RFB/SFB Katterød, 2 fotos + lidt snak

af Niels Munch, 8/10 2012, 20:24 (4429 dage siden)

Hvad et par gamle, udaterede fotos, kopieret på postkortpapir, gav mig anledning til at nedfælde:

Ved lov af 16. juni 1879 bemyndigedes regeringen til at anlægge en jernbane fra Ringe til Fåborg (RFB) for statens regning. Forinden havde man truffet aftale med Det Sydfyenske Jernbaneselskab (SFJ), der også udførte en del af anlægsarbejderne, om, at dette selskab forpagtede banen mod en vis årlig afgift til staten. Banens anlæg påbegyndtes i 1880, og indvielsen kunne finde sted den 31. marts 1882.

I udgangspunktet fandtes der i Katterød (4 km fra Fåborg) kun ledvogterhus 11. Diernæs sogneråd havde allerede fra starten anmodet om, at ledvogterhuset blev holdeplads med billetsalgssted for Katterød, hvilket blev imødekommet og effektueret pr. 1. august 1883. Der anlagdes en kort jordperron og opsattes en signalmast af træ.

I den store jernbanelov af 27. maj 1908 var der optaget en bane fra Svendborg til Fåborg (SFB). I 1913 blev der givet koncession på banen, der derefter blev projekteret af SFJs baneingeniør Johannes Stensballe. Banen var påregnet tilsluttet Odense-Svendborg banen ved Kogtved, og Nyborg-Fåborg banen ved Katterød (Pejrup havde været på tale).

[image]
Katterød 1916 under ombygning til forgreningsstation. Vogterhus nr. 11 i midten af billedet (arkiv nm).

Under projekteringen var man blevet noget ængstelig for linjefællesskab med den ret stærkt trafikerede Odense-Svendborgbane fra Kogtved til Svendborg, og det vedtoges derfor at føre et selvstændigt spor ind til Svendborg Station. Men mellem Katterød og Fåborg nøjedes man med for SFBs regning at ekspropriere areal til dobbeltspor, banehegnet blev flyttet - og mere skete så ikke dér.

Den 24. november 1916, da SFB åbnede, blev Katterød således forgreningsstation og nu med en egentlig stationsbygning. Bygningen blev tegnet af arkitekt Andreas Jensen og var i stil med de mindre landstationer på den nye Svendborg-bane. Den adskiller sig således i stilen fra de andre stationer på Ringe-Fåborg banen. Sammen med stationen opførtes et varehus og en mindre bygning til håndtagene til den centralsikrede signalbetjening. Stationsbygningen rummede forstanderbolig, billetsalg, postekspedition og ventesal.

[image]
Bygningen af Katterød station 1916. T.v. Fundament til ny bygning, t.h. Vogterhus nr. 11,. Iltog fra Fåborg fremført af Hartmann-maskine kører gennem stationen (arkiv nm).

Billedet er i øvrigt gengivet i Lars Viinholt-Nielsen læseværdige: "Nyborg-Ringe-Fåborg Banen", Odense Universitetsforlag 1981 (ISBN 87 7492 355 2).

Se desuden fotos og sporplan på EVPs fine side: http://evp.dk/index.php?page=svendborg---faaborg-banen---lidt-af .

At der i første omgang ikke engang var tiltænkt en holdeplads i Katterød, havde givetvis at gøre med landsbyens forholdsvis beskedne størrelse.

Men på trods af, at landsbyen i 1916 fik en forgreningsstation med forbindelser til henholdsvis Ringe, Odense, Svendborg og Nyborg, udviklede byen sig aldrig til en egentlig stationsby. Katterød savværk var dog en virksomhed der opstod i tilknytning til stationen med god mulighed for at få fragtet det forarbejdede træ videre. Allerede ved anlæggelsen af holdepladsen i 1883 fremsatte købmand A. F. Madsen ønske om et sidespor til betjening af Holstenshus teglværk og netop skovene. Dette blev dog aldrig realiseret, da man ikke kunne opnå enighed om, hvem der skulle betale.

Begge strækninger overgik sammen med øvr. sydfynske banestrækninger til statsdrift den 1. april 1949. Den 22. maj 1954 blev SFB totalt nedlagt og sporene fjernedes. Det kunne herefter næppe erkendes, at Katterød havde været forgreningsstation.

Driftsbestyrer Steenballe fortæller SFBs historie her: http://fynhistorie.dk/node/5747 .

Katterød er i dag trinbræt på SFvJ's veteranbane Fåborg-Korinth, se: http://www.sfvj.dk .

Læs desuden: "Jernbanen Ringe-Faaborg - Kulturhistorisk kortlægning og anbefalinger"
Faaborg Kulturhistoriske Museer, april 2009: http://www.ohavsmuseet.dk/sites/default/files/filer/pdf/Rapport_JernbanenRingeFaaborg.pdf .


Bedste hilsener, ikke mindst til medskribent her på forum "D 839", der jævnligt beriger os med sydfynske billeder, også fra Katterød

Niels

RFB/SFB Katterød, 2 fotos + lidt snak

af Claus E. Hansen, 8/10 2012, 23:04 (4429 dage siden) @ Niels Munch

Bedste hilsener, ikke mindst til medskribent her på forum "D 839", der jævnligt beriger os med sydfynske billeder, også fra Katterød

Niels

Tak for det ;-)

Det er jo så takket være min redaktørtid for SFvJ´s klubblad, at jeg i sin tid fik lavet kopier af forskellige fotos. Og de fortjener bestemt en bredere gengivelse, når det er efter gældende regler det sker.

Kender godt de ret spændende ovenstående billeder. Jeg tror faktisk SFvJ har dem i deres arkiv også.

Mvh
Claus

RFB/SFB Katterød, 2 fotos + lidt snak

af Lars Viinholt-Nielsen, 8/10 2012, 23:39 (4429 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det øverste billede er gengivet s.18 i (den forhåbentlige også læseværdige bog) "Svendborg-Fåborg Banen" ISBN 87-984810-1-0 (den kan fås endnu, hvis lidt reklame kan tillades). Billedgengivelsen er imidlertid kun så god, som den kunne blive i 1990'erne. Glaspladerne til begge billeder er (eller var i hvert fald i 1980) ved Faaborg Kulturhistoriske Museer.
Som kuriosum kan nævnes, at Katterød holdeplads blev ændret til station med fuld ekspedition 9 dage før åbningen af Svendborg-Fåborg banen den 25.11.1916. Efter nedlæggelsen af denne bane lå spornettet omtrent uforandret indtil 1956-57, hvor alt blev fjernet i forbindelse med forstærkningen af sporet Ringe-Katterød fra 22,5 kg/m til 45 kg/m.
Lars Viinholt-Nielsen

RFB/SFB Katterød, 2 fotos + lidt snak

af Niels Munch, 9/10 2012, 08:49 (4428 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kære Lars,

Mange tak for kompletteringen. Din bog om SFB har jeg - af en eller anden uforklarlig grund - (endnu) ikke fået anskaffet.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak