Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af Niels Munch, 7/3 2015, 18:54 (3549 dage siden)

God aften i Forum,

Et besøg hos gode venner i Dayton, Ohio, i august 1995 blev rundet af med en god uges ferie i New Orleans, kendt for jazzmusik, Bourbon Street, the French Quarter og hjuldampere på Mississippi etc.

Men byen har også sporvogne, og St. Charles Streetcar Line (den med de grønne vogne) er verdens ældste (1835) kontinuerligt drevne linie, først med heste og damp, fra 1893 med elektricitet.

[image]

[image]

[image]
Perley Thomas vogne nr. 937 og 923 på endestationen ved Carondelet Street/Canal Street, 08.1995 (nm).

[image]
Førerpladsen i en Perley Thomas på St. Charles linien, 08.1995 (nm).

St. Charles linien er bredsporet (1588 mm Pennsylvania trolley gauge), og til rådighed for driften er 35 Perley Thomas-vogne, bygget 1922-23.

I 1988 indviede byen - for første gang i 62 år - en ny sporvognslinie, nemlig Riverfront Streetcar Line. Man benyttede en del af infrastrukturen fra godsbanen New Orleans Belt Railway mellem den yderste ende af the French Quarter i nord og New Orleans Convention Center i syd, i alt 3,2 km. Til driften hjemkøbte man 3 i 1964 frasolgte Perley Thomas-vogne (ex nr. 924, 919 og 952), der fik numrene 450, 451 og 456, samt 3 ex Melbourne-vogne af typen W2, der fik numrene 452, 454 og 455 (ex Melbourne 626, 478 hhv. 331).

Melbourne-vognene var med sine brede midterdøre, og i kombination med de nyanlagte perroner, ganske handicapegnede.

[image]
Perley Thomas-vogn nr. 450 på den nordlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]

[image]
Melbourne-vogne nr. 454 og 455 undervejs, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Dumaine Street, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Toulouse Street, 08.1995 (nm).

Bemærk advarselsskiltet for 3 spor. Det tredje og østligste er godsbanens.

[image]
Melbourne nr. 454 med New Orleans World Trade Center i baggrunden, 08.1995 (nm).

[image]
Melbourne nr. 454 med 2-vejs rangerapparat nr. 6763 ved den sydlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]Udsigt over Riverfront fra toppen af World Trade Center, 08.1995 (nm).

Klik på billedet for større udgave. De 3 spor ses tydeligt, det længst til højre er godssporet.

Riverfront var normalsporet; men man valgte at ombygge Riverfront til bredspor 1588 mm, og det skete i 1997. Linien blev forsynet med nye, handicapvenlige vogne, bygget i gammel stil på eget værksted i Carrolton med bogier og elektrisk udrustning fra tjekkiske TATRA. Melbourne-vognene blev solgt til Memphis Area Transit Authority, og én Perley Thomas til San Francisco Municipal Railway. De to sidste blev hensat i Carrolton, hvor man fortsatte med at bygge "gamle" bredsporede vogne til den i 2004 (gen-)åbnede Canal Streetcar Line.

[image]
Hjuldamperen "Nanchez" med World Trade Center og broerne til Algiers i baggrunden, 08.1995 (nm).

En dinner-jazz tur på Mississippi med "Nanchez" er bestemt en oplevelse, selv om hjuldamperen er fra 1975, dog med dampmaskineri fra 1925.

[image]

I Bourbon Street skulle man lede efter den gode jazz; meget var rock. Men helt ude, næsten på den anden side af the French Quarter, fandt vi:

[image]
Vaskeægte New Orleans jazz i "Palm Court", 08.1995 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af MR, 9/3 2015, 09:15 (3547 dage siden) @ Niels Munch

og jeg kan supplere med lidt fra 2010:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Sidste billede fra den efterhånden smukke havnefront.

mr

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+ 1 foto)

af Niels Munch, 10/3 2015, 12:10 (3546 dage siden) @ MR

Hej Michael,

Mange tak for gode og supplerende billeder fra New Orleans - 15 år efter mit besøg og på et tidspunkt, hvor byen - eller i det mindste sporvejssystemet - var nogenlunde normaliseret efter orkanen Katrinas hærgen i 2005.

Vogn nr. 459 er én af de 7 replica-vogne (457 - 463), som sporvejenes tekniske chef Elmer von Dullen lod bygge på hovedværkstedet i Carrollton til den i 1997 omsporede Riverfront-linie. Den synlige forskel - bortset fra farven - fra de originale Perley Thomas vogne er handicap-døren (bag hvilken der skjuler sig en lift) og Tatra-bogierne med indvendige lejer. Vognen blev, sammen med 5 øvrige van Dullen-vogne alvorligt vandskadet under Katrina.

Vogn nr. 940 er én af de originale Perley Thomas fra 1922-23 på St. Charles-linien. Da linien har status som "historisk mindesmærke", fik vognene dispensation fra handicap-kravet. De grønne vogne stod under Katrina i Carrollton-remisen og var uskadte. Til gengæld var linien længe ude af drift, da køreledningsanlægget var ødelagt, og en del af de uskadte blev bugseret til Riverfront ad det fra St. Charles-linien i 1999 anlagte forbindelsesspor for dér hurtigt at kunne genoptage driften.

Billedet af vogn 2007 og øvr. 2000-vogne viser den replica-type, der i Carrollton blev bygget til (gen-)åbningen af Canal Street-linien. De adskiller sig fra de førnævnte von Dullen-vogne ved nogle uskønne tagryttere, der rummer aircindition-anlæg. Samtlige 24 vogne af denne type stod under Katrina i 4 fod vand og blev ødelagt.

Firmaet Brookville Equipment Co., Pennsylvania, der havde hjemtaget den elektriske udrustning fra CKD-Tatra til von Dullen-vognene, fik opgaven med renovering/genopbygning af bogier incl. banemotorer og andet elektrisk, medens man hjemme i Carrollton restaurerede vognkasserne, og i foråret 2010 var samtlige 31 replica-vogne af begge typer i drift igen.

Efter omsporingen af Riverfront (1997) og anlægget af forbindelsessporet ad Canal Street til St. Charles-linien (1999), kunne Riverfront-vognene vedligeholdes i Carrollton, og man slap for bøvlet med 2 sporvidder hhv. med bugsering ad strømløse spor. Så "rangerapparatet" på et af mine billeder er historie.

Det var i øvrigt en Trackmobile 5TM, udviklet af canadiske Whiting i første halvdel af 1950'erne og bygget med mindre variationer til engang i 1970'erne. Stadig operative 5TM er fortrinsvis at finde på museumsbaner o.l.

[image]
5TM Trackmobile, opr. Whiting reklameprospekt.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+ 1 foto)

af Michael Olsen, 10/3 2015, 14:26 (3546 dage siden) @ Niels Munch

Jeg besøgte New Orleans i 2010 og tog en stribe sporvejsfoto. Jeg plejer at få mine udenlandske sporvejsfoto lagt op på sporvognsrejser.dk, da de gør mere nytte der end på min egen hjemmeside vognstyrer.dk, som kun handler om danske sporvogne.

Der er også nogle foto fra remisen i Carollton.

Bemærk i øvrigt billedet af 922. Det var den vogn, som medvirkede i filmen 'A Streetcar Named Desire', på dansk 'Omstigning til Paradis'.

Mvh Michael

http://da.sporvognsrejser.dk/fotos/new_orleans_regional_transit_authority_norta

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+ 1 foto)

af Niels Munch, 10/3 2015, 15:23 (3546 dage siden) @ Michael Olsen

Hej Michael,

Interessant, at du også har fået billede af motorvogn 451 inde i remisen i Carrollton; en af de 2 Perley Thomas-vogne, der blev hjemkøbt til den normalsporede Riverfront i 1988, og som ikke blev frasolgt ved omsporingen til 1588 mm.

Du skulle vel ikke have et foto af nr. 457, prototypen på von Dullen-ombygningerne, en ægte Perley Thomas (nr. 957) fra 1923, som af von Dullen blev forsynet med bogier m.v. fra en brugt 1948 Philadelphia PCC-vogn; men som blev ombygget med tjekkisk CKD-Tatra udstyr, da det andet åbenbart var noget skidt.

Tilskyndelsen til fortsat at anvende CKD-Tatra udstyr på 2000-vognene opstod efter prøvedrift i 1997 med en tjekkisk Tatra-vogn med computerstyring. Vognen ankom med både 1435 og 1588 mm bogier; men et forsøg på efterfølgende salg til San Francisco lykkedes ikke, og vognen sendtes retur til Tjekkiet.

M.v.h. & tak for link
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+ 1 foto)

af ojk37, 10/3 2015, 15:59 (3546 dage siden) @ Niels Munch

Sådan ka' de også se ud!![image]Ole-Jørn

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+ 1 foto)

af ojk37, 10/3 2015, 18:15 (3546 dage siden) @ Niels Munch

Så den ved et tilfælde på et privat sidespor ved havnen i Vancouver Canada.
Ole-Jørn

Avatar

Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af Ove Nygaard, 11/3 2015, 17:12 (3545 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Formidable foto's af en verden, som jeg aldrig nåede/når at besøge.

Og jeg kom en gang i dette forum til at antyde, at "du ikke havde været syd for Kongeåen".

Den bemærkning være hermed trukket tilbage. :-|

Bedste globalhilsener

Ove af Erritsø :-D

Sporvogne i udlandet - New Orleans (epilog m. 2 fotos)

af Niels Munch, 22/12 2015, 14:46 (3259 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 22/12 2015, 15:01

Tidligere i denne tråd har jeg nævnt, at sporvejenes tilskyndelse til fortsat at anvende ČKD Tatra eludstyr og bogier på sine replika-vogne var opstået efter prøvedrift i 1997 med en tjekkisk Tatra-vogn med computerstyring. Vognen ankom med både 1435 og 1588 mm bogier; men et forsøg på efterfølgende salg til San Francisco lykkedes ikke, og vognen sendtes retur til Tjekkiet.

Nu er det gået op for mig (!), at jeg de facto har et par indeklemte billeder af denne vogn, idet den efter hjemkomsten fra USA-turen havnede på Strausberger Eisenbahn, en af de såkaldte "Randberliner Straßenbahnen":

[image]

[image]Strausberger Eisenbahn - ČKD Tatra T6C5 nr. 30 ved remisen i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

..... som jeg besøgte en sommersøndag efter en tur til Müncheberg (Mark) med Buckower Kleinbahn.

Så blev den rundet af!


Bedste hilsener
[image]Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 22/12 2015, 21:41 (3259 dage siden) @ Niels Munch

God aften i Forum,

Et besøg hos gode venner i Dayton, Ohio, i august 1995 blev rundet af med en god uges ferie i New Orleans, kendt for jazzmusik, Bourbon Street, the French Quarter og hjuldampere på Mississippi etc.

Men byen har også sporvogne, og St. Charles Streetcar Line (den med de grønne vogne) er verdens ældste (1835) kontinuerligt drevne linie, først med heste og damp, fra 1893 med elektricitet.

[image]

[image]

[image]
Perley Thomas vogne nr. 937 og 923 på endestationen ved Carondelet Street/Canal Street, 08.1995 (nm).

[image]
Førerpladsen i en Perley Thomas på St. Charles linien, 08.1995 (nm).

St. Charles linien er bredsporet (1588 mm Pennsylvania trolley gauge), og til rådighed for driften er 35 Perley Thomas-vogne, bygget 1922-23.

I 1988 indviede byen - for første gang i 62 år - en ny sporvognslinie, nemlig Riverfront Streetcar Line. Man benyttede en del af infrastrukturen fra godsbanen New Orleans Belt Railway mellem den yderste ende af the French Quarter i nord og New Orleans Convention Center i syd, i alt 3,2 km. Til driften hjemkøbte man 3 i 1964 frasolgte Perley Thomas-vogne (ex nr. 924, 919 og 952), der fik numrene 450, 451 og 456, samt 3 ex Melbourne-vogne af typen W2, der fik numrene 452, 454 og 455 (ex Melbourne 626, 478 hhv. 331).

Melbourne-vognene var med sine brede midterdøre, og i kombination med de nyanlagte perroner, ganske handicapegnede.

[image]
Perley Thomas-vogn nr. 450 på den nordlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]

[image]
Melbourne-vogne nr. 454 og 455 undervejs, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Dumaine Street, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Toulouse Street, 08.1995 (nm).

Bemærk advarselsskiltet for 3 spor. Det tredje og østligste er godsbanens.

[image]
Melbourne nr. 454 med New Orleans World Trade Center i baggrunden, 08.1995 (nm).

[image]
Melbourne nr. 454 med 2-vejs rangerapparat nr. 6763 ved den sydlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]Udsigt over Riverfront fra toppen af World Trade Center, 08.1995 (nm).

Klik på billedet for større udgave. De 3 spor ses tydeligt, det længst til højre er godssporet.

Riverfront var normalsporet; men man valgte at ombygge Riverfront til bredspor 1588 mm, og det skete i 1997. Linien blev forsynet med nye, handicapvenlige vogne, bygget i gammel stil på eget værksted i Carrolton med bogier og elektrisk udrustning fra tjekkiske TATRA. Melbourne-vognene blev solgt til Memphis Area Transit Authority, og én Perley Thomas til San Francisco Municipal Railway. De to sidste blev hensat i Carrolton, hvor man fortsatte med at bygge "gamle" bredsporede vogne til den i 2004 (gen-)åbnede Canal Streetcar Line.

[image]
Hjuldamperen "Nanchez" med World Trade Center og broerne til Algiers i baggrunden, 08.1995 (nm).

En dinner-jazz tur på Mississippi med "Nanchez" er bestemt en oplevelse, selv om hjuldamperen er fra 1975, dog med dampmaskineri fra 1925.

[image]

I Bourbon Street skulle man lede efter den gode jazz; meget var rock. Men helt ude, næsten på den anden side af the French Quarter, fandt vi:

[image]
Vaskeægte New Orleans jazz i "Palm Court", 08.1995 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Hvad hed orkestret spørger Holger - en jazz-fan

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af Niels Munch, 22/12 2015, 22:04 (3259 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af Niels Munch, 22/12 2015, 22:45

Hvad hed orkestret spørger Holger - en jazz-fan

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]
Vi opdagede stedet for sent og var der på vores sidste aften og den sidste time inden lukketid. Hvad bandet hed, ved jeg ikke; men de var den ægte vare. Især pianisten med sine gigtkrogede fingre havde et imponerende spil!

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af cslundsten, 22/7 2019, 23:38 (1951 dage siden) @ Niels Munch

Næsten frisk fra New Orleans skal berettes at sporvognene dér er "business as usual".

Her en "Inbound" vogn på St. Charles Street ud for vores hotel:
[image]

Vognene har fået lidt nymodens grej i form af overvågningskameraet og elektronisk trafikinformation men ellers er alt ved det gamle:
[image]


Og her er en "Outbound" vogn netop svinget op ad Carrollton Anevue:
[image]


Sidstnævnte ud for Camelia Grill, som er et glimrende sted at indtage morgenmaden (og her måtte Fruens Arrrjj-Fon så træde til):
[image]


Også på Canal Street var det som det plejer, med de nymodens sporvogne:
[image]


Det hører med til New Orleans sporvognenes historie at da orkanen Katrina satte byen under vand blev også sporvognenes "car barns" sat under vand. Det tog årevis at få vognene køreklare igen. Altså de nye. De gamle kørte efter en måneds tid da man havde fået dem spulet rene og repareret infrastrukturen...


Der var noget sporspærring på New Orleans Public Belt Railroad's spor langs floden så det blev til studier af flodsejlads i stedet. Natchez er stadig i fuld sving:
[image]

/Carsten Lundsten

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+1 foto)

af Niels Munch, 24/7 2019, 10:04 (1949 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Niels Munch, 24/7 2019, 10:19

Hej Carsten,

Mange tak for en fin reportage! Jeg kvitterer med:

[image]Perley Thomas nr. 932 "inbound" på St. Charles Ave. ved First Street, i baggrunden en "outbound", august 1995 (nm).

Det var herude i New Orleans' Garden District, nærmere betegnet på adressen 1315 First Street, Mark Twain slog sine folder.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+1 foto)

af cslundsten, 24/7 2019, 10:54 (1949 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Klassisk scene! Bortset fra bilerne har den ikke ændret sig meget. :-)

Jeg kom i tanke om et tidligere besøg i New Orleans, i 2008. Kun et par år efter "Katrina" og med de gamle sporvogne på Riverfront Line mens de nye vogne blev sat i stand:[image]

Det er ikke lykkedes mig at se et godstog på netop dette sted. Nu til dags er de gennemgående godstog blevet omledt ad andre strækninger men New Orleans Public Belt Railroad kører der stadig.

Jeg har set godstog lidt længere ude, ved Riverfront Line's endestation. Det var en tur i 2004 hvor vi endda var heldige at se to NOPB godstog. Desværre lidt underbelyste dias, sidst på dagen, og ikke verdens bedste scan, men først et tog på vej ud af byen:
[image]

Og efter krydsning et tog den modsatte vej. Den lille 2000Hk maskine knoklede og knoklede og der skete næsten ingenting. Men til sidst kom toget laaaaangsomt. Jeg ved ikke hvor langt det var, men 70-80 vogne på øjemål. Strækningen er jo flad så man behøver ikke ret meget trækkraft hvis man i stedet har tålmodighed..:
[image]
Lokomotiverne var såkaldte "Gensets", dvs. moderniserede EMD-lokomotiver hvor motor/generator blev erstattet af mindre enheder, typisk 3-4 motor-generator sæt. Jeg husker ikke nærmere om typen men det kan man sikkert fritte Hr. Gåggle ud om.

Fra samme tur et par fotos fra New Orleans and Gulf Coast Railroad, som "bor" på den anden side af Mississippi. Først Gretna:
[image]

Og så deres "yard" næsten lige overfor "Downtown":
[image]

/Carsten

Sporvogne i udlandet - New Orleans (1 + 3 OT fotos)

af Niels Munch, 24/7 2019, 13:36 (1949 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Niels Munch, 24/7 2019, 14:04

Hej Carsten,

Godstog langs Riverfront oplevede jeg kun en aften efter mørkefald, medens vi spiste på en restaurant dernede.

Apropos morgenmad; vi boede på Canal Street, hvor hotellets café var under ombygning. Nabobygningen rummede universitetshospitalet Tulane Medical Center, hvis prisbillige, men velassorterede cafeteria vi så benyttede. Blot skulle vi vænne os til gennem Emergency Entrance at passere en hospital police officer og hans store colt.

Franskmændene havde jo i deres visdom døbt lokaliteten på den anden side af Mississippi "Algiers" (!). Fra enden af Canal Street til Algiers Landing sejler en færge (grundlagt 1827). For fodgængere var den i 1995 gratis. Den lagde til sidelæns således, at biler holdt på tværs af sejlretningen.

[image]Mississippi set mod syd med broerne samt færgen på vej til Algiers (t.v.), og ved kaj t.h. hjuldamperen "Natchez", august 1995 (nm).

Algiers har i tidens løb rummet en del jernbaneaktiviteter; således var en overgang over 4.000 beskæftiget ved jernbanen. Dog jagtede vi ikke jernbaner derovre, men begrænsede os til Mardi Gras Museet samt den stilfærdige by. Og uanset, hvor meget jeg førsøgte, var og blev domhuset et domhus, og ikke en fhv. stationsbygning:

[image]Ej en stationsbygning, men Courthouse i Algiers (opført 1896), august 1995 (nm).

Helt ude på Algiers Point lå denne restaurant, hvorfra udsigten over floden til downtown og French Quarter var superb:

[image]"Algiers Landing Restaurant", august 1995 (nm).

Den lignede et gammelt flodpakhus og lå ved diget, helt ude på bolværket, hvorfor den nu & da blev påsejlet. Bl.a. derfor lukkede stedet senere i 1995 og er siden fjernet fra jordens overflade.

PS: Restauratøren fostrede i 1980'erne idéen om en sporvej det korte stykke langs diget fra færgelejet til restauranten, men fik aldrig lagt skinner til sin sporvogn:

[image](Arkivfoto 1983).


Bedste hilsener & tak
Niels

Sporvogne i udlandet - New Orleans (1 + 3 OT fotos)

af cslundsten, 24/7 2019, 22:31 (1949 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Godstog langs Riverfront oplevede jeg kun en aften efter mørkefald, medens vi spiste på en restaurant dernede.

Jeg fandt mine fotos fra første tur i New Orleans frem (1998). Og der var faktisk et tog langs Riverfront. Desværre på et negativ. En tur der var rig på fotos men fotografen var dengang ret elendig. Så nytteværdien er så som så. Men apropos dit formål med turen så var der faktisk et billede af en B-1 på vej til landing. Ved Wichita Falls.

Apropos morgenmad; vi boede på Canal Street, hvor hotellets café var under ombygning. Nabobygningen rummede universitetshospitalet Tulane Medical Center, hvis prisbillige, men velassorterede cafeteria vi så benyttede. Blot skulle vi vænne os til gennem Emergency Entrance at passere en hospital police officer og hans store colt.

Hospitaler kan også lægge parkeringshus til fotos. Her er den imponerende Huey P. Long Bridge over Mississippi. 6-7 km lang inkl. ramperne. Der kan jo gå oceangående skibe i Mississippis nedre løb. Toget på toppen havde holdt 10 minutter for at køle banemotorer og var netop sat igang. Perfekt - hvis der ikke lige var dukket et tog op bagfra ;-)
[image]

Franskmændene havde jo i deres visdom døbt lokaliteten på den anden side af Mississippi "Algiers" (!). Fra enden af Canal Street til Algiers Landing sejler en færge (grundlagt 1827). For fodgængere var den i 1995 gratis. Den lagde til sidelæns således, at biler holdt på tværs af sejlretningen.

Den besynderlige færge, Thomas Jefferson, er der såmænd endnu..:
[image]

Helt ude på Algiers Point lå denne restaurant, hvorfra udsigten over floden til downtown og French Quarter var superb:

[image]"Algiers Landing Restaurant", august 1995 (nm).

Den lignede et gammelt flodpakhus og lå ved diget, helt ude på bolværket, hvorfor den nu & da blev påsejlet. Bl.a. derfor lukkede stedet senere i 1995 og er siden fjernet fra jordens overflade.

:-)

/Carsten

Sporvogne i udlandet - New Orleans (+1 foto & link)

af Niels Munch, 30/12 2019, 13:48 (1790 dage siden) @ Niels Munch

PS: Restauratøren fostrede i 1980'erne idéen om en sporvej det korte stykke langs diget fra færgelejet til restauranten, men fik aldrig lagt skinner til sin sporvogn:

[image](Arkivfoto 1983).


Sporvognen dukkede senere op på Heritage Square Museum i Californien:

[image]Billedkilde: https://www.yelp.com/biz_photos/heritage-square-museum-los-angeles?start=30.

Min mistanke om, at sporvognen er af europæisk (schweizisk) oprindelse, blev bekræftet via en forespørgsel på Drehscheibe On-Line, Historisches Forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9161537 - hvor den kyndige Werner Hardmeier hurtigt kunne henføre vognen til Tramways de Neuchâtel (TN) i Schweiz, læs selv videre i de interessante links og se de mange fotos af vogntypen på hjemmebane.


Bedste hilsener
Niels

DSB MH416Svenska-lok
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak