MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 14/1 2015, 13:46 (3670 dage siden)

Ser man bl.a. de store søndagstog på Hareskovbanen, ser man på fotos 2 styre-ledningsvogne og 2 MO i én stamme.
MO mht til trækkraft hed 3 boggiepersonvogne, max.
Man ku styre to MO samtidig
men hvor mange enhe´der/vogne, styre og ledningdsvogne ku man egentlig styre?

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 14/1 2015, 13:47 (3670 dage siden) @ gamle ole

o

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Niels Munch, 14/1 2015, 14:27 (3670 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 14/1 2015, 15:16

Her et eksempel fra eftermiddagsmyldretiden på Bagsværd Station i 1957:

[image]

Toget er (fra den fjerne ende) CRS-CRM-Mo 5xx (nittet) + Mo 5xx (svejst)-CRS.

De 2 Mo er netop koblet fra hinanden, og slutsignalerne ses anbragt på begge Mo-ender. CRS-CRM-Mo fortsætter mod Farum, Mo-CRS returnerer til NøL.

Billedet findes på Gladsaxe Byarkiv ("Bagsværd Station") og er taget af Hans K. Nielsen.

M.v.h.
Niels

PS: Mon ikke også bane bøgers "Styrevognstog" indgår i din "arvemasse", Ole?

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 14/1 2015, 16:56 (3670 dage siden) @ Niels Munch

Herligt billede, Niels.
Ja det var i sandhed nogle herlige oprangeringer de ku præstere på den bane, og det var jo som sagt bl.a. det der gav anledning til spørgsmålet.
Hvis der var ledninger nok ku der måske være mange vogne involveret?

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Niels Munch, 14/1 2015, 17:05 (3670 dage siden) @ gamle ole

Hvis der var ledninger nok ku der måske være mange vogne involveret?

Næppe mere end de 3, som du selv skriver.

Når der ikke var f.eks. en CRM mere i sådanne tog på Harsekovbanen, kunne det skyldes stationernes perronlængder. Jeg har ikke målt op, men finder det sandsynligt. Selv har jeg ikke set længere tog på den bane før S-togstiden.

M.v.h.
Niels

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Flemming Jakielski, Rødovre, 14/1 2015, 17:48 (3670 dage siden) @ Niels Munch

Hvis der var ledninger nok ku der måske være mange vogne involveret?


Næppe mere end de 3, som du selv skriver.

Når der ikke var f.eks. en CRM mere i sådanne tog på Harsekovbanen, kunne det skyldes stationernes perronlængder. Jeg har ikke målt op, men finder det sandsynligt. Selv har jeg ikke set længere tog på den bane før S-togstiden.

M.v.h.
Niels

Op til 6 vogne ved afgang Nøl kl.16.40. Mo-Cll-Cll-Mo-Cll-Cls. Toget delt i Fm. Mo til godstog og 2 Cll til morgenmylder tid hensat i spor 3.

Mvh

Flemming J

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 15/1 2015, 15:35 (3669 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Ja den bog har jeg selvfølgelig også. (anskaffet seperat)
Men et sp til foto.:
Der var i perioden "ekstra"tog til og fra bagsværd, men jeg husker ikke at de blev skilt??? Mener heller ikke at fænomenet er omtalt i kilderne???

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Niels Munch, 15/1 2015, 17:53 (3669 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 15/1 2015, 18:14

Der var i perioden "ekstra"tog til og fra Bagsværd, men jeg husker ikke at de blev skilt??? Mener heller ikke at fænomenet er omtalt i kilderne???

Hans K. Nielsen, som har fotograferet en del på Bagsværd Station i 1957, har her fanget en tilsvarende situation. Den nøjagtige tekst dertil er:

"Bagsværd Station kl. 17.07. Der er tale om et myldretidstog, hvor de tre forreste vogne fortsatte til Farum, de to bageste returnerede til København. Bemærk de mange ansatte og arbejdsvogne på perronen.."

[image]
Bagsværd Station 1957. Foto: Hans K. Nielsen. Gladsaxe Byarkiv.

Her er der tale om 2 Mo 5xx (svejste), som netop er koblet fra hinanden, hvor A- og B-kablerne er fjernet, og hvor slutsignalerne er placeret for den videre kørsel, venstre togdel mod Farum og højre retur til NøL.


M.v.h.
Niels

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 19/1 2015, 14:55 (3665 dage siden) @ Niels Munch

En kommentar til Niels Bagsværdfoto.
Mener også der periodevis var enelkte "ekstrtog" på søn-og helligdage mellem KHL og Hareskov (?)

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Peter K Hansen, 15/1 2015, 12:04 (3669 dage siden) @ gamle ole

Der kunne være 2 arbejdende MO sammenkoblet med styreledninger i et tog. Der var ingen maks antal førerrum (MO eller styrevogn), men der kunne kun være et betjent førerrum ad gangen. Antal vogne blev bestemt af trækketabeller og havde ikke noget med styringen at gøre. Dog skulle alle vogne mellem et betjent førerrum og MO have styreledninger.
Med venlig hilsen
Peter K Hansen

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af esni, Frederikssund, 15/1 2015, 18:11 (3669 dage siden) @ Peter K Hansen

Der kunne være 2 arbejdende MO sammenkoblet med styreledninger i et tog. Der var ingen maks antal førerrum (MO eller styrevogn), men der kunne kun være et betjent førerrum ad gangen. Antal vogne blev bestemt af trækketabeller og havde ikke noget med styringen at gøre. Dog skulle alle vogne mellem et betjent førerrum og MO have styreledninger.
Med venlig hilsen
Peter K Hansen

Men der var vel alligevel en grænse for hvor mange enheder der kunne være imellem 2 Mo?

Og mon ikke det længste har været Englænderen, der godt nok brugte Mk/Fk i den ene ende?

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/1 2015, 18:53 (3669 dage siden) @ esni

:-)

husk nu på at det kun var MO der havde C styreledning til styrevogn CRS, CPS, CLS, Bhs

altså kun MO kunne styres fra styrevogn, det var det C ledningen var for

AB ledninger som MK/FK havde kunne ikke styres fra styrevogn - kun fra anden motorvogn med AB ledninger

mvh
henning h087

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af esni, Frederikssund, 15/1 2015, 18:59 (3669 dage siden) @ henning h087

:-)

husk nu på at det kun var MO der havde C styreledning til styrevogn CRS, CPS, CLS, Bhs

altså kun MO kunne styres fra styrevogn, det var det C ledningen var for

AB ledninger som MK/FK havde kunne ikke styres fra styrevogn - kun fra anden motorvogn med AB ledninger

mvh
henning h087

Men det var et bud på den maksimale længde med motorvogn i hver ende.

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/1 2015, 19:28 (3669 dage siden) @ esni

hej

ok - fik vist misfortolket det

men i styrevognsbogne skriver der at spændingstabet blev for stort hvis der var mere en 2 vogne mellem styrevogn og motorvogn

men om det samme gælder for mellem motorvogne - kan jeg ikke rigtigt finde noget om - men har da set foto af Englænderen med MK/FK-AC-AD/AY-WR-CB-MO altså 5 vogne - men synes også at jeg har set en oprangering med 6 mellemvogne - men den med de 6 mellemvogne er jeg ikke 100% sikker på

mvh
henning h087

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af esni, Frederikssund, 15/1 2015, 19:37 (3669 dage siden) @ henning h087

hej

ok - fik vist misfortolket det

men i styrevognsbogne skriver der at spændingstabet blev for stort hvis der var mere en 2 vogne mellem styrevogn og motorvogn

men om det samme gælder for mellem motorvogne - kan jeg ikke rigtigt finde noget om - men har da set foto af Englænderen med MK/FK-AC-AD/AY-WR-CB-MO altså 5 vogne - men synes også at jeg har set en oprangering med 6 mellemvogne - men den med de 6 mellemvogne er jeg ikke 100% sikker på

mvh
henning h087

Jeg ville have forventet

MK/FK-AD/AY-AC-WR-CB-MO

Mest af hensyn til delingen ved storebælt, idet delene så kunne blive ca lige lange....

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af John Poulsen, 15/1 2015, 20:27 (3669 dage siden) @ esni

Under normale omstændigheder var der maksimalt en AD/AY og to andre vogne som "mellemvogne" i "Englænderen", mens toget fremførtes med MK/FK og MO.
Ved afgangen fra København var toget oprangeret MO+AD/AY+vogn*(oftest CB, første sommer dog WR)+AC+MK/FK (eller rettere FK/MK).
I Korsør kørte MO+AD/AY i færgens sidespor. Hele ideen med AD/AY var jo, at man ikke behøvede at slække koblinger mellem de to vogne (vogndele), kun mellem MO og dobbeltvognen, hvorved man sparede tid. (Slækningen var nødvendig pga. de meget snævre sporkurver til datidens færger)
Derefter rangeredes resten af toget (4 vogne i alt)(uden koblingsslækning) ombord på midtersporet af MK/FK'en.
Derfor gik AD/AY altid op til MO-vognen.
John Poulsen

x

af gamle ole, 17/1 2015, 16:18 (3667 dage siden) @ esni

-og hvad kan vi konkludere?
Trækkraftbegrænsning: 3 boggievogne
ABC-ledninger
2 MO max til "fjernstyring"
relevante s-og-l-vogne
-så hvis disse kriterier er opfyldt kan der såteoretisk set set være tlae om et "uendeligt" antal enheder, med de forbehold der er nævnt???

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 3/2 2015, 14:58 (3650 dage siden) @ gamle ole

Temaer har været berørt tidligere, men alligevel.
Hvad var det rationalet bag det faktum at Frederikssundsbanen som standard kørte med en MO i hver ende, og et antal ledningsvogne imellem og aldrig-som standard-brugte styrevogne?
- i modsætning til Hareskovbanen der som standard altid brugte MO evt ledningsvogne og styrevogne, evt 2x ved store tog (undtagen tilnsidst til Svanemøllen)
Og lille Nord brugt også som standard MO evt ledningsvogne og styrevogn.
Den historiske forklaring med at man ikke have MO nok holdt jo ikke senere da de nærmest var overtallige.

Hilsen Ole

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af Henrik Tolderlund, 3/2 2015, 17:10 (3650 dage siden) @ gamle ole

Hvad var det rationalet bag det faktum at Frederikssundsbanen som standard kørte med en MO i hver ende, og et antal ledningsvogne imellem og aldrig-som standard-brugte styrevogne?

Mig bekendt var to MO i hvert tog nødvendigt for at kunne overholde køreplanen på Frederikssundbanen.
Som jeg husker det, kørte man med MO+Cll+Cll+MO mandag-fredag og MO+Cll+MO i weekenden.

Venlig hilsen Henrik

MO-styre-ledningsvogne, antal enheder mm

af gamle ole, 3/2 2015, 17:23 (3650 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Det ku meget vel være tilfældet, så vi må formode at køreplanen var mere stram på Fredriksundsbanen end både Hareskovbanen og Lille Nord.

Ole

DSB PR901
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak