DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)
Efter aftale med Henning Bach, deler jeg hermed hans lille indslag om kulbanen i Korsør
Hvis nogen skulle være i besiddelse af supplerende informationer m.v., så er jeg sikker på at Henning vil sætte pris på dette :)
Ikke mange ved, at Korsør kan bryste sig af at have været hjemsted for de første DSB el-tog i fast drift, ganske vist ikke på en hovedstrækning, men alligevel
Det var 3 små lokomotiver, leveret af TITAN i 1905 med 2 banemotorer. Hver motor var på 12 HK og kørestrømmen 220 volt jævnspænding.
Lokomotiverne havde en fjedrende kontaktstang med løberulle op til den spændingsførende ledning - ligesom sikkert nogle husker det fra Københavns Sporveje. Hastigheden var 10 km i timen.
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv
De små el-lokomotiver kørte på en højbane mellem Amerikakajen på Korsør Havn og kulgården ved remisen. Banen blev nedlagt først i 1950'erne da de dieselelektriske lokomotiver holdt deres ind"tog" , som afløser for de gode gamle prægtige damplokomotiver.
Korsør kulbane var noget helt for sig selv. Den var bygget på bærende søjler af træ og stål, og var et solidt stykke ingeniør arbejde målt med datidens øjne. Banen hævede sig 6 meter op i landskabet og var i alt 800 meter lang.
Foto: Arkiv.dk
Banen fungerede særdeles praktisk: To store skinnebårne kraner var placeret mellem kajkanten og højbanen. De små el-drevne lokomotiver kom trækkende med rækkerne af tomme tipvogne på de smalle spor ( 675 mm) på højbanen. Kranerne løftede tipvognenes overdel af kørestellet, svingede dem udover kajen og ned i skibslasten, hvor havnearbejderne fyldte dem med kul. Derefter løftede kranerne igen de nu fyldte tipvognsoverdele til vejrs og anbragte dem omhyggeligt på kørestellet. Når hele rækken var fyldt kørte toget til remisen, højt hævet over gade- og jernbanetrafik. Når de var tømt returnerede de til Amerikakajen.
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv
Det var ikke lige renligt og i blæsevejr var der kulstøv alle vegne - også i de tilstødende private haver og boliger - men DSB havde stor glæde af kulbanen i mange år, indtil kullenes tid var forbi, og beboerne klagede ikke - de var jo fortrinsvis ansatte hos etaten
De små el-lokomotiver er desværre ikke bevaret for eftertiden på Jernbanemuseet, men blev afhændet til skrotning; samme skæbne overgik kulkranerne - en æra var slut..!!
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv
Jeg har fået uvurderlig og meget værdsat støtte af en lokal amatørhistoriker, Kurt Boisen, samt vores lokalhistoriske samling for at vi kunne skrive dette "indspark" om en for mange ukendt elektrisk togstrækning samt Danmarks første elektriske lokomotiver - en historie, som jeg tror hidtil har været ukendt for de fleste.
Herudover smøgede jeg selv ærmerne op og gik i gang med alle tænkeligt mulige kilder, herunder Korsør elforsynings jubilæumsskrift, Asger Christiansen's hæfte Aarhus-Randers Elektriske Jernbane samt hvad jeg ellers faldt over - resultatet af de samlede anstrengelser er dem I kan finde herover - håber, at I har lige så mange glæder af tekst og billeder, som jeg har haft med at støve materialet op.
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv