DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Langelandsbanen, 30/3 2015, 19:06 (3524 dage siden)

Efter aftale med Henning Bach, deler jeg hermed hans lille indslag om kulbanen i Korsør :-)
Hvis nogen skulle være i besiddelse af supplerende informationer m.v., så er jeg sikker på at Henning vil sætte pris på dette :)


Ikke mange ved, at Korsør kan bryste sig af at have været hjemsted for de første DSB el-tog i fast drift, ganske vist ikke på en hovedstrækning, men alligevel
Det var 3 små lokomotiver, leveret af TITAN i 1905 med 2 banemotorer. Hver motor var på 12 HK og kørestrømmen 220 volt jævnspænding.
Lokomotiverne havde en fjedrende kontaktstang med løberulle op til den spændingsførende ledning - ligesom sikkert nogle husker det fra Københavns Sporveje. Hastigheden var 10 km i timen.

[image]
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv

De små el-lokomotiver kørte på en højbane mellem Amerikakajen på Korsør Havn og kulgården ved remisen. Banen blev nedlagt først i 1950'erne da de dieselelektriske lokomotiver holdt deres ind"tog" , som afløser for de gode gamle prægtige damplokomotiver.
Korsør kulbane var noget helt for sig selv. Den var bygget på bærende søjler af træ og stål, og var et solidt stykke ingeniør arbejde målt med datidens øjne. Banen hævede sig 6 meter op i landskabet og var i alt 800 meter lang.

[image]
Foto: Arkiv.dk

Banen fungerede særdeles praktisk: To store skinnebårne kraner var placeret mellem kajkanten og højbanen. De små el-drevne lokomotiver kom trækkende med rækkerne af tomme tipvogne på de smalle spor ( 675 mm) på højbanen. Kranerne løftede tipvognenes overdel af kørestellet, svingede dem udover kajen og ned i skibslasten, hvor havnearbejderne fyldte dem med kul. Derefter løftede kranerne igen de nu fyldte tipvognsoverdele til vejrs og anbragte dem omhyggeligt på kørestellet. Når hele rækken var fyldt kørte toget til remisen, højt hævet over gade- og jernbanetrafik. Når de var tømt returnerede de til Amerikakajen.

[image]
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv

Det var ikke lige renligt og i blæsevejr var der kulstøv alle vegne - også i de tilstødende private haver og boliger - men DSB havde stor glæde af kulbanen i mange år, indtil kullenes tid var forbi, og beboerne klagede ikke - de var jo fortrinsvis ansatte hos etaten
De små el-lokomotiver er desværre ikke bevaret for eftertiden på Jernbanemuseet, men blev afhændet til skrotning; samme skæbne overgik kulkranerne - en æra var slut..!!

[image]
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv

Jeg har fået uvurderlig og meget værdsat støtte af en lokal amatørhistoriker, Kurt Boisen, samt vores lokalhistoriske samling for at vi kunne skrive dette "indspark" om en for mange ukendt elektrisk togstrækning samt Danmarks første elektriske lokomotiver - en historie, som jeg tror hidtil har været ukendt for de fleste.
Herudover smøgede jeg selv ærmerne op og gik i gang med alle tænkeligt mulige kilder, herunder Korsør elforsynings jubilæumsskrift, Asger Christiansen's hæfte Aarhus-Randers Elektriske Jernbane samt hvad jeg ellers faldt over - resultatet af de samlede anstrengelser er dem I kan finde herover - håber, at I har lige så mange glæder af tekst og billeder, som jeg har haft med at støve materialet op.

[image]
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv

[image]
Foto: Korsør Lokalhistoriske Arkiv

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af John, 30/3 2015, 22:55 (3524 dage siden) @ Langelandsbanen

Jeg er ret sikker på at det ene lokomotiv endte på legepladsen ved børnehjemmet Barnets Hus (Annexgårdsvej i Rødovre) - og at jeg har leget i det i slut 50'erne. Jeg mener også at erindre at DJK ville afhente det engang i 70'erne eller 80'erne, men det fremgår godt nok ikke af klubbens materielfortegnelse

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Anders ⌂, Copenhagen, 31/3 2015, 00:35 (3524 dage siden) @ John

Hej

Huset af El-lok fra Korsør Kulanlæg står i Græsted Remise

SE HER

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af HansA, 31/3 2015, 00:40 (3524 dage siden) @ Anders

Godafteni forummet!

På dette postkort kan meget af kulbanens forløb ses.

[image]

v.h.
HansA

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af carl otto, 1/4 2015, 09:45 (3522 dage siden) @ HansA

hej HansA

ved du, hvornår postkortet er udgivet og af hvem.
det er meget interessant, at man kan se begge ringremiser helt oppe i venstre hjørne

venlig hilsen Carl otto

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af HansA, 1/4 2015, 16:48 (3522 dage siden) @ carl otto

Hej

Kortet er udgivet af 'Jernbanekiosken, Korsør Nr. 6845'.
Jeg har ingen datering.

v.h.
HansA

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af HansA, 2/4 2015, 00:19 (3522 dage siden) @ HansA

Godaften

Vedr. postkortet med Korsør station, færgen Freia og kulbanen:
Et næsten tilsvarende billede, tilsynmeladende optaget få sekunder før det viste postkort, findes på side 102-103 i Flemming Søeborg: Der kommer tog (Gyldendal 2014, ISBN 978-87-02-15221-0).
I billedteksten anføres, at fotografiet er fra 1947.

v.h.
HansA

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af carl otto, 3/4 2015, 22:41 (3520 dage siden) @ HansA

jeg takker mange gange for oplysningerne

venlig hilsen Carl otto

Avatar

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/3 2015, 01:02 (3524 dage siden) @ Langelandsbanen

[image]

Koblingsanordningen ligner meget den man havde på sporvognene i København.

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Peter Andersen, Hedehusene, 31/3 2015, 11:24 (3523 dage siden) @ Langelandsbanen

Banen er meget udførligt beskrevet med illustrationer i "Ingeniøren" 27. april 1907, som kan findes på nettet via http://ing.dk/kulturarven/arkiv
De store tegninger er dér desværre ikke i så god en opløsning, men på mine gamle fotokopier ser det til, at materiellet har sporvidde 650 mm, og ikke som angivet i teksten 675 mm.
DJK's bibliotek har originaludgaven af tidsskriftet.

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Anders D, 1/4 2015, 09:15 (3522 dage siden) @ Peter Andersen

Overdelen af det ene lokomotiv blev efter nedlæggelsen bevaret af en privatperson som "legelokomotiv". Den kom for ca. 15 år siden til Græsted, hvor det henstod i sørgelig forfatning i nogle år. Hvad der siden er sket med klenodiet erindrer jeg ikke.

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af hansenph, 9/2 2016, 19:56 (3208 dage siden) @ Anders D

Godaften,

Jeg fandt et billede fra Barnets Hus, Annexgårdsvej 5 i Rødovre dateret ca 1955.
De mange biler skyldes skovtur med Rødovre Taxi til Boserup skov.

Legelokomotiv

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen

Avatar

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 2/4 2015, 10:04 (3521 dage siden) @ Langelandsbanen

Her er et billede jeg optog i Hedeland i 2011. Jeg ved ikke, hvad det er for et lok - det har sikkert ikke noget med sagen at gøre men minder alligevel en del om et Korsør-lok.

[image]

DSB´s første el lokomotiver i 1905 (med billeder)

af Niels Munch, 2/4 2015, 10:33 (3521 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et billede jeg optog i Hedeland i 2011. Jeg ved ikke, hvad det er for et lok - det har sikkert ikke noget med sagen at gøre men minder alligevel en del om et Korsør-lok.

[image]

Hej Tommy,

Det er et ASEA-lok fra Rørdal Cementfabrik.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak