En rest belgisk vicinalbane - del 1 (11 fotos)
God middag i forum,
"Belgien kører man tværs igennem - eller hellere udenom"; men når éns venner bliver udstationeret dér - og inviterer, så er det ingen skam at dvæle ved dette spændende og seværdige land, som i sin tid var spækket med metersporede lokalbaner. Ja, i mellemkrigstiden prioriterede man vicinalbanerne (SNCV/NMVB) frem for vejene. Derfor kan man stadig i dag finde dårlige, brolagte landeveje.
Men desværre kun beskedne rester af disse baner .....
Vi dumpede ned i området nord for Liège, nærmere betegnet i Visé ved Meuse-floden i et område, der tidligere var præget af en del kulminedrift. I nabolaget var kulminemuseet i Blégny-Trembleur (tidligere "Charbonnage d´Argenteau"), der som supplerende attraktion havde en ca. 6 km metersporet strækning til Mortroux, en del af vicinalbanen fra Liège mod nordøst til Warsage (SNCB), hvorpå man i minens aktive dage (indtil 1980) befordrede kullet i normalsporede vogne på transportører trukket af tramlokomotiver, senere af bl.a. brugte, tyske diesellokomotiver.
Men i 1981 og 1982, da vi besøgte området, var banen en "turistbane", kaldet "Li Trimbleu", en wallonsk omskrivning af Trembleur og med slet skjult henvisning til ex-SNCV vognenes farve (train bleu).
Vi begynder på endestationen i Mortroux, hvor ex EKB nr. 23 netop er ankommet med 2 ex SNCV bivogne:
Ex EKB nr. 23 med remorques nr. 8 og nr. 3 (SNCV 19308) i Mortroux, 06.09.1981 (nm).
Ex EKB 23 er løbet om og klar til at returnere til Blégny-Trembleur, Mortroux 06.09.1981 (nm).
Ex SNCB bivogn interieur, Mortroux 06.09.1981 (nm).
Den hyggelige stationen i Mortroux, hvor der også var café, 06.09.1981 (nm).
Deutz-traktoren var denne:
Deutz 56115/1955 A6M517R, B 1000 mm
12.09.1955 an Euskirchener Kreisbahnen [D] EKB "23"
1966 Kohlengrube Charb. d´Argenteau, Trembleur
1979 Complexe touristique du Trembleur (1990 vh)
199x Privat, Saba => La blanc/Argent - Chemin de Fer Unic Sologne et Berry [F].
Den var blevet anskaffet til kulminen sammen med søstermaskinen ex EKB 24 (Deutz 56116/1955); de var bygget til at kunne multiplekøres ryg-mod-ryg.
Belgiensbesøget inspirerede til, at familieferien 1982 også gik til Visé-området, hvor der bl.a. blev lejlighed til et nærmere besøg ved "Complexe touristique du Trembleur" og den lille bane:
Indgangen til kulminekomplerkset i Blégny-Trembleur, bemærk de tilplantede 600 mm kulvogne, 22.07.1982 (nm).
En guided tur under jorden var umuliggjort af oversvømmelse i minen; men en del ferroviale sager var at finde i området:
600 mm grubelok nr. 4 bygget af Moës 1940, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).
Et par metersporede ex SNCV godsvogne fandtes også:
SNCV A 3093 i Blégny-Trembleur, 22.07.1982 (nm).
SNCV A 18076 i Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).
I en slags remise i komplekset dukkede interessante ting op:
Metersporede sporvogne, ex Verviers nr. 37 og 87, sidstnævnte siden restaureret som museumsvogn, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).
Jeg må bryde her og fortsætte i del 2.