Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)

af Niels Munch, 26/6 2015, 08:00 (3440 dage siden)

God morgen i Forum,

I dag for netop 55 år siden løb ovennævnte arrangement på ØSJS af stabelen. Initiativtagerne tilhørte den kreds af personer, som i 1959 havde arrangeret afskedskørsel på Kalvehavebanen, og som i januar 1961 stiftede Dansk Jernbane-Klub. Gennem MODELBANE-Nyt var jeg kommet i kontakt med Sv. Jørgensen og modtog derfor de spritduplikerede nyhedebreve, som kredsen udsendte, og som først og fremmest orienterede om bestræbelserne på at etablere en (smalsporet) museums- eller veteranbane i Nordsjælland.

Et af nyhedsbrevene var *dette (klick)* med indbydelse til særtogstur på den Østsjællandske Jernbane.

Tilbringertoget fra Kh var trukket af E 981, og til os toginteresserede var der reserveret plads i en listebeklædt Co-vogn med tagrytter (som vel egentlig var "lidt sjælden" på tidspunktet, men som jeg ikke fotograferede):

[image]

Foruden kontrolbilletten:

[image]

..... omdelte Sv. Jørgensen *dette deltagerbrev (klick)* med instrukser for turens gennemførelse.

I Køge ventede ØSJS nr. 7 med pakvognen K 91 og personvognene C 1 - 3:

[image]

[image]

..... og så gik turen deruda', bl.a. med fotoindkørsel til Vallø Station:

[image]

..... og med flere fotostop, bl.a. før Himlingøje:

[image]

..... hvor den ternede skjorte tilhører Sv. Jørgensen, og baretten William Dancker-Jensen.

Fotoindkørsel til Hårlev:

[image]

[image]

Det fornemmes nok, at (foto-)disciplinen blandt deltagerne endnu lod noget tilbage at ønske.

I pausen i Hårlev kiggede vi os omkring og så bl.a. M 4 og K 90 (bagved Sp 5):

[image]

..... og lokomotiv ØSJS nr. 5 var ude i dagens anledning, dog ikke så "strampudset" som nr. 7:

[image]

Jeg bemærkede, at der ikke mange "togtosser" var i min aldersgruppe, de fleste var "voksne". Nok derfor fandt JB-P og jeg sammen og grundlagde et livslangt venskab omkring jernbaneinteressen, hvilket bl.a. ad snørklede veje og flere gode venskaber førte til, at jeg 25 år senere fik Østbanen som min arbejdsplads. Vi faldt vist i snak ved fotostoppet i Store Linde:

[image]

Fra Fakse A spadserede selskabet op til Fakse Hotel, hvor frokosten blev indtaget (koryfæerne i den store sal og os med madpakker udenfor), og bagefter gik man til Fakse Kalkbruds remiser, hvor FJ II i dagens anledning også var shinet up:

[image]

Videre til fods til Stubberup Station, hvor nr. 7 i mellemtiden havde hygget sig med Sm 11:

[image]

Derfra gik det hastigt tilbage til Køge. Da min filmkvota var opbrugt, fik jeg desværre ingen billeder af nr. 7, som under omløbet på Køge Station afsporede. Men det gjorde EVP.

Vejret var, som vel både mine og EVPs billeder afslører, med os, og turen blev en succes, der siden efterfulgtes af mange flere i DJK-regi. Og i Mogens Bruuns og Svend Jørgensens nyhedsbrev af 22.08.1960 blev turen refereret således:

[image]

..... i bedste spritduplikerede stil!

Det var en stor dag virkelig at opleve, at man ikke var alene i verdenen med sin mærkelige tog-interesse!

Flere af billederne har været vist før i disse fora; men nu er de i det mindste "i rette sammenhæng".


Bedste hilsener, ikke mindst til JB-P og "JK 57"
Niels

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (1 foto + 1 "tegnefilm")

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/6 2015, 10:22 (3440 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Erik V. Pedersen, 26/6 2015, 11:21

God morgen i Forum,

I dag for netop 55 år siden løb ovennævnte arrangement på ØSJS af stabelen. Initiativtagerne tilhørte den kreds af personer, som i 1959 havde arrangeret afskedskørsel på Kalvehavebanen, og som i januar 1961 stiftede Dansk Jernbane-Klub. Gennem MODELBANE-Nyt var jeg kommet i kontakt med Sv. Jørgensen og modtog derfor de spritduplikerede nyhedebreve, som kredsen udsendte, og som først og fremmest orienterede om bestræbelserne på at etablere en (smalsporet) museums- eller veteranbane i Nordsjælland.
(...)

[image]

..... hvor den ternede skjorte tilhører Sv. Jørgensen, og baretten William Dancker-Jensen.

(...)
Vejret var, som vel både mine og EVPs billeder afslører, med os, og turen blev en succes, der siden efterfulgtes af mange flere i DJK-regi.


Bedste hilsener, ikke mindst til JB-P og "JK 57"
Niels

------------------------------

Tillad mig et par bemærkninger til ovenviste fotos:

Niels nævner de venskaber, der dengang blev etableret, bl. a. under disse ture, som vi dengang selv måtte arrangere som personlige arrangementer med fare for underskud (DMJK arrangerede ikke sådanne ture dengang, og DJK var ikke stiftet endnu). Svend Jørgensen var -som jeg husker det- også med ved arrangementet af den allerførste tur -afskedsturen på Kalvehavebanen i foråret 1959. Denne tur -som Kalvehavebanen skulle have 1000 kr for at gennemføre- blev arrangeret af ca. 10 enkeltpersoner omkring DMJK, der hver indskød 100 kr (bl. a. Sv. Jørgensen, W. Dancker-Jensen, Ulf Holtrup og Poul Adamsen).

Særtogsarrangementet blev en overvældende succes, som "gav blod på tanden" til andre lignende arrangementer, og derfor var ovennævnte personer også med på det af Niels Munch omtalte arrangement på ØSJS.

Da det nu var nogle af de første ture af den slags, var der endnu ikke noget, der hed "Fotokultur" (det ses også i nogen grad på billederne).

Der blev flere og flere ture, og derfor blev problemet med manglende fotokultur også større og større. Povl Adamsen skrev derfor lidt om det i et indlæg i SIGNALPOSTEN, som han naturligvis omtalte på et redaktionsmøde inden udsendelsen af bladet. Her fik vi hans forklaring på vedstående lille "tegnefilm". [image] "Tegnefilm": Poul Adamsen.

Det er næppe svært at se sammenhængen/inspirationen.

-------------

Som Niels skriver: Vejret var med os - det kunne næppe være bedre vejr (især ikke på en strandbred), men jeg synes nu nok, at man kan se på mange fotos fra turen, at der samtidig var/er utroligt store kontraster på billederne. Dengang tog det en uge, inden man så sine færdige papirbilleder, og "så var toget kørt" - i ordets bogstaveligste forstand.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

[image]

.

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (+ 2 HFHJ-fotos)

af Niels Munch, 26/6 2015, 12:32 (3439 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Tak for dit supplement!

Belært af erfaringerne fra udflugterne på KB og ØSJS indførte arrangørerne følgende procedure for fotostop:

"Ved fotostop tilkendegiver 2 korte dampfløjt, at udstigning må være færdig, og toget rykker tilbage. Rykker toget ikke tilbage, gives 3 fløjt, og udstigning må også her være overstået, så der er "klar bane" for fotografering. Et langt fløjt er tegn til samling ved afgang. En række korte fløjt betyder, at de, der lige har fotograferet ganske tæt på bedes venligst trække sig tilbage, så de, der foretrækker en større afstand, også kan få en chance. (Sidstnævnte signal kommer vel næppe i anvendelse).
Udstigning foregår foregår fortrinsvis og på fri strækning udelukkende fra den forreste personvogn eller fra næste vogns forreste endeperron.
Efter udstigning er det ukammeratligt og selvsagt BANDLYST at placere sig i terrænet foran andre, før vedkommende er færdig med at fotografere. Det er ligeledes BANDLYST at gå for om lokomotivet. Skal man fra togets ene side til den anden sker det over en af togets endeperroner."

Proceduren skulle sikre, at alle kunne få bedre billeder, når toget "kører frem under pæn røg- og dampudvikling".

Proceduren blev kundgjort i f.m. den næstfølgende damptogsudflugt, der foregik på HFHJ den 18.09.1960. Og her blev der - i modsætning til ØSJS, hvor personalet havde sat en ære i at køre "røgfrit" - virkelig leveret "pæn røg- og dampudvikling", som her ved Brødeskov:

[image]

[image]

Fra denne tur har jeg ingen billeder, hvor man kan se hele toget, netop p.g.a. røg & damp. Og mon fotokulturen endnu var slået igennem?


Bedste hilsener
Niels

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (+ 2 HFHJ-fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/6 2015, 13:11 (3439 dage siden) @ Niels Munch

Her gik det bedre / her havde man lært det !
.

De Bornholmske Jernbaner:
[image]
V/ Køllergaarde, set mod Nexø. -- 21. september 1968.

og

Høng - Tølløse Jernbane:
[image]
Strækningen Nyrup-Stenlille. -- 21. september 1969.

Jeg husker tydeligt den ret store bue ind over marken ved siden af mig selv.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)

af Jens Bruun-Petersen, 26/6 2015, 18:48 (3439 dage siden) @ Niels Munch

God aften i forum!

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig den reportage, som Niels har delagtiggjort os i. Den listebeklædte CO-vogn, som Niels omtaler, kræver dog et par ord med på vejen: Det var CO 2538, den sidste med tagrytter, som jeg så i enkelte tog på Sydbanen omkring 1957-58. Driftsmaterielfortegnelsen meldte den udrangeret i 1958, men så dukkede den altså alligevel op i juni 1960.

Ude fra perronen har jeg kigget op i vognen gennem de mange små vinduer. Den havde lavryggede lædersæder (som i CR-vogne og S-tog) og havde således denne indretning fra en modernisering midt i 1930'erne. Langs kanten af tagrytteren sad en række lamper, alle med en lille riflet glasskærm over pæren, og dermed et lysarmatur af betydelig ælde. Vinduerne havde trærammer. Stort set drejede det sig om den sidste midtgangsvogn af typen fra 1908-10. Alle andre blev ombygget til moderne vogne med hvælvet tag og delte vinduer. Den eneste, der undgik denne skæbne, var 2538, og man kunne forestille sig, at den i 1958 var blevet reserveret Jernbanemuseet og hensat. Tilsyneladende i driftsikker stand, da den sikkert med forsæt blev indrangeret til brug for entusiasterne til Køge. Var der noget om, at den var nylakeret?

Takket være Hans True haves et billede af vognen. Da billedet selv som konverteret til jpg-fil er ufordøjeligt for forum må I vente lidt på det. Giv tid!

Venlige hilsener

Jens Bruun-Petersen

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)

af Jens Bruun-Petersen, 26/6 2015, 20:28 (3439 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]

CO 2538 København H i begyndelsen af 1950'erne. Foto Hans True. Vinduer med trærammer og lavryggede sæder. Desværre ser man ikke de omtalte lamper.

Vognen blev bygget i 1910 som CL 10220 med 85 siddepladser på træsæder med vendbare rygge. 1934 ommøbleret med lavryggede lædersofaer af CR-vognsmodel og i alt 83 pladser. 1941 CO 2538, udrangeret 1958 og i drift i juni 1960. Er der nogen, der kender denne vogns sande skæbne? Museumsvogn udrangeret efter uheld?

Venlig hilsen
Jens

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)

af UTJ, 26/6 2015, 21:28 (3439 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Vognen blev bygget i 1910 som CL 10220 med 85 siddepladser på træsæder med vendbare rygge. 1934 ommøbleret med lavryggede lædersofaer af CR-vognsmodel og i alt 83 pladser. 1941 CO 2538, udrangeret 1958 og i drift i juni 1960. Er der nogen, der kender denne vogns sande skæbne? Museumsvogn udrangeret efter uheld?

Jeg har ledt efter skrivelser om salg af vognen til ophuging eller anvendelse som vognkasse - fandt dog ikke noget.

Der kan have været lidt kludder i regnskabet mht bogier til CL/CLS/CLE-vogne. Netop fra 1958 og frem til 1962 blev endnu en ganske stor træbeklædte tagryttervogne udrangeret alene for at kunne give bogier til de nye vogne. En mulighed er således at se hvilken serie CL som 2538 skulle bruges til.

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)

af Thyge, Rønnede, 26/6 2015, 18:57 (3439 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Du hilser noget kryptisk JK 57!
Hvem var JK 57 så?
Det har du så udemærket vist i vort "interne meddelelser" hvor du var redaktør!!
og derfor ikke med på forsiden af nr 9. 1966!
[image]
Jo-Jo du kan måle dig med Morten Ingemann!
Jeg sætter ikke navne på! det må man gætte sig til!:-D
Med venlig hilsen
Thyge

Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (2 skrivelser)

af Niels Munch, 15/1 2021, 21:30 (1409 dage siden) @ Niels Munch

De skrivelser fra initiativtagerne, der er "fordampet" fra startindlægget, følger for god ordens skyld her.

1. Indbydelse af 29.05.1960:
[image]

2. Brev til deltagerne (billet) udleveret på dagen:
[image]

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak