En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (7 fotos)

af Niels Munch, 18/7 2015, 18:47 (3445 dage siden)

God aften i Forum,

Mit lille indslag om en stump belgisk ex-vicinalbane afstedkom hverken de fleste kommentarer eller de højeste seertal, og det er der næppe noget at sige til, for "der er jo ikke mere at komme efter".

Men hvis I alligevel skulle komme til Belgien og fik lyst til lidt vicinalbane-romantik, er den stadig at finde! Ganske som vi gjorde det i 1982.

SSV for Liège, ved floden Lesse, findes de berømte drypstensgrotter Grottes de Han, som gennem generationer har været udflugtsmål. Allerede i 1906 anlagde man en 3,8 km metersporet bane fra byen Han sur Lesse til grotternes indgang. Det var en sidebane til vicinalbanen fra statsbanestationen i Rochefort til Wellin (og siden videre til Graide), og som var hjemmehørende under SNCV gruppe Wellin. Selv om SNCV-systemet for længst er væk, eksisterer denne lille turistbane fortsat i bedste velgående, siden 1977 i regie af turistkomplekset omkring grotterne.

Vi besøgte stedet i ferien 1982 og fik disse billeder med hjem:

[image]ART 90 m. bivogne i Han sur Lesse 20.07.1982 (nm).

ART (AutoRailTracteur) nr. 90 er den ældste i Han sur Lesse af de karakteristiske SNVC "dieselsporvogne", der fra midten af 1930'erne afløste tramlokomotiverne. Den er bygget af SNCV selv i værkstedet i Bruxelles-Cureghem og sat i drift 1934 i en serie med nr. 80-112 (trævognkasse). Vognen blev i 1949 - sammen med et antal søstre - "omklassificeret" til godsmotorvogn (Schlepptriebwagen på tysk) uden dog at miste sæder etc.

Bivognene - som vi ville kalde skovvogne (toastrack på engelsk) - baladeuses er bygget i årene 1895-1923 i stort tal (264) til SNCV.

[image]AutoRail SNCV AR 168 ved depotet i Han sur Lesse, 20.07.1982 (nm).

AR 168 er bygget i en serie fra 1935-36 af les Forges Usines et Fonderies de Haine-St-Pierre med metal-vognkasse.

[image]SNCV bivogne (remorques) nr. 9486-9495 og godsvogn A 8518 i ny vognhal, Han sur Lesse 20.07.1982 (nm).

Disse 6-fags standardbivogne med "skarp" tagkant, hvoraf nogle også fandtes ved "Li Trimbleu", kom til Han sur Lesse i 1978-79 til brug i vejrlig, hvor baladeuse'rne var uegnede.

Vi var der faktisk også i 2001:

[image]AutoRail AR 159 med 3 baladeuses ved Grottes de Han i maj 2001 (nm).

AR 159 er bygget af Haine-St-Pierre i samme serie (med numrene 159-183) som AR 168 ovenfor.

[image]SNVC AR 159 interieur, Grottes de Han i maj 2001 (nm).

[image]SNCV AR 168 ved Grottes de Han i maj 2001. Bemærk det karakteristiske stoppestedsskilt (nm).

Endelig det uundgåelige postkort:

[image]Den gamle endestation ved Grottes de Han med tramlok o. 1910 - postkort G. Hermans, Anvers (arkiv nm).

Postkortet er gengivet i det lille hæfte af Marc Hélin: "Le Tram des Grottes", jeg købte i Han sur Lesse i 1982.

Drypstensgrotterne er et besøg værd. Man kører derop med le Tram des Grottes, spadserer gennem hulerne, omgivet af drypsten i alle størrelser og farver, for at sejle ud igen ad floden Lesse, som går gennem bjerget. Ved udmundingen affyres en signalkanon til demonstration af hulernes akustik.

I næste indlæg ser vi på nok en ex-vicinalbane.


Bedste hilsener
Niels

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (7 fotos)

af Hans T. Møller, 18/7 2015, 21:03 (3445 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg synes skam, at de belgiske vicinalbaner er interessante, og jeg fik aldrig kørt med ”Li Trembleur”-banen, så tak for reportagen derfra. Jeg har ligesom du taget turen ud til grotterne i Han-sur-Lesse, og jeg gætter på, at du snart vil vise billeder fra ”Tramway Touristique de l'Aisne”, som jeg også har besøgt.

Endelig har jeg kørt med de to sidste SNCV-sporvogne i Bruxelles - linierne G og W. Kan du stikke den?

Bedste hilsner
Hans

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (7 fotos)

af Niels Munch, 19/7 2015, 10:09 (3444 dage siden) @ Hans T. Møller

..... og jeg gætter på, at du snart vil vise billeder fra ”Tramway Touristique de l'Aisne”, som jeg også har besøgt.


Er jeg virkelig så forudseelig, gode Hans ;-) ?

Endelig har jeg kørt med de to sidste SNCV-sporvogne i Bruxelles - linierne G og W. Kan du stikke den?


Desværre ikke, jeg har blot boet et par gange på Hotel à la Grande Cloche på Place Rouppe, hvor blandt andre linie W havde sin endestation i Bruxelles; Waterloo besøgte jeg kun i bil. I øvrigt har jeg fundet denne hyggelige film fra linie W i tresserne: https://www.youtube.com/watch?v=lbjgt9bI0vY - som du sikkert vil nyde.

Place Rouppe "husede" også den første Gare Midi fra 1840, endestation for jernbanen Bruxelles-Tubize. Det nævnte hotel (fra 1843) er angiveligt opkaldt efter klokken, der annoncerede togafgangene.

I 1982 aflagde vi også Oostende et besøg, hvor der blev tid til et kort kig på det derværende depot for den legendariske Kusttram, indtil 1991 en NMVB/SNCV-linie, siden drevet af De Lijn.

Men endnu mangler jeg at scanne, hvilket jo er en vejrbetinget øvelse .....


Bedste hilsener
Niels

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (7 fotos)

af HansA, 20/7 2015, 03:28 (3444 dage siden) @ Niels Munch

Godaften i forummet!

Jeg vil gerne bidrage med et par billeder fra et nu nedlagt Vicinalbanenet, nemlig linierne i Charleroi-området, som jeg besøgte et par gange i begyndelsen af 1980erne.
På det tidspunkt var mmoderniseringen af nogle strækninger nærmest Charleroi i gang, og nogle kortere nybyggede strækninger i tunnel og på betonviadukter var taget i brug - og havde erstattet strækninger, hvor sporet lå i gadeareal.
De billeder, jeg viser her, er fra Mariemont - Morlanwelz området, i den nordvestlige del at nettet. Her var ikke moderniseret, og mange strækninger var enkeltsporede med vigespor ved stoppestederne - læg mærke til de mange signaler, som regulerede kørslen på de enkeltsporede strækninger.
Så vidt jeg ved, er kun et par strækninger omkring selve Charleroi i drift i dag, bl.a. til Anderlues. Og så eksisterer strækningen Lobbes-Thuin som museumsbane.
Der kan læses meget mere om SNCVs interessante historie i
W.J.K. Davies: 100 years of the Belgian Vicinal 1885-1985 (LRTA 1985 - ISBN 0-900433-97-3)
Avancez s.v.p! Cent ans d'historie vicinale en Belgique. (ISBN 90 289 1046 8)

[image]
Mariemont, 13.8.1982

[image]
Remisen i Jumet, 13.8.1982. Der kørtes kun med bivogn på nogle få ture morgen og eftermiddag.

[image]
Morlanwelz, 13.8.1982

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Morlanwelz, 29.4.1983

[image]
Mariemont, 29.4.1983

[image]
Mariemont, 13.8.1982

[image]
Anderlues, 13.8.1982

v.h.
HansA

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane - Charleroi

af Niels Munch, 20/7 2015, 09:00 (3444 dage siden) @ HansA

God morgen HansA,

Mange tak for gode billeder fra Charleroi-området, som jeg desværre kun har kørt igennem en enkelt gang (2001), og hvor jeg udelukkende så 6-akslede ledvogne af 61xx-serien.

Tak for litteraturtipsene. Selv har jeg bl.a. støttet mig til W.J.K. Davies' "grundværk" Light Railways - their rise and decline (Ian Allan Ltd. 1964), hvori han vier Belgien et pænt stort og interessant kapitel.

Bedste hilsener
Niels

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane - Han-Sur-Lesse

af HansA, 25/7 2015, 17:29 (3438 dage siden) @ Niels Munch

God dag i forummet!

Her er et par billeder fra mit besøg i Han-sur-Lesse.
Billederne er fra 30.4.1983.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

venlig hilsen
HansA

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (Charleroi / Hainaut)

af HansA, 20/7 2015, 18:57 (3443 dage siden) @ Niels Munch

God dag i forummet!

Nu har jeg kigget mine s/h-negativer igennem og fundet lidt flere billeder fra SNCV i Charleroi-området fra begyndelsen af 1980erne.
SNCV er forresten også beskrevet på dansk, nemlig i artiklen 'Vicinalbanerne i Belgien' af O. Iskov i Sporvejshistorisk Selskabs medlemsblad Bytrafik, nr. 2-1977, side 43-48. Her er også et kort over linierne i Charleroi-området (Hainaut), som nettet var i 1976.
Jeg tror, det blandt andet var denne artikel, som inspirerede mig til at besøge Charleroi (som bestemt ikke var/er noget turistmål!).

[image]
Foran banegården Charleroi Sud begyndte en betonviadukt, som førte sporvognene ud af byen. Her er en moderniseret 4-aksler (i orange/sort bemaling) på ved ned ad rampen og hen til sporvejenes endestation og sløjfe foran banegårdsbygningen. April 1984.

[image]
To vogne venter foran banegården Charleroi Sud. Til venstre moderniseret (orange/sort) vogn nr. 9178 på linie 57 til Courcelles, til højre cremefarvet vogn (nr. ?) på linie 41 til Trazegnies. Denne vogn er også moderniseret med klaptrin a.h.t. kørsel på 'pre-Metro'-strækningerne ved Charleroi, hvor der er halvhøje perroner. Den har også fået en moderne pantograf. At vognen er udstyret med klaptrin ses på 'vingehjulet' på fronten. April 1984.

[image]
Udsigt fra et sted ovenpå 'pre-Metro'-stationen Beaux Arts. April 1984.

[image]
Moderniseret vogn på linie 41 kører ind på den underjordiske station Beaux-Arts. April 1984.

[image]
Moderniseret vogn nr. 9165 på linie 57 i Jumet. April 1984.

[image]
Vogn 9035 på linie 30 ved remisen i Anderlues. April 1984.

[image]
Vogn 9035 på linie 30 ved Anderlues Jonction, på vej til Maurage. April 1984.

[image]
Vogn 9035 på linie 30 i Arbiette, april 1984.

[image]
Linie 41 på Pont du Canal i Roux. April 1984.

[image]
Vogn 9140 på linie 80's endestation i Maurage. April 1984.

[image]
Linie 41 i Trazegnies. April 1984.

[image]
Vogn 9035 på linie 30 i Anderlues Jonction. April 1984.

Flere billeder følger.

v.h.
HansA

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (Charleroi, flere fot

af HansA, 20/7 2015, 19:15 (3443 dage siden) @ Niels Munch

Her er lidt flere, fra den mere landlige del af nettet.

[image]
Linie 30 i Arbeitte. April 1984

[image]
Vogn 9058 på linie 30 i Anderlues Monument. April 1984.

[image]
Vogn 9058 på linie 30 i Anderlues. April 1984.

[image]
Linie 30 i Arbiette. April 1984.

[image]
Vogn 906? med en eftermiddags-myldretidsekstravogn i Chapelle Saint Germail.
På koblingsdåsen over frontlygten står LL. Det betyder, at vognen er stationeret i La Louviere. 29.4.1983.

[image]
Vogn 90?3 på linie 41 i Trazegnies. 29.4.1983.

[image]
Linie 41 i Trazegnies. April 1984.

Jeg vil prøve at finde et par dias og s/h-billeder fra Haan-sur-Lesse og Oostende ved lejlighed.

v.h.
HansA

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (Charleroi, flere fot

af Niels Munch, 21/7 2015, 09:46 (3442 dage siden) @ HansA

Jeg vil prøve at finde et par dias og s/h-billeder fra Haan-sur-Lesse og Oostende ved lejlighed.


God morgen HansA,

Det vil vi glæde os til! Atter tak for gode miljøbilleder med SNCV type S, som var standardmotorvognen fra midt i 1950'erne til midt i 1980'erne.

Nogle type S-vogne solgtes i øvrigt til Spanien, hvor de efter modernisering kom i drift i byerne Gijon og Valencia.

Bedste hilsener
Niels

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (kort)

af HansA, 25/7 2015, 17:56 (3438 dage siden) @ Niels Munch

God dag i forrummet!

Nu har vi skrevet en del om Vicinalbanerne i Belgien - jeg mangler dog at skanne et par billeder fra Kystlinien Knokke-Oostende-Da Panne, ,en de kommer.
I mellemtiden fandt jeg et kort over SNCV-NMVBs net. Det er fra 'Revue Belges des transportes, no 7-8 1956, s. 56-57.
De fuldt optrukne linier er baner (de fleste elektriske), de stiplede er selskabets buslinier.

v.h.
HansA

[image]
[image]

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (kort)

af Niels Munch, 26/7 2015, 16:14 (3437 dage siden) @ HansA

Hej HansA,

Tak for dine bidrag, også for kortet, som illustrerer en imponerende banetæthed; og så er SNCV-godsbanerne endda ikke indtegnet, f.eks. kigger man forgæves efter banen fra Liège over Blégny-Trembleur og Dalhem til Warsage, idet persontrafikken her nedlagdes 1955.

SNCV-banesystemet havde sin største udstrækning i 1940 på i alt 4.812 km.

Jeg ser frem til dine Kusttram-billeder!

Bedste hilsener
Niels

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (Kusttram)

af HansA, 26/7 2015, 22:43 (3437 dage siden) @ Niels Munch

God aften i forrummet!

Kystsporvejen Knokke-Oostende-De Panne besøgte jeg første gang i 1978 med Sporvejshistorisk Selskab. Dengang kørte der kun 4-akslede vogne på linierne, mest ensrettede motorvogne, men også enkelte dobbeltrettede. De fleste bivogne var, så vidt jeg husker, dobbeltrettede, og en del af dem var af den gamle, firkantede 'Standard'- type

[image]
Motorvogn 9020 (type SO) med to moderniserede bivogne (type N) i Knokke. 1978.

[image]
Linie 1's endestation i Knokke. Motorvogn 9028 (type SO) med gammel 'Standard' bivogn klar til afgang mod Oostende. 1978.

[image]
Linie 1 på vej fra Knokke til Oostende gør ophold ved sporvejsstationen i Haan an Zee. 1978.

[image]
Sporvejsstationen i Oostende. Til venstre holder et vogntog på linie 2 til De Panne (lige ankommet fra Knokke som linie 1), og til højre et vogntog fra De Panne til Knokke med gammel 'Standard'-bivogn bagest. I midten ses en dobbeltrettet solomotorvogn type S. 1978.

[image]
Ved remisen i Knokke holdt denne 'Standard'-motorvogn nr. 9291. 1978.

[image]
M. Jose Plein i Oostende med vogntog p linie 2 på vej til De Panne. Vogn 9008 (type SO) og to 'Standard'-bivogne. 1982.

[image]
I 1982 kørte der også nye 6-akslede ledvogne. Til venstre nr. 6102 på linie '1 med streg over', Oostende-Bredene. Sporvejsstatoinen i Oostende, august 1982

Om Kystsporvejen kan læses mere i:
N.R. Barlett & Ph. J. Laureys: Vicinal. Belgium's National Bus and Tramway Company. ISBN 0 907460 03 8
R. Dieudonne: Lignes de la Cote. (AMUTRA 1987 - intet ISBN)
Luc Koenot, Stefaan Justens & Thierry Hamal: Tram 2000, Flash 1996 Belgique - Belgie, side 50-55 (intet ISBN)

v.h.
HansA

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane - billedgæt

af HansA, 26/7 2015, 22:52 (3437 dage siden) @ HansA

God aften igen

Nu har vi set så mange billeder fra SNCV i Belgien - her er en lille billedgætter.
Hvad er det - og hvad har det med SNCV at gøre?
v.h.
HansA

[image]

En eksisterende belgisk ex-vicinalbane - billedgæt

af Niels Munch, 26/7 2015, 23:05 (3437 dage siden) @ HansA

Hej HansA,

Nu er vi vist kommet et godt stykke nord for Kongeåen :-D !

Bedste hilsener
Niels

Belgisk vicinalbane - billedgæt - løsning (+2 fotos)

af Niels Munch, 27/7 2015, 17:54 (3436 dage siden) @ HansA

HansA skrev:

Nu har vi set så mange billeder fra SNCV i Belgien - her er en lille billedgætter.
Hvad er det - og hvad har det med SNCV at gøre?

[image]


Hej HansA,

Noget nord for Kongeåen; fra verdens nordligste sporvej (efter at sporvejene i Arkhangelsk blev nedlagt i 2004):

Dit billede er formentlig fra sporveismuseet i Trondheim og viser Trondheim Sporveis motorvogn TS nr. 29 og bivognen TS nr. 71, som begge er bevaret på museet.

Det, som er interessant, er tilhengeren nr. 71, som er en ex SNCV remorque, bygget samtidig med 2 søstervogne på SNCV-værkstedet i Hasselt i 1950 som SNCV nr. 19500 - 19502 og tildelt SNCV gruppe Maaseik - Tongeren. Alle 3 vogne solgtes i 1956 til Trondheim (nr. 71 - 73). Ex SNCV nr. 19501 er bevaret i Trondheim som TS nr. 71:

[image]TS bivogn nr. 71 "Leopold" 15. august 2009 ved museet på Munkvoll, foto: Alasdair McLellan, Wikimedia Creative Commons.

De 3 bivogne var udstyret med luftbremse, fik ombygget sædearrangementet og havde brede hjulbandager for kørsel på Gråkallbanen i Trondheim.

SNCV byggede dem som bivogne til bogie-dieselsporvognene autorails AR nr. 293-296, som blev bygget i 1949 også af SNCV Hasselt i semi-strømliniet udførelse:

[image]SNCV AR 296 diesel-tram i Vossem-Gare Vicinale 1956. Fotograf ukendt (arkiv: nm).

Herefter lod SNCV ikke flere dieselmotorvogne bygge.

Jeg håber, at billedgåden er gættet?

Bedste hilsener og tak for dine gode Kusttram-fotos; jeg vender snarest tilbage med mine få.
Niels

Belgisk vicinalbane - billedgæt - løsning (+2 fotos)

af HansA, 27/7 2015, 21:40 (3436 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Ja, gåden er gættet!
Mit billede fra Trondheim (Munkvoll) er fra januar 1992.

venlig hilsen
HansA

Belgisk vicinalbane og et museum i nærheden

af re20000, 28/7 2015, 21:46 (3435 dage siden) @ HansA

Hej i forum

Hvor er det altså nyttigt med sådan et forum. Jeg skal tilfældigvis besøge grotterne i Han-sur-Lesse i overmorgen og skal selvfølgelig også benytte sporvejen. Så er det jo rart at være varmet op hjemmefra.
Jeg ser også at der i Jemelle, ca 7 km derfra er et lille jernbanemuseum ved stationen i Jemelle:

http://www.centredurailetdelapierre.be/Accueil.php

Udover at de lokker med velskænket trappistøl, hvilket i sig selv er en god undskyldning, er der nogen, der kan komme med noget lokkemad om dette museum?

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak