Meget anvendt i begyndelsen af det 19 århundrede og frem i motorvogne og mindre traktorer. Men da gasserne er yderst skadelige, gik man bort fra at anvende Benzol i Otto-motorer og gik over til benzin og til dieselmotorer.
Benzol (også kaldet stenkulsnafta) er et udmærket brændstof til forbrændingsmotorer, men har dog til motorbrug den væsentlige ulempe, at det dels er smaddergiftigt, dels har et frysepunkt på 5° C (benzin har et frysepunkt på ca. -45° C), hvilket man ret tidligt i flyvningens historie fandt ud af var et problem for flyvemaskiner oppe i de kolde luftlag.
Opblandet i benzin har benzol dog den egenskab, at den forøger oktantallet væsentligt, f.eks. vil en blanding af 80 % benzin med oktantal 62.0 med 20 % benzol få et oktantal på ca. 70, men ren benzol er qua sit frysepunkt ikke det mest hensigtsmæssige stof at blande i flybenzin. Skal benzol anvendes til motorbrug om vinteren, skal den derfor helst indeholde væsentlige mængder af tuluol og xylol, og oktantallet kan trods iblanding ikke bringes så højt op som til 100-110 oktan.
Benzol blev meget anvendt under den anden verdenskrig som tilsætningsstoffer i flybenzin for at få et højere oktantal, bl.a. fra 80 oktan og op til 100 – 110 oktan, men igen uhåndterligt og farligt, benzinen eksplodere ofte UDEN for motorerne. Erstattet med blyholdige tilsætningsstoffer.
Nej, normalt ikke benzol i flybenzin. Under 2. Verdenskrig anvendte både de allierede og aksemagterne tetraetylbly for at få oktantallet bragt op til 100-110, så det kunne bruges i de højt komprimerede flymotorer. Allerede i 1930'erne indkøbte Tyskland meget store mængder tetraetylbly hos Standard Oil Co. i USA (som var delejer af Ethyl Corporation), idet Tyskland ikke selv kunne producere skidtet, som er voldsomt mere giftigt end benzol: tetraetylbly er ligesom kviksølv selv i små doser et voldsomt giftstof, 100 gange farligere for nervesystemet end stryknin. Det giver lamhed og sindsforvirring, og modgift kendes ikke. Der er en god grund til, at vi i dag kører på blyfri benzin. Efter at have opbygget tilstrækkelige lagre kunne tyskerne blande tetraetylblyet i "egen" benzin, f.eks. fra Rumænien og Polen. Til køretøjer er det imidlertid rigtig, at tyskerne gjorde udstrakt brug af benzol til iblanding i benzinen. I Sverige benyttedes indenlandsk sulfitsprit (træsprit).
Som det første af de store benzinselskaber i Danmark begyndte DDPA i 1933 at forhandle tetraetylbly-benzin, indledningsvis som et specialprodukt solgt fra særlige sølvgrå benzinpumper (DDPA's almindelige pumper var røde) under varemærket "Esso". Snart efter fulgte BP og Shell. Tetraetylbly-benzinen var på grund af dens farlighed farvet rød. DDPA havde solgt "Esso"-benzin siden 1929, men det var en forholdsvis ufarlig benzin-benzol-blanding.
Under 2. Verdenskrig skete der i USA en teknologisk udvikling også med hensyn til bilmotorer, hvilket betød, at en del af den benzin, der blev leveret til Danmark umiddelbart efter krigen kom bag på en del danske bilister, som - da de atter tog deres opklodsede førkrigs-modeller i brug - gladelig hældte den nye højoktan-benzin på køretøjerne. Det havde motorerne ikke godt af...