Personsøgning - "Banedirektør" - fundet
Atter tak, Ulrik! Et ret upåagtet afsnit af jernbanehistorien.
Færgeombygningerne for Statsbanerne fandt sted over en kort årrække. KF&S byggenummerliste indeholder kun nybygninger; men ved hjælp af supplerende kilder har jeg kunnet opstille følgende:
1903: H/F Thyra forlænget med 13 m
1903: H/F Alexandra forlænget med 13 m
1903: H/F Strib forlænget med ca. 11 m
1904: H/F Dagmar ombygget og forlænget
1905: H/F Kronprinsesse Louise forlænget 9 m
1905: D/F Marie forlænget og ombygget med nyt hovedmaskineri samt indbygning af en tredie skrue.Såfremt der mangler en enkelt, hører vi nok fra skibskenderne!
Hvis du kigger i Personvognsbogen vil du opdage at forlængelserne er sket nogenlunde samtidig med indførelse af bogiesidegangsvogne, sovevogne og andre "harmonikavogne" hos DSB. Mon ikke kapaciteten simpelthen var for lille hvis ikke man kunne føre 3 (? - har ikke nærkigget den effektive sporlængde før og efter...) personvogne over i én samlet omgang mht de tog hvor dette var nødvendigt. På Storstrømmen var det jo nødvendigt med bygningen af Gedser dampfærgehavn og de gennemgående harmonikatog til Berlin.
AS-vogne: indenlandske sovevogne i 1904-5.
AM-vogne mv: vogne til Berlin-forbindelsen i 1903-4, 1908