Nye dieseltog til privatbanerne (et PS)
Som endelig og total afrunding af denne indlægsrække skal jeg nævne, at privatbanernes oprindelige "materielbande" indledningsvis også orienterede sig om muligheden for ombygning af den tyske akkumulatormotorvogn ETA 515 til dieselelektrisk drift, en ombygning, som Regentalbahn havde foretaget forholdsvis vellykket i 2 eksemplarer (RBG VT 9 og 10) .....
Desuden havde man kig på LHBs dieselelektriske VT2E, som dog er et decideret højtgulvstog, egnet til S-baneperroner:
Linke-Hoffmann-Busch VT2E hos Taunusbahn (foto: LHB, arkiv: nm).
Situationen om privatbanernes materielanskaffelser medio 1990'erne er endelig udmærket beskrevet i denne artikel i Ingeniøren af 23. februar 1996: http://ing.dk/artikel/privatbanerne-lurer-pa-lightrailen-13954 .
Bedste hilsener
Niels