Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (19 ill.)
God dag i Forum,
Hornbækbanen (HHGB) havde ved en tragisk ulykke 01.05.1997 fået både en Ym og en Ys totalskadet. Banen var derfor i materielnød, hvilket accentuerede interessen for de nye, lette dieseltog, der siden 1995 havde set dagens lys.
Denne materieludvikling var befordret af den tyske lovgivning om regionalisering af jernbanetrafikken, der skabte grobund for revitalisering af den regionale togtrafik, og som foranledigede sammenslutningen af ikke statslige operatører VDV til at idéspecificere fremtidens regionale tog.
Togfabrikkernes første forslag til sådanne tog blev præsenteret på en konference i Karlsruhe den 30. - 31. marts 1995, og blandt de mange prospekter var RegioShuttle RS1 fra ABB Henschel i Kassel:
ABB Henschel RegioShuttle (grafik Henschel).
Datablad for ABB Henschel RegioShuttle (klik på databladet for større udgave).
Selv om ABB Henschel i Kassel pr. 01.01.1996 blev en del af ADtrans-koncernen, fortsatte udvikling og produktion af RegioShuttle, og fremstillingen blev henlagt til koncernens moderne fabrik i Pankow. Prøvekørsler og klargøring til aflevering skete i Hennigsdorf (i DDR-tiden LEW Hans Beimler).
Første gang, privatbanerne stiftede bekendtskab med RS1, var ved et besøg i Berlin i februar 1998, foranstaltet af VDV. Her prøvekørtes RS1 til Breisgau S-Bahn på det ene spor af den dobbeltsporede Kremmener Bahn, som mellem Hennigsdorf og Velten var omdannet til teststrækning for ADtranz (senere Bombardier og Stadler Velten):
BSB RegioShuttle u.nr. ved Teststrecke Hennigsdorf Nord, 18.02.1998 (alle fotos: nm).
Broen, der på et par af billederne anes i baggrunden, fører Berliner Aussenring over Kremmener Bahn, og holdestedet Hennigsdorf Nord var på et tidspunkt større omstigningssted for de 2 baner. Ved vort besøg besørgedes persontrafikken på Kremmener Bahn af en pendulerende Ferkeltaxe:
Nyt og ældre: BSB RegioShuttle og uidentificeret Ferkeltaxe ved Hennigsdorf Nord, 18.02.1998 (nm).
Ved samme lejlighed besøgtes fabrikken i Pankow, hvor vognkassens karakteristiske "bro-kasse-konstruktion" (med bl.a. skrå dragere og bærende dele i taget) kunne beses:
RS1 vognkassestel under opbygning i Pankow, 18.02.1998 (nm).
RS1 Power Pack, Pankow 18.02.1998 (nm).
RS1 Power Pack monteret, Pankow 18.02.1998 (nm).
Den meget kompakte Power Pack (én i hver ende) består af en motor og en gearkasse ved siden af hinanden og forbundet med en "U-transmission".
RS1 til SWEG under bygning i Pankow, 18.02.1998 (nm).
I december 1999 besøgte Privatbanernes Fællesrepræsentation Berlin på foranledning af ADtranz i Danmark, og i Hennigsdorf blev såvel GTW som RS1 forevist:
WEG VT 440 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).
WEG VT 442 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).
Også DB Regio bestilte RS1, og underligt nok også udgaven med puffer og skruekobling:
DB 650 115-9 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).
DB 650 014-4 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).
Da privatbanerne generelt efterspurgte lette dieseltogsæt med ca. 120 siddepladser, var RS1 måske ikke så interessant som fremtidig standardtype for flertallet af banerne.
Men ved begge lejligheder berettede ADtranz, at man planlagde en 2-vogns udgave af RS1, og i forbindelse med erstatningsanskaffelsen til HHGB blev denne også bragt på bane. Udviklingen tog imidlertid lidt tid, og først på InnoTrans 2002 kunne Bombardier (der havde opkøbt ADtranz) præsentere ITINO-prototypen til Erfurter Bahn.
Og da havde HHGB allerede i marts 2001 modtaget sit Siemens Desiro-tog. Få år efter udnyttede Nordjyske Jernbaner optionen i HHGBs kontrakt og anskaffede Desiro til NJ.
Bedste hilsener
Niels