Bemeldte "stander, der hverken ligner gaslys eller sporvognsstoppested" er en type advarselssignaler, der siden slutningen af 1800-tallet fandtes ved alle større gadekrydsninger på Københavns havnebane. Signaltypen gav (så vidt vides) signal til såvel gadetrafikken som til rangertrækkene; når signalet viste "stop" for gadetrafikken, viste det "kør" for toget og vice versa. Den store "kasse" var indvendigt forsynet med en glaskuppel med den fornødne tekst, men hvordan apparatet egentlig virkede, er jeg aldrig stødt på detaljerede oplysninger om. I mørke var signalet belyst indvendigt med en gaslampe.
Det første af disse signaler stod på havnebanens skæring med Vesterbrogade ved Frihedsstøtten (ved "Vareexpeditionskontoret" (godsekspeditionskontoret på 2. bgd.), derefter fulgte et signal ved en hytte ved Kalvebod Brygge (ved Kvægtorvet), et signal ved en hytte ved Langebro og et signal ved Børsen ("Contoiret paa Børsen"), hvor havnebanen krydsede den stærkt befærdede gade til Knippelsbro og fortsatte over Børsbroen til Nyhavn. Der har ifølge datidiige instrukser været signalposter de nævnte steder fra i hvert fald 1882,så måske stammer signallygterne helt fra havnebanens åbning (1880). Bemærk, at der var tale om bevogtede overskæringer jf. nævnte hytter og kontorer, hvor en jernbanemand har været stationeret til at betjene signaler ved "togtid".
Da Kløvermarksbanen åbnede i 1906, blev der opstillet signaler af samme type ved i hvert fald Amager Boulevard, og formentlig også ved Amagerfælledvej og Amagerbrogade. De gamle støbejernssignaler må tidligst 1924 være blevet erstattet med de kendte hvidmalede kryds (andreaskors), hvorpå der med sorte bogstaver stod malet: ”Stop for Blink!" medsamt tilhørende elektriske blinksignaler, og senere (tidligst i 1936-1938) af de kendte blinksignaler med en mørkeblå, trekantet baggrundsskærm med hvid og rød rand.