[image]
Kirchstrasse der hvor toget kører i gaden.

[image]
Ankomst til Wernigerode.

[image]
DR 6101 med godsvogne i Wernigerode.

[image]
DR 7232 afgang fra Wernigerode 1974.

[image]

[image]
Drei Annen Hohne vinter feb. 78.

[image]
Indkørsel til Eisfelder Talmühle fra nord.

[image]
Alexisbad toget fra Harzgerode ankommet og gør klar til omløb med maskinen 5904.

[image]

[image]
DR 5904 udkørsel fra Alexisbad mod Harzgerode 1974.

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 30/5 2018, 09:30 (2373 dage siden) @ Georg Schmidt

I januar 1974 var vi et par stykker på tur til Harzbanerne. På dagen hvor Selketalbahn skulle studeres besluttede vi efter ankomst til Harzgerode at gå tilbage til Alexisbad de 3 km og få lidt strækningsfotos på turen.
[image]
99 5904 pendlede den dag mellem Alexisbad og Harzgerode.

[image]
Lige nord for Harzgerode er der en sø mellem vejen og jernbanen, hvor man kan vise banens stigning og trace på den anden side. Et billede ses på side 109 i bogen "Små tog på spinkle skinner" og jeg fandt stedet. Desværre var søen tømt for vand, men jeg tog billedet alligevel og togtiderne passede heller ikke. Håber engang at få taget det "rigtige" billede.:-D

[image]
Længere nede fandt vi et godt fotosted.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
Her toget i Alexisbad. Perronerne var meget glatte af sammentrådt sne, der var blevet til is og let tøvejr.

M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/Eisfelder Talmühle

af Georg Schmidt, 15/6 2015, 13:13 (3453 dage siden) @ Georg Schmidt

Den 9. februar 1978 var vi et par entusiaster på tur fra Nordhausen til Hasselfelde på Harzbanen med ophold i Eisfelder Talmühle, hvor der som i det øvrige Harzen var faldet en del sne.

[image]

[image]
I baggrunden det lille signalhus hvor der måske stadig står en Max Jüdel svingbuk.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
God gang i koste og brændere.

[image]
Sneplovtog.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/Eisfelder Talmühle

af Gert, Aalborg, 15/6 2015, 13:51 (3452 dage siden) @ Georg Schmidt

HSB er altid et besøg værd. Var på Brocken med dem i onsdags. Herligt.
Der holder en sneplov magen til den på dine billeder ved værkstedet ved Western Tor - måske den samme som du har fotograferet.

Gert

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/Eisfelder Talmühle

af Georg Schmidt, 16/6 2015, 23:07 (3451 dage siden) @ Gert

På sneploven på billedet stod der PKP, om den var købt eller lejet ved jeg ikke.
Brocken er et spændende sted, hvor man også lige får lidt historisk vingesus.
Herunder nogle billeder fra 2001.

[image]
Banegården.

[image]
Til venstre ses "Brockenmoskeen" hvor der udover museum og restaurant også under kuplen er mulighed for ar se Erich Mielkes antenner.

[image]
Det centrale område. Skyerne passerer tæt forbi masten. Et besøg på Brocken er bedst ved stabilt vejr med god skyhøjde og sigtbarhed medmindre man er vejrnørd.:-D
Risiko for tåge er der 306 dage om året. Det blæser også meget deroppe, kraftigste vindstød målte man i stormen 24/11 1984 med 73 m/sek eller 263 km/t.!!
Når sigtbarheden er bedst kan man se helt til Kahler Asten i Saurland 160 km borte mod vest eller til toppene i Thüringer Wald omkring 130 km mod syd.

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 21/4 2016, 22:22 (3141 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt forskelligt fra DR.

[image]
58 1246 i Aue 23.10.1975.

[image]


[image]
58 1246 afgår mod Schwarzenberg.

[image]
Udsnit fra kortet i La for Reichbahndirektion Dresden 21. Woche 1975.

[image]
86 1608 i Aue 22.10.1975.

[image]


[image]
01 2016 Berlin Ostbahnhof.

[image]


[image]

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 8/8 2016, 23:03 (3032 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere fra DR.

[image]
65 1042 tager vand i Saalfeld 1975.


[image]
35 1030 i nærtrafikken Dresden.


[image]
01 2118 tager vand i Saalfeld.

[image]
Personvognen nærmest er en Bcüe 51 50 50 15 334-4.


[image]


[image]
65 1042 i Saalfeld.


[image]
01 1514 i Saalfeld.


[image]
01 2137 på skiven i Dresden 1975.


[image]
Berlin Ostbahnhof feb. 1976.


[image]
En 65'er med persontog lidt udenfor Saalfeld.


Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af 01 2066-7, 5/8 2016, 12:41 (3036 dage siden) @ Georg Schmidt

Hello Georg Schmidt,
please send me your email address.

Thanks and regards
Max

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 20/8 2016, 12:01 (3021 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere fra DR 1975-77.

[image]
Nærtrafik i Radebeul på vej mod Meissen Triebischtal.


[image]
242 169 i Radebeul.


[image]
DR godsvogne Saalfeld 1975.


[image]
Udsnit med Gklm-vogn


[image]
52 5885 passerer Radebeul med baneafdelingen.


[image]
250 002 på broen i Dresden 1975.


[image]
Dresden Hbf 1975.


[image]


[image]


[image]


[image]
Dresden Hbf 1975.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne Magdeburg

af Georg Schmidt, 26/11 2019, 23:35 (1827 dage siden) @ Georg Schmidt

Magdeburg Hbf en vinterdag i februar 1976.
[image]


[image]


[image]
41 1079.


[image]


[image]


[image]
41 1103.
M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne Magdeburg

af Georg Schmidt, 27/11 2019, 12:06 (1827 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere vinter i Magdeburg februar 1976.
[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
41 1079


[image]


[image]


[image]


[image]
50 3543.


[image]
52 8150 med 16.16 til Oebisfelde.

[image]
Gennemkørende godstog, fik ikke lige nummer på lok.


[image]
Magdeburg i røg og damp.
M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne

af Georg Schmidt, 27/3 2020, 21:29 (1705 dage siden) @ Georg Schmidt

Folkeliv på perronen i Rostock 31/3 1974 (vi var på DJK udflugt).
[image]
118 044 holder klar med D 127 til Berlin Ostbhf afgang kl 15,27,


[image]
På nabosporet 01 0532 med D 737 til Leipzig med afgang 15,35. 01'eren fremførte toget til Magdeburg hvor en E 211 overtog det sidste stykke.


[image]


[image]
Området ved Berlin Alexanderplatz i 1972. Et S-tog ses i baggrunden. Jeg har ikke noget fra perronen hvor der sikkert har været for mange af "de blå" som vi kaldte banepolitiet.


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/ Berlin Schönefeld

af Georg Schmidt, 13/9 2021, 22:49 (1170 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Berlin Schönefeld 1975.
[image]


[image]
130 050.


[image]


[image]
01 2137.


[image]


[image]


[image]


[image]
01 2016 (01 016) Borsig 1928, i 1964 i RAW Meiningen løber udskiftet fra 850 til 1000 mm hjul hvorved maksimalhastigheden kunne øges fra 120 til 130 km/t.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg

Deutsche Reichsbahn i 1970'erne/ Berlin Ostbahnhof

af Georg Schmidt, 16/10 2023, 19:53 (407 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed lidt dampatmosfære på Berlin Ostbahnhof 19/1 1977.
[image]
01 1515.


[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg


Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak