bcm/o nattog

af henrik nielsen, 10/4 2015, 10:02 (3524 dage siden)

Hej alle her i forummet. Er der nogen her, der har information om hvilke Bcm/o vogne
udover Bcm-o 518006 40406 der havde måne-stjerner på. Der må jo være 4/5 stk til en hel oprangering fra København-Fredericia osv. Venlig hilsen Henrik ;-) :-)

bcm/o nattog

af John Poulsen, 10/4 2015, 12:30 (3524 dage siden) @ henrik nielsen

Hej alle her i forummet. Er der nogen her, der har information om hvilke Bcm/o vogne
udover Bcm-o 518006 40406 der havde måne-stjerner på. Der må jo være 4/5 stk til en hel oprangering fra København-Fredericia osv. Venlig hilsen Henrik ;-) :-)

Hej Henrik. Pas på: Bcm-o vognene (der var kun 4) havde egenvarmeanlæg og var beregnet til liggevognsløbet Kbh-Struer. I de øvrige liggevognsløb anvendtes Bcm-vogne af serien 400-411. Alle disse vogne var bemalet med måne og stjerner.
Du kan læse meget mere herom i bogen "De blå tog", se www.baneboger.dk/nyheder.htm
Mvh
John Poulsen

bcm/o nattog

af henrik nielsen, 12/4 2015, 10:04 (3522 dage siden) @ John Poulsen

Hej John tak for informationen. Ifølge vognoptællingen her i databasen i jernbane-
historisk forum er denne oplysning om måne/stjerner på alle Bcm vognene ikke registeret. I øvrigt i overgangen mellem MO/MX på slangerupbanen var der også
en Bcm-o oprangeret i togstammen. Jeg har læst det Blå Tog Venlig hilsen Henrik.

bcm/o nattog

af Svend, Storkøbenhavn, 12/4 2015, 10:11 (3522 dage siden) @ henrik nielsen

I øvrigt i overgangen mellem MO/MX på slangerupbanen var der også en Bcm-o oprangeret i togstammen.

Den skal vist lige forklares yderligere.

bcm/o nattog

af henrik nielsen, 12/4 2015, 15:10 (3522 dage siden) @ Svend

Hej UTJ, Steffen, Svend. Jeg beklager meget. Det var en kortslutning!!! Samt en trykfejl. Det var jo en BN-o på Slangerupbanen det vidste jeg godt. Jeg var jo interesseret i nattoget i hvor mange Bcm der blev brugt med måne/stjerner i perioden1988/98.venlig hilsen Henrik ;-) ;-)

bcm/o nattog

af Niels Munch, 12/4 2015, 15:17 (3522 dage siden) @ henrik nielsen

Det var jo en BN-o på Slangerupbanen det vidste jeg godt.

Det var Bno - ikke BN-o !!

V.h.
Niels

bcm/o nattog

af cm, 12/4 2015, 17:15 (3522 dage siden) @ Niels Munch

Det var jo en BN-o på Slangerupbanen det vidste jeg godt.


Det var Bno - ikke BN-o !!

V.h.
Niels

-man bliver næsten helt Bn-o vet

;-)

mvh
Chr

Bcm-o på slagnerupbanen! - vrøvl

af UTJ, 12/4 2015, 10:12 (3522 dage siden) @ henrik nielsen

I øvrigt i overgangen mellem MO/MX på slangerupbanen var der også
en Bcm-o oprangeret i togstammen. Jeg har læst det Blå Tog Venlig hilsen Henrik.

Nu vrøvler du. Der har aldrig været Bcm-o på Hareskovbanen. Der har muligvis været Bno-vogne i visse stammer (Frederikssundbanestammer, udlånt til Hareskovbanen lige inden overgang til S-tog) og muligvis en MX med Bn- og Bns-vogne. Men det har altså intet med nattog at gøre for der kørte ikke persontog om natten på Hareskovbanen dengang :-|

bcm/o nattog

af Steffen Dresler, 12/4 2015, 10:53 (3522 dage siden) @ henrik nielsen

Hej Henrik!

Jeg tillader mig også at tilslutte mig skribenterne, der ikke mener det er korrekt med en Bcm vogn på "Slangerupbanen" til Farum. Hvad skulle den dog dér:-)
Om der har været en enkelt Bn-o (Bn med MO styrekabler) skal jeg lade være usagt, men normalstammen fra Nørrebro hhv. Svanemøllen umiddelbart før elektrificeringen var et par standard stammer MO=CLS eller MO=CLL=CLS med varianter. Og de kørte til sidste "motortogsdag".

[image]
MO 1811=CLS ved udfletningen til Nørrebro/Svanemøllen 27/3-76.
Foto Reimann, arkiv SGD/Vognstyrer.

Derimod har der været liggevogn i det tidlige pendlertog (0540 Næ) fra Nykøbing Falster og til København, ikke videre kendt. Og hér var der også catering "Kaffebanden".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

bcm/o nattog

af UTJ, 12/4 2015, 11:51 (3522 dage siden) @ Steffen Dresler

Der er et glimrende billede af et MX-tog på Hareskovbanen i 1977 i Signalposten 1986/2, side 101, men om den ene af disse vogne er en Bno er uvist - liggevogne er det i hvert tilfælde ikke.

Avatar

bcm/o nattog

af Futfar, Kajerød, 12/4 2015, 18:05 (3522 dage siden) @ UTJ

10 stk Bn vogne blev udstyret med A og B styreledninger, og de fik Litra Bno. De kørte på Frederikssundbanen, i starten mellem to MO-vogne, senere mellem en MX og en Bns.

bcm/o nattog

af UTJ, 12/4 2015, 19:42 (3522 dage siden) @ Futfar

10 stk Bn vogne blev udstyret med A og B styreledninger, og de fik Litra Bno. De kørte på Frederikssundbanen, i starten mellem to MO-vogne, senere mellem en MX og en Bns.

Njaaah. Efter MO-exit på Frederikssundbanen blev Bno-vognene nu brugt i flæng med andre Bn-vogne. De sås ofte i Kystbanestammer og da vognmanglen på Lillenord blev mærkbar var nogle få Bno-vogne også at finde der af og til.

bcm/o nattog

af esni, Frederikssund, 12/4 2015, 22:12 (3522 dage siden) @ UTJ

10 stk Bn vogne blev udstyret med A og B styreledninger, og de fik Litra Bno. De kørte på Frederikssundbanen, i starten mellem to MO-vogne, senere mellem en MX og en Bns.


Njaaah. Efter MO-exit på Frederikssundbanen blev Bno-vognene nu brugt i flæng med andre Bn-vogne. De sås ofte i Kystbanestammer og da vognmanglen på Lillenord blev mærkbar var nogle få Bno-vogne også at finde der af og til.

På Lillenord må degt da have været et problem at der ikke var C-kabel?

bcm/o nattog

af UTJ, 12/4 2015, 22:36 (3522 dage siden) @ esni

På Lillenord må degt da have været et problem at der ikke var C-kabel?

To muligheder:

1) et ekstra kabel (C) bundet op under Bno-vognen og A og B lirket ud mellem vulst og harmonika.
2) to stk MO-vogne, en i hver ende.

Man kunne også tage mulighed 1) og oprangere MO-Bhs-Bno-MO. Alt efter hvor mange brugbare Mo'ere Helgoland kunne stille med.

Begge dele er iagttaget omkring 1980.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak