Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (19 ill.)

af Niels Munch, 2/3 2015, 19:02 (3554 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 2/3 2015, 19:48

God dag i Forum,

Hornbækbanen (HHGB) havde ved en tragisk ulykke 01.05.1997 fået både en Ym og en Ys totalskadet. Banen var derfor i materielnød, hvilket accentuerede interessen for de nye, lette dieseltog, der siden 1995 havde set dagens lys.

Denne materieludvikling var befordret af den tyske lovgivning om regionalisering af jernbanetrafikken, der skabte grobund for revitalisering af den regionale togtrafik, og som foranledigede sammenslutningen af ikke statslige operatører VDV til at idéspecificere fremtidens regionale tog.

Togfabrikkernes første forslag til sådanne tog blev præsenteret på en konference i Karlsruhe den 30. - 31. marts 1995, og blandt de mange prospekter var RegioShuttle RS1 fra ABB Henschel i Kassel:

[image]
ABB Henschel RegioShuttle (grafik Henschel).
[image]
Datablad for ABB Henschel RegioShuttle (klik på databladet for større udgave).

Selv om ABB Henschel i Kassel pr. 01.01.1996 blev en del af ADtrans-koncernen, fortsatte udvikling og produktion af RegioShuttle, og fremstillingen blev henlagt til koncernens moderne fabrik i Pankow. Prøvekørsler og klargøring til aflevering skete i Hennigsdorf (i DDR-tiden LEW Hans Beimler).

Første gang, privatbanerne stiftede bekendtskab med RS1, var ved et besøg i Berlin i februar 1998, foranstaltet af VDV. Her prøvekørtes RS1 til Breisgau S-Bahn på det ene spor af den dobbeltsporede Kremmener Bahn, som mellem Hennigsdorf og Velten var omdannet til teststrækning for ADtranz (senere Bombardier og Stadler Velten):

[image]

[image]

[image]

[image]
BSB RegioShuttle u.nr. ved Teststrecke Hennigsdorf Nord, 18.02.1998 (alle fotos: nm).

Broen, der på et par af billederne anes i baggrunden, fører Berliner Aussenring over Kremmener Bahn, og holdestedet Hennigsdorf Nord var på et tidspunkt større omstigningssted for de 2 baner. Ved vort besøg besørgedes persontrafikken på Kremmener Bahn af en pendulerende Ferkeltaxe:

[image]
Nyt og ældre: BSB RegioShuttle og uidentificeret Ferkeltaxe ved Hennigsdorf Nord, 18.02.1998 (nm).

Ved samme lejlighed besøgtes fabrikken i Pankow, hvor vognkassens karakteristiske "bro-kasse-konstruktion" (med bl.a. skrå dragere og bærende dele i taget) kunne beses:

[image]

[image]
RS1 vognkassestel under opbygning i Pankow, 18.02.1998 (nm).

[image]
RS1 Power Pack, Pankow 18.02.1998 (nm).

[image]
RS1 Power Pack monteret, Pankow 18.02.1998 (nm).

Den meget kompakte Power Pack (én i hver ende) består af en motor og en gearkasse ved siden af hinanden og forbundet med en "U-transmission".

[image]

[image]

[image]
RS1 til SWEG under bygning i Pankow, 18.02.1998 (nm).

I december 1999 besøgte Privatbanernes Fællesrepræsentation Berlin på foranledning af ADtranz i Danmark, og i Hennigsdorf blev såvel GTW som RS1 forevist:

[image]
WEG VT 440 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).

[image]

[image]
WEG VT 442 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).

Også DB Regio bestilte RS1, og underligt nok også udgaven med puffer og skruekobling:

[image]
DB 650 115-9 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).

[image]
DB 650 014-4 i Hennigsdorf, 16.12.1999 (nm).

Da privatbanerne generelt efterspurgte lette dieseltogsæt med ca. 120 siddepladser, var RS1 måske ikke så interessant som fremtidig standardtype for flertallet af banerne.

Men ved begge lejligheder berettede ADtranz, at man planlagde en 2-vogns udgave af RS1, og i forbindelse med erstatningsanskaffelsen til HHGB blev denne også bragt på bane. Udviklingen tog imidlertid lidt tid, og først på InnoTrans 2002 kunne Bombardier (der havde opkøbt ADtranz) præsentere ITINO-prototypen til Erfurter Bahn.

Og da havde HHGB allerede i marts 2001 modtaget sit Siemens Desiro-tog. Få år efter udnyttede Nordjyske Jernbaner optionen i HHGBs kontrakt og anskaffede Desiro til NJ.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (19 ill.)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2015, 20:39 (3554 dage siden) @ Niels Munch

Ren historieskrivning, Niels. Tak endnu en gang.

Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (19 ill.)

af Thyge, Rønnede, 2/3 2015, 21:33 (3554 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Hvor kommer inspirationen fra???
[image]
HSB 187 016 imellem Ilfeld og Netzkater i 2002
mvh
Thyge

Nye dieseltog til privatbanerne - RS1 (epilog, 2 fotos)

af Niels Munch, 3/3 2015, 08:57 (3554 dage siden) @ Thyge
redigeret af Niels Munch, 3/3 2015, 09:21

Hej!
Hvor kommer inspirationen fra???
mvh
Thyge

Hej Thyge,

Tænker du på den krumme forrude og de 4 aksler? Så holder ligheden mellem RS1 og HSBs motorvogne da vist også op.

[image]
HSB 187 017 Wernigerode Westerntor, 07.2003 (nm).

De 4 HSB motorvogne 187 016 - 019 blev bygget i Halberstadt 1999 på grundlag af erfaringerne med prototypen 187 015.

Prototypen blev bygget 1996 på det tidligere Reichbahnausbesserungswerk (RAW) Wittenberge.

Men ápropos RAW og HSB. På vej til Berlin i februar 1998 besøgte vi VDV i Köln og fik dér en orientering om markedet for de nye, lette dieseltog. En diplomingeniør fra VDV ledsagede os videre til ADtranz i Berlin, og undervejs i toget gik snakken fornøjeligt.

I DDR-tiden havde han været projektingeniør ved DRs RAW Stendal, hvor han bl.a. havde ansvaret for ombygningen af 10 stk. V100-Ost til Harzbanernes meterspor, de såkaldte "Harzkamele", Baureihe 199.

[image]
DR 199 871 på Brocken, 07.07.1992 (nm).

Desuden var han kaptajn af reserven i Nationale Volks Armee med en designeringspost som chef for et jernbanekompagni! Så under den kolde krig havde han og jeg, med min fortid i Flyvevåbnet, pr. definition været bitre fjender .....

Det var vel alligevel ikke helt OT?


Bedste hilsener
Niels

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak