Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af Niels Munch, 29/3 2015, 12:58 (3558 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 29/3 2015, 13:14

Lyngby-Nærum Jernbane indledte motoriseringen i 1926 med anskaffelse af 2 Triangel-vogne af DfA Model VII tilpasset banens behov.

Jeg nåede ikke selv at opleve disse vogne - bortset fra et kort glimt på gl. Nærum station, men fandt i Det Kongelige Biblioteks fotosamling dette foto:

[image]
LNJ M 1 ell. 2, juni 1944 - KB dh005617.

Personvognen er den tilbageværende hollandske bogievogn B 1.

[image]
M 1 ell. M 2 ved Mølleå trinbræt, som oplevede en kort renæssance i f.m. udstillingen "Friluftsliv langs Mølleåen" 30.05. - 02.06.1946. Der anbragtes et skur på perronen, hvorfra der var billetsalg (arkiv: nm).

Begge vogne kørte med gasgenerator under krigen. De blev først udrangeret 1953 efter banens overgang til skinnebusdrift.


Bedste hilsener
Niels
(nm)


Der er flere Triangeler *her*.

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af UTJ, 29/3 2015, 15:01 (3558 dage siden) @ Niels Munch

Tak - dine serier er fremragende.........;-)

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af Niels Munch, 29/3 2015, 16:05 (3558 dage siden) @ UTJ

Tak - dine serier er fremragende.........;-)

Mange tak, Ulrik!

[image]

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af Søndenfjords, 29/3 2015, 15:38 (3558 dage siden) @ Niels Munch

[image]
LNJ M 1 ell. 2, juni 1944 - KB dh005617.

Bemærk rækken af flettede kurve, formentlig fyldt med kløvet bøgebrænde til gasgeneratoren. En detalje jeg aldrig har set før. Lige til modelbanen ...

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af K.B.Andreasen, 31/3 2015, 23:40 (3556 dage siden) @ Niels Munch

Herlige billeder :-D

En detalje der dog kan få mig til at studse lidt over datoen på billedet, er at den unge sømand i midten af billedet, i så fald burde bære hvidt huebetræk på sin rundhue. Idet Flåden/Søværnet siden 1909, har båret hvidt huebetræk om sommeren, 1 maj - 30 september. ;-)
Alternativ kunne han være fra Skoleskibet Danmark (Georg Stage har kvaster på huen), men mig bekendt følger både handelsflåde og skoleskibe de samme regler. Og jeg kan have svært ved at forestille mig at han har fået lov til at gå ureglementeret i en hel måned, hvad enten det har været skoleskib eller Flåden... ;-) :-P :-D

I nyere tid er der dog kommet nyt (foreløbigt?) uniformsreglement der siger 1 april - 30 september, men kan dog ikke forestille mig muligheden, for at det har heddet 1 juni - 30 september i 1946 hvor billedet er taget. :-D ;-)

Med nysgerrige nattehilsner
Klaus :-)

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af Niels Munch, 1/4 2015, 11:48 (3555 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej Klaus,

Det har også undret mig; og så vidt, jeg kan checke, er datoerne for udstillingen korrekte. Men måske beror det på forsyningssituationen, der måske ikke var meget bedre end i sommeren 1945, hvorfra denne beretning stammer: http://www.navalhistory.dk/danish/orlogsliv/beretninger/konggaard_delii.htm - og hvor der forekommer flere sommerbilleder af marinegaster uden hvidt huebetræk.

M.v.h.
Niels

Ugens Triangel - LNJ M 1 - 2 (2 fotos)

af K.B.Andreasen, 1/4 2015, 19:12 (3555 dage siden) @ Niels Munch

Hej Klaus,

Det har også undret mig; og så vidt, jeg kan checke, er datoerne for udstillingen korrekte. Men måske beror det på forsyningssituationen, der måske ikke var meget bedre end i sommeren 1945, hvorfra denne beretning stammer: http://www.navalhistory.dk/danish/orlogsliv/beretninger/konggaard_delii.htm - og hvor der forekommer flere sommerbilleder af marinegaster uden hvidt huebetræk.

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Vi må nok lade os tage til takke med denne teori :-) Min tanker gik også i den retning når jeg tfik tænkt nærmere over tiden, hvor billedet er blevet taget ;-)
Det eneste beklædning jeg selv har oplevet at måtte vente på i systemet, var noget så spøjst som distinktioner, der var i restordre. Og så mange i min personelgruppe, synes jeg nu heller ikke der var blevet udnævnt på samme tid :-D :-P

Med påskehilsner

Klaus :-)

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lokaltog A/S

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak