I 1921 indgik DSB (måske "DSB Baneafdelingen") og Landshavnsudvalget (måske "Landshavneudvalget") angiveligt en overenskomst, der bl.a. definerede begreberne egentlige havnespor og uegentlige havnespor og som bl.a. beskrev fordelingen af anlægs- og driftsomkostninger ved etablering og vedligeholdelse af disse spor.
Jeg efterlyser hermed overenskomsten, idet jeg ikke, i hvert fald ikke umiddelbart, kan finde den de "sædvanlige" steder (Google, bibliotek.dk, statsbiblioteket.dk m.v.).
Om "sagen" er opklaret her godt 11 år senere, er jeg ikke helt sikker på. Men meget tyder på det. Hvor årstallet "1921" kommer fra, har jeg ikke kunnet rekonstruere. Men jeg må jo have fundet det et eller andet sted. - dengang tilbage i 2012.
Til gengæld har jeg nu i 2023 fundet ud af, at den efterlyste havnebaneoverenskomst formentlig slette ikke stammer far 1921, men formentlig fra 1925. Hvordan fandt jeg så ud af det? Jo, det fandt jeg såmænd ud af ved at sidde og kigge i forslaget til finanslov for 2024, hvor man i § 28.63.05, side 161, kan læse følgende:
"Banedanmark kan på hovedkontoen afholde udgifter i forbindelse med nedlæggelse eller ændring af havnespor, jf. Havnesporsoverenskomsten af 1925 med ændringer af 1936".
Spændende - man administrerer altså efter en overenskomst, som stadig er gyldig og som snart har 100 år på bagen.
I 1925-overenskomsten står der ikke noget om, at den afløser en 1921-overenskomst. Så formentlig har årstallet "1921" hele tiden været "forkert".
Med årstallet "på plads" er det lykkedes mig at finde 1925-overenskomsten (med ændring i 1936 - sidstnævnte drejer sig kun om ændring i fritrumprofilet), og den skal I da ikke snydes for. Den følger nedenfor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ovenstående sagsakter beror i denne pakke: