En rest belgisk vicinalbane - del 2 (7 fotos)
Fortsat fra del 1:
Vi er stadig ved kulminemuseet i Blégny-Trembleur, i en slags remise:
Charb. d´Argenteau, diesellok nr. 1, bagved Deutz ex EKB nr. 24 (ikke driftsklar), Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).
Dette diesellok har flg. data:
"No. 1" LLD 10.312-2/1951, Bd, Typ: 36.150BM, 1000 mm
Hersteller: Loco et Locotracteurs Diesel S.A., neu: Et. J. Desbrugges, Noyon/F -> Pechiney -> Forges d'Allevard, St. Pierre d'Allevard, Savone -> 19xx Trimbleu, 06/1976, 04/1996 vh, 150 PS, 16 to, 23 km/h, Lok 1 -> 199x Denkmal in Aubel/B, 08/2000 vh
Sammen med en søstermaskine:
"No. 2" LLD 575/1951, Bd, 1000 mm
Hersteller: Loco et Locotracteurs Diesel S.A., neu: Et. J. Desbrugges, Noyon/F -> Forges d'Allevard, St. Pierre d'Allevard, Savone -> 19xx Trimbleu, 06/1976, 04/1996, 08/2004 vh, 150 PS, 16 to, 23 km/h, Lok 2
og de 2 Deutz-traktorer - samt V 15 nedenfor - overflødiggjordes driften med tramlokomotiver.
Ex SNCV remorque, Ruhrthaler lok V 15 og Deutz EKB 23, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).
Lokomotivet er dette:
Ruhrthaler / 3605 / 1959 / D 200 V/V / B-dh / 1000 mm
29.05.1959 Auslieferung an HK - Herforder Kleinbahnen GmbH, Herford [D] "V 15"
22.10.1965 an KAE - Kreis Altenaer Eisenbahn, Altena (Westfalen) [D] "V 15"
__.__.1967 an Charbonnage d'Argenteau, Le Trimbleu, Blegny-Trembleur
__.__.1979 an Complexe touristique du Trimbleu, Blegny-Trembleur [08.1984 vh, 1990 abg. vh]
__.__.1997 an SABA Societe pour l’Animation du Blanc Argent, Argy [F]
21.06.1997 - __.09.1999 Abstellung bei CFBS - Chemin de Fer de la Baie de la Somme, Saint Valery sur Somme [F]
__.__.1999 an VIAS Vías y Construcciones, Gleisbauunternehmen, Santander-Bilbao [E] "FA 0040"
altså et lok med fortid ved hele 2 metersporede tyske privatbaner. Men nu ad banen:
EKB nr. 23 med tog i Dalhem (krydsningsstation), 18.07.1982 (nm).
"Li Trimbleu" med V 15 i Dalhem, tunnelportalen i baggrunden, 18.07.1982 (nm).
V 15 i Dalhem, 18.07.1982 (nm).
Banen falder generelt fra kulminen og ned mod endestationen i Mortroux, og lige inden krydsningsstationen Dalhem passeres en tunnel, hvis ene portal her ses:
"Li Trimbleu", tunnelportal (1904) før Dalhem, 22.07.1982 (nm).
Lørdag, den 5. oktober 1991 (på årets train-tram-bus dag) kl. 14:35 forulykkede et tog med 3 fyldte remorques (117 passagerer) nær Dalhem, hvorved 7 dræbtes og et tredivetal blev kvæstet. Toget havde fået maskinproblemer, og føreren forlod det for at finde en telefon. Da det åbenbart ikke var tilstrækkeligt afbremset, satte det sig i bevægelse og afsporede i høj fart.
En beskrivelse (fransk) her: http://archives.lesoir.be/le-train-touristique-deraille-sur-le-plateau-de-herve-7_t-199... .
Videoklip her: http://oldportal.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_911AA6ABC44F4BE7BDE1156ED3FAB431 .
Herefter blev driften på turistbanen indstillet og det meste af sporet fjernet. Det var slutningen på den sidste rest vicinalbane nordøst for Liège; en bane, der sågar nåede at blive elektrificeret fra Liège til Blégny. De 3 tyske lokomotiver samt anvendelige bivogne kom til turistbaner i Frankrig, V 15 endda videre til Spanien som anlægslok.
"Li Trimbleu" med Ruhrthaler V 15 ank. til Mortroux med vognene ex SNCV 19307-19373-19418, 18.07.1982 (nm).
En fin billedreportage fra de aktive godsdage (1977) med kortskitse og banens kronologi kan ses her: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3556732,page=1 .
Lidt "før-og-nu" billeder kan ses her: http://www.trams-trolleybus.be/Blegny_9.html .
Det var lidt fra det interessante Belgien - om ikke andet, så for at demonstrere, at jeg nu og da også kommer syd for Kongeåen .
Bedste hilsener
Niels