Faxe Jernbanes mellemvogne (8 fotos og ??)

af Niels Munch, 8/7 2015, 12:33 (3426 dage siden)

God middag i Forum,

Faxe Jernbane (FJ) og driften ad tre-skinnesporet mellem Stubberup og Fakse Ladeplads har været beskrevet flere steder, bl.a. *her* og på *Drehscheibe*.

Et særligt islæt var brug af normalsporet mellemvogn, når FJs smalsporede lokomotiver skulle befordre/rangere med normalsporet materiel.

Jeg har samlet lidt sammen om disse mellemvogne, og det har selvfølgelig også afstedkommet nogle sporgsmål. Det tidligste foto af tog med mellemvogn, jeg erindrer at have set, er dette sikkert velkendte:

[image]Faxe Kommunes Arkiver, billednr. B30481.

Billedet er vel især kendt, fordi nr. 1 fra venstre er Thorvald Stauning (med cykel, senere statsminister). Nr. 2 fra venstre er skibsbygger Martin Jørgensen (med sort vest, én af Straunings stillere). Billedet er i litteraturen dateret til ca. 1908.

Hvad vi imidlertid hæfter os ved er det smalsporede toglokomotiv, FJ nr. III foran normalsporet materiel, hvor den forreste vogn er mellemvognen, der meget vel kunne være denne:

[image]FJ mellemvogn i Fakse Ladeplads (efter Buch og Gomard "Danmarks Jernbaner").

Den hvide vogn må være ØSJS Ic 120, bygget af Scandia 1915. Mellemvognen leder tankerne stærkt hen på ØSJS' E-vogne nr. 21-30 med 3,06 m akselafstand, hvoraf E 26 eksisterer hos DJK.

[image]ØSJS Era 61 i Hårlev, 30.03.1961 (nm).

Hvilken ØSJS E-vogn blev til FJ-mellemvogn - eller købte FJ selv én? Og hvornår blev den afløst af den næste?

[image]FJ mellemvogn i Stubberup, 30.03.1961 (nm).

Denne mellemvogn er tydeligvis en af kalkvognene fra Harkort, som med enkle midler er ombygget til lukket godsvogn. Men hvilken? I DSBs 1933-fortegnelse over privatbanevogne er alle 20 (Z 509501-509520) opført som kalkvogne (og ingen ændringer i flg. tillæg).

[image]FJ Harkort-kalkvogne Z 509509 og 509517 i Stubberup, 30.03.1961. 517 er bevaret ved DJK (nm).

[image]FJ nr. I rangerer med mellemvogn i Stubberup, august 1964 (nm).

I 1970 blev den så afløst af en ex Gklm-vogn fra DSB:

[image]Ex DSB Gklm 111 7 501-8 i Stubberup, juli 1971 (nm).

..... som i løbet af sin resterende levetid ændrede udseende:

[image]Ex Gklm 111 7 501-8 i Stubberup 17.10.1979 (nm).

Det var, hvad jeg "kan" om FJs mellemvogne. Det ville glæde mig, om de rejste spørgsmål kunne besvares!


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Faxe Jernbanes mellemvogne (8 fotos og ??)

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/6 2022, 18:32 (893 dage siden) @ Niels Munch

God middag i Forum,

Faxe Jernbane (FJ) og driften ad tre-skinnesporet mellem Stubberup og Fakse Ladeplads har været beskrevet flere steder, bl.a. *her* og på *Drehscheibe*.

Et særligt islæt var brug af normalsporet mellemvogn, når FJs smalsporede lokomotiver skulle befordre/rangere med normalsporet materiel.

Jeg har samlet lidt sammen om disse mellemvogne, og det har selvfølgelig også afstedkommet nogle sporgsmål. Det tidligste foto af tog med mellemvogn, jeg erindrer at have set, er dette sikkert velkendte:

[image]Faxe Kommunes Arkiver, billednr. B30481.

Billedet er vel især kendt, fordi nr. 1 fra venstre er Thorvald Stauning (med cykel, senere statsminister). Nr. 2 fra venstre er skibsbygger Martin Jørgensen (med sort vest, én af Straunings stillere). Billedet er i litteraturen dateret til ca. 1908.

Hvad vi imidlertid hæfter os ved er det smalsporede toglokomotiv, FJ nr. III foran normalsporet materiel, hvor den forreste vogn er mellemvognen, der meget vel kunne være denne:

[image]FJ mellemvogn i Fakse Ladeplads (efter Buch og Gomard "Danmarks Jernbaner").

Den hvide vogn må være ØSJS Ic 120, bygget af Scandia 1915. Mellemvognen leder tankerne stærkt hen på ØSJS' E-vogne nr. 21-30 med 3,06 m akselafstand, hvoraf E 26 eksisterer hos DJK.

[image]ØSJS Era 61 i Hårlev, 30.03.1961 (nm).

Hvilken ØSJS E-vogn blev til FJ-mellemvogn - eller købte FJ selv én? Og hvornår blev den afløst af den næste?

[image]FJ mellemvogn i Stubberup, 30.03.1961 (nm).

Denne mellemvogn er tydeligvis en af kalkvognene fra Harkort, som med enkle midler er ombygget til lukket godsvogn. Men hvilken? I DSBs 1933-fortegnelse over privatbanevogne er alle 20 (Z 509501-509520) opført som kalkvogne (og ingen ændringer i flg. tillæg).

[image]FJ Harkort-kalkvogne Z 509509 og 509517 i Stubberup, 30.03.1961. 517 er bevaret ved DJK (nm).

[image]FJ nr. I rangerer med mellemvogn i Stubberup, august 1964 (nm).

I 1970 blev den så afløst af en ex Gklm-vogn fra DSB:

[image]Ex DSB Gklm 111 7 501-8 i Stubberup, juli 1971 (nm).

..... som i løbet af sin resterende levetid ændrede udseende:

[image]Ex Gklm 111 7 501-8 i Stubberup 17.10.1979 (nm).

Det var, hvad jeg "kan" om FJs mellemvogne. Det ville glæde mig, om de rejste spørgsmål kunne besvares!


Bedste hilsener
Niels

Nu spørger jeg sikker dumt, men hvad er det der skimtes under pufferplanken i vognens fjerneste ende på dit foto af Era 61?

Avatar

Faxe Jernbanes mellemvogne (8 fotos og ??)

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2024, 07:29 (318 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Tilhørte mellemvognene i det hele taget FJ, eller tilhørte de ØSJS? 1932-fortegnelsen er ikke meget bevendt i den forbindelse, da den kun oplyser om privatbanevogne, der måtte befare DSB's spor, og ikke alle privatbanevogne. Litra Era tyder jeg som litra E til rangering, dvs. en mellemvogn (der på foto har fået afmonteret smalsporstræktøjet), men måske tager jeg fejl (er i sjældne tilfælde hændt før).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Faxe Jernbanes mellemvogne (8 fotos og ??)

af Niels Munch, 10/1 2024, 07:47 (318 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tilhørte mellemvognene i det hele taget FJ, eller tilhørte de ØSJS? 1932-fortegnelsen er ikke meget bevendt i den forbindelse, da den kun oplyser om privatbanevogne, der måtte befare DSB's spor, og ikke alle privatbanevogne. Litra Era tyder jeg som litra E til rangering, dvs. en mellemvogn (der på foto har fået afmonteret smalsporstræktøjet), men måske tager jeg fejl (er i sjældne tilfælde hændt før).

Hej Morten,

Jeg mener ganske bestemt, at mellemvognene - ligesom de øvrige normalsporede kalkvogne og få personvogne - tilhørte FJ. Hvad ØSJS' ERA-litra som sådan dækker over, ved jeg ikke, og hvorvidt det var ØSJS ERA 61, der optrådte som ældst kendte mellemvogn, er der ingen indikation af.

M.v.h.
Niels

Avatar

Faxe Jernbanes mellemvogne (8 fotos og ??)

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2024, 08:18 (318 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 10/1 2024, 08:47

Tilhørte mellemvognene i det hele taget FJ, eller tilhørte de ØSJS? 1932-fortegnelsen er ikke meget bevendt i den forbindelse, da den kun oplyser om privatbanevogne, der måtte befare DSB's spor, og ikke alle privatbanevogne. Litra Era tyder jeg som litra E til rangering, dvs. en mellemvogn (der på foto har fået afmonteret smalsporstræktøjet), men måske tager jeg fejl (er i sjældne tilfælde hændt før).


Hej Morten,

Jeg mener ganske bestemt, at mellemvognene - ligesom de øvrige normalsporede kalkvogne og få personvogne - tilhørte FJ. Hvad ØSJS' ERA-litra som sådan dækker over, ved jeg ikke, og hvorvidt det var ØSJS ERA 61, der optrådte som ældst kendte mellemvogn, er der ingen indikation af.

M.v.h.
Niels

Teori: Måske har én mellemvogn på et tidspunkt ikke været tilstrækkeligt, fx når der på samme tid både skulle fremføres tog til ladepladsen og rangeres i Stubberup (eller som reserve fx under vognrevision), og så har banerne delt udgifterne til rangervognene imellem sig. Litraet Era er i hvert fald "mærkeligt".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak