Der dukker stadig noget op (smalspor)!
Kære Thyge af Rønnede,
I mellemtiden har jeg korresponderet med særdeles industribanekyndige Bent Hansen om sagen, og han og jeg er enige om, at lokomotivet på ZONEN-transporten er en Borsig-maskine og af samme type som den, jeg gravede op fra Boulevardbane-anlægget.
Om det er selvsamme maskine, er svært at fastslå, da der givetvis er ret mange år mellem de 2 optagelser. Men om lokomotivet fra Boulevardbanen gælder:
Borsig 8016/1911. 900 mm. 39 m². 12 atm. Oph. 1954. Navn: "Århus". Nummer: 3.
1911 Leveret gennem agenten Internationale Bahnbedarf-Geschellschaft, Berlin til P. Sørensen & Chr. Bach.
1916 Anlæg af Boulevardbanen for Sørensen & Bach.
1916 betyder, at lokomotivet blev trykprøvet det år. Da var det der altså også, men også tidligere. "Nr. 3" og "Århus" skyldes først senere ejere.
S&B havde kun en delentreprise eller endda kun en underentreprise?
Damp-gravkoen på samme foto er en Menck "G", som vi talte om *her*.
Tak til Bent Hansen for data. Bent siger endvidere, at landevejstransport af sådant entreprenørmateriel er forekommet så ofte ("1.400 lokomotiver á 20 gange i snit" er et kvalificeret slag på tasken), at den viste transport uden yderligere info er vanskeligt identificerbar. De optegnelser, Bent har vedr. lokomotiver i Mundelstrup (jf. Steen Heick's indlæg), peger på O&K-lokomotiver, der i øvrigt var repræsenteret i DK i større tal end Borsig's, når talen er om industribanelokomotiver på smalle spor. Så Steen's oplysning kan ikke umiddelbart kædes sammen med din ZONEN-transport.
Og for en god ordens skyld: Mit hidsatte link til en landevejstransport af et Krauss-lokomotiv er uden relevans for identifikationen af Borsig-maskinerne, men blev kun bragt som et kuriosum (manden i skorstenen).
Bedste hilsener
Niels