Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af Thyge, Rønnede, 24/10 2015, 15:56 (3400 dage siden)

Hej!
Hillerød var jo hjemmebasen! så der er en del billeder derfra!
tidspunktet er ca 1968+-!
[image]
HFHJ tog med lejede Co vogne 1968
[image]
samme!
[image]
Dagligdag i Hillerød før S toget!
[image]
? specialvogn
[image]
Svær transport
[image]
Tdl Ml ( ikke sikkert det er Hillerød)
[image]
Endelig et billede fra Hillerød gasværk! ved den tidligere Lokalstation!

Med venlig hilsen

Claus Jensen og Thyge

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af esni, Frederikssund, 24/10 2015, 16:01 (3400 dage siden) @ Thyge

Første billede: Leverer pakvognen varmedamp til toget?

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 24/10 2015, 17:04 (3400 dage siden) @ esni

Det mener jeg at huske. Det var næppe de store behov for pakketransport. Som barn/ung undrede jeg mig også over det relativt store antal af "pakvogne" på HFHJ, men det var jo opvarmning det drejede sig om.

Hilsen Ole

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af Thyge, Rønnede, 24/10 2015, 18:18 (3400 dage siden) @ esni

Hej!
Ja der var en dampgenerator i den tidligere ECO vogn
mvh
Thyge

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af Niels Munch, 24/10 2015, 20:06 (3400 dage siden) @ Thyge

Ja der var en dampgenerator i den tidligere ECO vogn


I Jernbanenyt - kort fortalt - meddelelser fra Dansk Jernbane-Klub nr. 5 1964 kunne man bl.a. læse:

"HFHJ: De tre Eco-vogne, som HFHJ købte fra DSB i 1963, er nu alle i drift som togopvarmningsvogne med post- og rejsegodsrum. Litra og numre: DK 76 - 78."

Lollandsbanen havde også rejsegodsvogne med dampgeneratoranlæg til togvarme. Som jeg husker det, var LJs anlæg af typen "Clayton" - med en karakteristisk tøffende lyd, hvor HFHJs var "Webasto" anlæg.

[image]HFHJ Dk 77 i Hillerød 1963 (nm).

M.v.h.
Niels

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af UTJ, 25/10 2015, 08:26 (3399 dage siden) @ Thyge

[image]

? specialvogn

Specialvogn 301

[image]

Tdl Ml ( ikke sikkert det er Hillerød)

Mon ikke det er i Slikeborg. Sp'en tyder på dette og ligeledes den tilkoblede ZF-ørredvogn.

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 25/10 2015, 10:44 (3399 dage siden) @ Thyge

-og interessant at det netop er CO-vogene på de første fotos. jeg nåede aldrig at se dem live i driftem, kun (hen)stillet på (depot)sporene i Hundested som de banens første ex-DSB-personvogne tror jeg.
Mener dog at der har været driftfotos på forum tidligere af HFHJs CO-materiel.

Hilsen Ole

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 25/10 2015, 14:31 (3399 dage siden) @ gamle ole

Og ydermere er det også interessant at HFHJ valgte hele 9 CO, mens andre privatbaner i perioden valgt de mere talrige CP og endda moderniserede/ommalede dem som f.ex. ØSJS.
Men det forlængede da COs levetid
Men måske lidt "tamt" at se rent ex-DSB-materiel-MX, UIC-vogne mf- i banens sidstelokotrukne tog;-)


hilsen Ole.

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af Rolf Berg, 25/10 2015, 22:34 (3399 dage siden) @ gamle ole

Er det ikke sådan at i 1967 købte HFHJ 9 stk af de sidste DSB CO vogne og SB købte 2 af de sidste DSB CQM vogne . Derefter var der kun DSB CP vogne til salg i de følgende par år . I 1969-1971 solgte DSB CP vogne til HHJ 2 stk, begge senere videresolgt til ØSJS , HP 2 stk , LJ 3 stk , VLTJ 1 stk og VNJ 2 stk .
mvh Rolf Berg

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af UTJ, 26/10 2015, 07:39 (3398 dage siden) @ Rolf Berg

Er det ikke sådan at i 1967 købte HFHJ 9 stk af de sidste DSB CO vogne og SB købte 2 af de sidste DSB CQM vogne . Derefter var der kun DSB CP vogne til salg i de følgende par år . I 1969-1971 solgte DSB CP vogne til HHJ 2 stk, begge senere videresolgt til ØSJS , HP 2 stk , LJ 3 stk , VLTJ 1 stk og VNJ 2 stk .
mvh Rolf Berg

Jeg har for mig at HFHJ's køb var en aftale med DSB om kapacitet i forbindelse med S-tog til Hillerød. Med CO-vognene kunne HFHJ afskaffe de sidste af egne trævogne og have kapacitet på dage med stor trafik hvor man hidtil havde haft adgang til CL-vogne i forbindelse med de gennemgående forbindelser til København. Det er korrekt at det var de sidste af mange CO-vogne, men det var vidst mest på grund af DSB's ønske om at fjerne alle trævogne, der ikke var CP-vogne i 1966-1967.

CP-vognene blev i øvrigt hovedrepareret langt op i 1960'erne i modsætning til andre trævognstyper.

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 28/10 2015, 11:08 (3396 dage siden) @ Rolf Berg

Ja det er vist rigtigt. Det var ikke bare CO og CP men også CQM der dukede op påprivatbanerne blandt de træ-ombygningsvogene, men vist nok kun de 2 du nævner til SB.
(Der et berømt foto fra Hillerød St med CQM på Lille Nord, hvilket jeg aldrig glemmer, da jeg fejltolkede den som CP, fordi jeg mente af have set en sådan der, der altså var en CQM)
Bortset fra de 9 CO-vogne til HFHJ, var det efterhånden en imponerende samling af nyere ex-DSB-materiel herunder også UIC-typer, og man kan måske undre sig lidt over det store antal når der jo ikke længere var gennemgående tog til Kh og det meste af driften udførtes af Y-togsmateriel.

Hilsen Ole

Avatar

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/10 2015, 20:44 (3396 dage siden) @ gamle ole

Bortset fra de 9 CO-vogne til HFHJ, var det efterhånden en imponerende samling af nyere ex-DSB-materiel herunder også UIC-typer, og man kan måske undre sig lidt over det store antal når der jo ikke længere var gennemgående tog til Kh og det meste af driften udførtes af Y-togsmateriel.

Jeg erindrer fra min gymnasietid først i 1970'erne at der på HFHJ kørte ekstra "skoletog" med M8 og et par af disse ex-DSB vogne.

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af UTJ, 29/10 2015, 05:32 (3396 dage siden) @ Michael Deichmann

Bortset fra de 9 CO-vogne til HFHJ, var det efterhånden en imponerende samling af nyere ex-DSB-materiel herunder også UIC-typer, og man kan måske undre sig lidt over det store antal når der jo ikke længere var gennemgående tog til Kh og det meste af driften udførtes af Y-togsmateriel.

Jeg erindrer fra min gymnasietid først i 1970'erne at der på HFHJ kørte ekstra "skoletog" med M8 og et par af disse ex-DSB vogne.

I 1977-78 inden DSB-vognene blev indkøbt, men efter CO-vognene var udrangeret, bestod det daglige morgentog som ankom lige inden kl 8:00 til Hillerød af M 8-DK 76 og 78-C 60 eller 61-C 41 eller 42 og D 73 (den tidl DSB Pa 014). Lokomotivet, D 73 og den ene af personvognene (C 41/42) returnerede med et godstog til Frederiksværk og Hundested og de øvrige vogne henstod i perronsporet i Hillerød indtil lidt i tre om eftermiddagen hvor de var returløb for eftermiddagsgodstoget fra Frederiksværk. Morgentoget var nogle gange også trukket af M 9 og 11 og GDS L 1, når sidstnævnte ikke var udlejet til andre privatbaner.

De første brugte DSB CL-vogne var HFHJ C 62 (ex Cll) og C 63 (ex Cl). Senere blev også HFHJ C 60 erstattet af en brugt DSB Cl med samme nummer og nogle år senere blev DK 76/78 (de tidl DSB Dah) erstattet af to DSB Cle, på HFHJ som B 64 og B 65.

Mon ikke NM har billeder fra den tid, før HFHJ tog de tidl DSB Cl i brug?

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 29/10 2015, 10:12 (3395 dage siden) @ UTJ

Ja det var altid et herligt "kludetæppe" med HFHJs oprangeringer:-P

hilsen Ole

Hillerød - HFHJ loktrukne tog (+ 9 fotos)

af Niels Munch, 29/10 2015, 10:52 (3395 dage siden) @ UTJ

Mon ikke NM har billeder fra den tid, før HFHJ tog de tidl DSB Cl i brug?


Jo, i halvfjerdserne dokumenterede jeg fra tid til anden de loktrukne tog på HFHJ, og i et notat fra 1975 har jeg skrevet:

"Tog 12 (Gørløse 07:26) består uden for skoleferien af lok + Dk + 2 C. Lok + 1 C returnerer fra Hillerød 08:35 med godstog 513 (Gørløse 08:48). Dk + 1 C bliver i Hillerød og returnerer kl. 15:00 som persontog 47 med lok fra eftermiddagsgodstoget 540 (an Hillerød 13:30). I skoleferien medfører tog 12 kun Dk + 1 C, og tog 513 medfører således ingen personvogne."

Emnet har været berørt i det andet forum, ligesom jeg har postet fotos dér; jeg samler op her:

[image]HFHJ M 11 - Dk 76 - C 60 - C 41 som tog 12, Gørløse 10.07.1973 (nm).

[image]HFHJ M 9 m. godstog 513, Gørløse APR 1974 (nm).

[image]HFHJ M 11 - DK 78 - C 42 - 61 som tog 12, Gørløse 09.05.1975 (nm).

[image]HFHJ M 11 - C 60 - Dk 77 som tog 47, Hillerød 23.07.1975 (nm).

[image]HFHJ M 9 - GDS C 42 - Dk 76 som tog 47, Hundested 28.06.1976 (nm).

[image]HFHJ M 8 med lørdagsgodstog 526, Ølsted 21.05.1977 (nm).

[image]HFHJ M 9 - C 60 - Dk 76 - Dk 78 som tog 47, Gørløse 09.03.1978 (nm).

[image]HFHJ M 11 med godstog 560 (D 73 - 4 godsv. - B 64 (ex Cle), Hillerød 07.07.1983 (nm).

[image]HFHJ M 11 - ex Cll - ex Cle som tog 47, Skævinge 07.1983 (nm).


M.v.h.
Niels

Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole, 29/10 2015, 10:10 (3395 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, det har jeg også en svag erindring om (vist i modsætning til GDS der nøjejes med at forlænge (Y-togene) som skoletog uden ekstrakørsel)

Hilsen Ole

Hillerød sidst i tresserne (med Claus rundt i Danmark)

af Niels Munch, 25/10 2015, 23:23 (3399 dage siden) @ gamle ole

Mener dog at der har været driftfotos på forum tidligere af HFHJs CO-materiel.


Ja, vi gentager:

[image]

[image]HFHJ M 9 + Dk + GDS C 42 + Co 2553 + Co 2653 i Hillerød (tog 12) kl. 07:40 en tåget efterårsmorgen - 27.10.1972 (nm).

M.v.h.
Niels

Hillerød sidst i tresserne (med Claus rundt i Danmark)

af gamle ole2, 12/2 2018, 15:54 (2558 dage siden) @ Niels Munch

Og herligt at se CO-vogene i drift. Det nåedede jeg aldrig. Så dem kun langtidsparkeret" på Hundested St og ophugningssporet længere østpå-


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak