Linie 16 -3.

af Søren fra KM ⌂, 19/3 2015, 17:11 (3467 dage siden)

Glemte at få dette billede fra Vesterbrogade med sidst. Ser ud som der er udsalg i Westerby. Handelsbankens bygning i baggrunden er i øvrigt fra 1933-34 (den med de lodrette facaderibber på hjørnet af Trommesalen) Noget ikke mange tænker på i dag, den ser jo så moderne ud, Men det er en af de første 'modernistiske' bygninger i København.
[image]
Læg mærke til den gamle boble til højre, lille ovalrude...:-)
[image]
Vi springer så lige Axeltorv og Rådhuspladsen over og fanger en ledvogn i Vester Voldgade. Den lille FIAT 500 sprinter indenom.
[image]
Her er et af dem hvor lysning og højere kontrast har været svært at få rigtigt. Ledvogn på en remisetur(?)
[image]
Der var ingen fra Nørreport eller videre vest på, så her er linie 16 igen på vej op ad Frederiksborgvej ved Bispebjerg Bio. Vejret er lidt varmere, cyklisten har fået sin grønne kjole på. Bag hende en af de mange nu forsvundne pølsevogne.
Alle billeder fra DMJK's arkiv
-S

Avatar

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/3 2015, 19:49 (3466 dage siden) @ Søren fra KM

[image]
Læg mærke til den gamle boble til højre, lille ovalrude...:-)

Nice - men med en kvadratisk bagplade er den omregistreret efter 1966 da kvadratiske bagplader først kom med Centralregisteret i 1966 - 1968. AC startede man på i juli 1967 og AD i oktober 1968. Den her plade AC 63.275 er nok fra foråret 1968. Så det er jo en forholdsvis ny bil på billedet :-)

[image]
Vi springer så lige Axeltorv og Rådhuspladsen over og fanger en ledvogn i Vester Voldgade. Den lille FIAT 500 sprinter indenom.

Og med en nummer i 60.000 srien har den også kvadratisk bagplade, men ældre en folkevognen (AB var første serie man startede med i april 1966)

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Niels Munch, 20/3 2015, 19:59 (3466 dage siden) @ Michael Deichmann

Læg mærke til den gamle boble til højre, lille ovalrude...:-)

Nice - men med en kvadratisk bagplade er den omregistreret efter 1966 da kvadratiske bagplader først kom med Centralregisteret i 1966 - 1968. AC startede man på i juli 1967 og AD i oktober 1968. Den her plade AC 63.275 er nok fra foråret 1968. Så det er jo en forholdsvis ny bil på billedet :-)

Forholdsvis nyindregistreret, vil jeg mene, for om VWens bagrude gælder:

1953: Bagruden ændres til 1 stor rude, fra den oprindelige "Brille".

1957: En støre bagrude afløser den ovale rude.

Kilde: http://www.vw-bluelady.dk/My_Web/Vw_folkevogens_Historie.html .


M.v.h.
Niels

Avatar

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/3 2015, 20:45 (3466 dage siden) @ Niels Munch

Læg mærke til den gamle boble til højre, lille ovalrude...:-)

Nice - men med en kvadratisk bagplade er den omregistreret efter 1966 da kvadratiske bagplader først kom med Centralregisteret i 1966 - 1968. AC startede man på i juli 1967 og AD i oktober 1968. Den her plade AC 63.275 er nok fra foråret 1968. Så det er jo en forholdsvis ny bil på billedet :-)


Forholdsvis nyindregistreret, vil jeg mene, for om VWens bagrude gælder:

1953: Bagruden ændres til 1 stor rude, fra den oprindelige "Brille".

1957: En støre bagrude afløser den ovale rude.

Kilde: http://www.vw-bluelady.dk/My_Web/Vw_folkevogens_Historie.html .

10 - 12 år er da ingen alder for en VW ;-) - og slet ikke i forhold til samme bils alder hvis den havde overlevet til idag.
Når VW'erne med de små bagruder forsvandt så relativt hurtigt, så var det ikke fordi bilerne blev skrottet, men fordi driftige folk fandt en måde at skære hullet større og ombygge dem til den moderne type med store bagrude. Der skulle være en pladesmed der specieliserede sig i dette. Han smed ikke (slle) de udskårne dele ud, men lagde dem på lager og 15 - 20 år efter kom (nye) folk tilbage og købte de udskårne dele for at føre dem tilbage til det originale.

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Søren fra KM ⌂, 20/3 2015, 21:13 (3466 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg skrev jo i den første post om disse billeder at jeg ikke anede hvornår de var taget. Det betyder ikke at jeg ikke har tænkt over det...;-)
Ledvognen på Vesterbrogade har ingen brun stribe under vinduerne, det alene viser at vi er efter ca 1965. Boblen til højre har oval bagrude som nævnt, den blev i 1957 erstattet med en meget større, lettere kvadratisk rude, så bilen er nok omregistreret omkring 1968 og er dermed mindst 10 år gammel på billedet.
Tricks til tidsbestemmelse: Bilmodeller, reklamer, dametøj og sko, gadebelysning osv osv.
-S

Nå, Du opdagede det med bagruden også...

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Niels Munch, 20/3 2015, 21:19 (3466 dage siden) @ Søren fra KM

Ledvognen på Vesterbrogade har ingen brun stribe under vinduerne, det alene viser at vi er efter ca 1965.

Jeg erindrer denne stribe som grå, lidt mørkere end skørterne var, jf. 3. billede.

M.v.h.
Niels

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Søren fra KM ⌂, 20/3 2015, 21:54 (3466 dage siden) @ Niels Munch

Fedtet-beige er den beskrivelse jeg synes rammer bedst, men det er ud fra at kigge på billeder af ledvogne. Det er så længe siden at jeg selv brugte mit bybanekort til linie 5 og 16 ud af Nørrebrogade og Frederikssundsvej at jeg ikke kan huske endsige har set stribens farve.
-S

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Niels Munch, 20/3 2015, 22:01 (3466 dage siden) @ Søren fra KM

Fedtet-beige er den beskrivelse jeg synes rammer bedst, men det er ud fra at kigge på billeder af ledvogne. Det er så længe siden at jeg selv brugte mit bybanekort til linie 5 og 16 ud af Nørrebrogade og Frederikssundsvej at jeg ikke kan huske endsige har set stribens farve.

Mørk grå - forlad dig på min hukommelse ;-) .

M.v.h.
Niels

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Georg Schmidt, 20/3 2015, 22:40 (3466 dage siden) @ Niels Munch

Ja grå var striben.

[image]
Vogn 854.

[image]
860 til højre har striben 872 til venstre ikke.

[image]
Hovedvagtsgade 1970.

Mvh
Georg

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Thomas, 20/3 2015, 23:35 (3466 dage siden) @ Georg Schmidt

Der er store reklamer på vognsiderne på alle billederne. De store reklamer blev indført i 1965 så billederne er derefter.
Venligst Thomas.

Avatar

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/3 2015, 05:32 (3466 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Hovedvagtsgade 1970.

Hovsa, det er da en sprød Jaguar E der lige holder der. Mon den er iblandt os endnu? Bare ikke med det nummer, der idag sidder på en østasiatisk riskoger af en slags: http://nrpla.de/AK72977

Linie 16 -3. - lidt tidsfastsættelse pgr af nrpl.

af FS1954, 21/3 2015, 14:22 (3466 dage siden) @ Michael Deichmann

Midterstriben ("mavebæltet") var mørkere grå end skørtet og taget. Den gule farve blev også ændret, da man gik over til den grimme sparelakering, og selv den cremefarvede del mellem vinduerne fandtes i flere nuancer.

Andre detaljer, der kan bruges ved tidsbestemmelser af bybilleder, er f.eks. fodgængerovergangenes udformning (søm/striber, kombination af begge), vejtavlerne, gadelygterne, lyskurvene osv.

Med venlig hilsen,

FS1954

--
FS1954

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak