Personsøgning - "Banedirektør" - fundet
Mange tak, Ulrik, det kan ikke være andre end ham!
Det nævnes ikke i bogen om KF&S; men værftet havde efter hans afgang fra dets bestyrelse tilsyneladende ikke flere opgaver for Statsbanerne.
Bedste hilsener
NBiels
Selv tak.
Der sker ganske meget med DSB's ledende folk og deres "ben" omkring 1908.
F.eks. Wenck står ikke som arkitekt for provatbanestationer efter AB i 1907.
Statsbaneanlæggenes ingeniører er ikke ledende på privatbaneanlæggene med 1908-loven.
Udover at personsammenfaldet sikkert har givet anledning til ordrerne, har en mere generel reform og regelstramning nok fundet sted omkring dette tidspunkt. det kan sagtens tænkes at det er en regelstramning der er årsagen til udtræden af bestyrelsen.
Det hele kan sagtens skyldes et større pres fra yngre civilingeniører som der sikkert er produceret en ganske stor del af på dette tidspunkt og at disse ikke ville acceptere at de gamle jernbaneingeniører med militær baggrund mv sad tungt på markedet.
Tanker, men formentlig noget der findes kildemateriale om, hvis nogle har tid og lyst til spændende administrationshistorie indenfor offentlige anlæg og dermed jernbaner.
Der findes i øvrigt heller ikke noget litteratur som beskriver udvælgelseskriterier for værfter ved ordrer til DSB.