Svendborg havnebane - Før & Nu - Og som den aldrig blev..
Dagens sejlads bragte mig til Svendborg, og under en aftenvandring i byen, kom jeg forbi en udstilling om Svendborg Havn, før og nu, samt havnens betydning for byen.
Udstillingen findes ved havnen indtil medio september, og her vises en masse herlige billeder fra tidligere tider.
Blandt de mange billeder, var selvfølgelig også billeder der indeholdte jernbanemotiver, så dem prøvede jeg selvfølgelig at forevige her til forum.
Jeg har af helt uforklarlige årsager glemt mit kamera på denne tur, så billederne er taget med min telefon, men håber de kan bruges alligevel
Gods på havnen ca. 1982
Der losses vin på fade. Efter påklædning og bil at dømme er vi i 40´erne. Men her kan bilekspertene nok komme med lidt mere info
Der losses på havnen sidst i 40´erne. Bent kan måske fortælle mere, evt. udfra skibet der ser ud til at være et Liberty-skib
Der var selvfølge mange flere billeder, men de her viste, indeholdt som sagt et eller andet der hidrørte jernbane, og som Thomas siger, derfor kvalificeret til at blive vist her
Desuden var der flere spændende plancher, der viste forskellige planer der har været for Svendborg havn, og hovedsageligt omkring værftsøen (Frederiksø).
Men igen, der er jernbanespor, så selvfølgelig skal de vises
Henning har helt sikkert også postet nogle sporplaner et sted i forum, det er bare ikke lige lykkedes mig at lokaliserer dem...
Købenshavn Flydedoks plan for udviklingen af værftsøen
Plan for Svendborg Skibsværft og Maskinbyggeri - 1918. Her kan man i store træk genkende øen som den ser ud i dag
Under A.P.Møllers ejerskab af Svendborg værft, havde rederiet planer om at værftet skulle være "satellitværft" for Lindø, og producere stålelementer til skibene, samt være stållager. Som en del af disse planer, havde A.P.Møller planer om at opfylde en stor del af havnen (det røde område), samt bygge en stor hal.
Planerne blev faktisk godkendt, men aldrig ført ud i livet. Faktisk blev planerne holdt hemmelige, og har først set dagens lys i forbindelse med denne udstilling.
I 50´erne og 60´erne gik debatten højt, om hvor vidt der skulle bygges en tunnel eller bro til Tåsinge.
Som vi ved vandt broen, men mange lokale kræfter, havde faktisk helst set en tunnel da de mente at en bro, ville trække for meget af trafikken væk fra centrum. Denne model, viser hvordan man havde forestillet sig området omkring havnen, ved bygning af en tunnel. Tunnellen ville så gå under jorden, der hvor Ærøfærgen i dag har sine opmarchbåse. (Det underlige fnidderfnadder i hjørnerne, skyldes genskin i plexiglaspladen)
God weekend til alle
Klaus