Ferrovie della Sardegna 2004 (24 fotos)

af Niels Munch, 10/1 2015, 16:21 (3633 dage siden)

God eftermiddag i forum,

I dette sure & ruskende januar-vejr fristes man at tænke varmere, og da en julekalenderlåge havde bragt os til Sardinien, kunne det være nærliggende at beholde øvrige fotos derfra oppe fra arkivet lidt endnu.

Vi er i august 2004 og på ferie i Alghero i provinsen Sassari på øen (regionen) Sardinien, og som sædvanlig var det jernbanemæssige islæt ikke sådan planlagt hjemmefra, men blev taget, "som det nu kom". For der var jo altså en baneforbindelse fra Alghero til provinshovedstaden Sassari.

[image]

[image]

[image]

[image]

Stationen er Alghero San Agostino. Motorvognen med 1. og 2. kl. er FdS ADm nr. 58 (Fiat/OMS 1957, dieselmekanisk 2 x Fiat 185 kW med moderniseret vognkasse), og styrevognen med 1. og 2. kl. og pakrum, der lige blev parkeret, er FdS RPm 155 (Fiat/Stanga 1957 med moderniseret vognkasse).

Sassari er centrum for det smalsporede (950 mm) banenet i det nordlige Sardinien og adskilt fra FdS øvrige net på øen. FdS er bomærket for Ferrovie della Sardegna, som forestår smalspors- samt sporvejsdriften (Cagliari og Sassari) på øen.

Bag styrevognen på sidste billede ses den i 1998 nedlagte delstrækning til Alghero Porto og gamle bydel.

Det var naturligvis nærliggende at tage toget til Sassari:

[image]

[image]

Toget fra Alghero til Sassari bestod af styrevognen FdS RPe 905 (Breda/Ferrosud/ABB Tecnomasio 1996/97) og motorvognen FdS ADe 97 (Breda/Ferrosud/ABB Tecnomasio 1995-96 dieselelektrisk 2 x Fiat 184 kW med ABB banemotorer). ADe og RPe er optisk ens bortset fra, at motorvognen har lidt mere "ragelse" på taget.

ADe motorvognene af denne serie er i øvrigt forberedt for ren elektrisk drift!

Så er vi kommet til Sassari, hvor jeg på 3-skinnesporet fotograferede:

[image]
FdS RPe 904 - ADe 98 i Sassari FS, 08-2004 (nm).

[image]

[image]

Fra norsdiden af Sassari FS afgik togene mod Sorso hhv. Nulvi, og ovenfor ses den ganske umoderniserede FdS ADm 56 (Fiat/OMS 1957).

[image]

Samme sted ses 2 uidentificerede ADm-vogne i nyt design, den ene med gamle vinduer og den anden moderniseret med nye. T.v. spor med køreledning for Metrosassari.

Tilbage mod Alghero - efter at have overværet et religiøst optog - med:

[image]

FdS ADe 98 - RPe 904, som ikke kom videre end til Olmedo, hvor et motorstop tvang os til at afvente næste tog fra Sassari (!).

Driftsuregelmæssigeheder afskrækkede mig dog ikke for et nyt besøg i Sassari, hvor jeg travede ud til FdS depot og værkstedsområde:

[image]

[image]
SFS 1-C-0 lok 5 "ELSA" (Breda 2291/1930).

[image]
SFS 1-C-0 lok 3 "NULVI" (Breda 2289/1930).

Disse 2 lokomotiver var reserveret for "Trenino Verde", Sardiniens turisttog, men var ikke i revision på fototidspunktet.

[image]
Trenino Verde-materiel i depotområdet i Sassari.

[image]
Gensyn med FdS ADm 58 i Sassari depotområde.

[image]
En uidentificeret FdS RPm i Sassari depotområde.

[image]
FdS diesellok LDe 501 (Breda/TIBB 5932/58) i Sassari depotområde.

Når Trenino Verde ikke køres med damp, sker det med LDe-dieselelektriske lokomotiver fra Breda/TIBB 1958 med 2 x Breda 350 hp dieselmotorer og 4 x TIBB 92 kW banemotorer.

[image]
FdS traktion i Sassari: LDe, ADe og 2 x ADm. Bagved de endnu ubenyttede køreledninger til Metrosassari.

[image]
Uidentificeret ADm under modernisering i Sassari.

Tilbage på banegården i Sassari:

[image]
Uidentificeret, ikke moderniseret ADm i sæksporet, Sassari.

[image]
Uidentificeret, moderniseret ADm med RPm i Alghero.

[image]
Uidentificeret 4-akslet tjenestegidsvogn af nyere dato i Alghero.

Og til sidst et bonusbillede. I lejet bil besøgte vi den idylliske havneby Bosa, hvortil der også foregår nogen FdS turisttrafik på linien FdS Macomer-Bosa, dog ikke da vi var der:

[image]
Stationen Tresnuraghes-Cuglieri-Magomadas på linien Macomer-Bosa.

Alle fotos i august 2004 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Ferrovie della Sardegna 2004 (24 fotos)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 10/1 2015, 16:53 (3633 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

det ser godt nok lækkert ud, men hvor er det synd at grafitti findes.
Tak for gode billeder, gerne mere, man får lyst til at rejse.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Ferrovie della Sardegna 2004 (24 fotos)

af Kai Bayer, 10/1 2015, 19:17 (3633 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

jeg har selv været på tur med toget fra Alghero til Sassari. Og det var en god oplevelse. Især de små jernbanerestauranter i både Alghero og Sassari nød både jeg og de venner, jeg var sammen med.

Tænk, at man på den lille bitte station i Alghero havde en rigtig bar med en sød ung dame, der serverede Fernet Branca i rigtige glas for os :-)

Jeg besøgte også Bosa Marina, hvor der ligger en hyggelig gammel station. Jeg lægger fotos ind ved senere lejlighed, men vil dog også gerne gøre jer alle opmærksomme på, at der på tyske Drehscheibe Online ligger en lang række flotte fotos og beskrivelser af banerne på Sardinien.

Her får I linket til det sidste af indlæggene, men der er links på siden til alle de øvrige fotos.

Kai Bayer / match

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7200653

Ferrovie della Sardegna 2004 (24 fotos)

af Niels Munch, 10/1 2015, 19:34 (3633 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg lægger fotos ind ved senere lejlighed,

Dem vil vi bestemt glæde os til!

M.v.h.
Niels

Ferrovie della Sardegna 2004 (epilog)

af Niels Munch, 28/11 2023, 22:58 (389 dage siden) @ Niels Munch

Som et supplement bør det nævnes, at Stadler i 2016 leverede 4 dieselelektriske togsæt til betjening af strækningerne Sassari-Alghero og Sassari-Sorso:

[image]
ARST (tidl. FdS) dieselelektrisk togsæt ADeS 01–04 i Olmedo på Alghero-linjen, 17.04.2017 (foto: Gianni Careddu - Wikimedia Commons).

Datablad: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmarst0818_en.pdf .

Derudover har Stadler leveret dieselelektriske togsæt til øvrige 950 mm baner på øen.

Endelig er smalsporbanerne på Sardinien med 6 togsæt med i et fællesindkøb af 950 mm brinttog hos Stadler (forventet levering 2026): https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmarsthmu0923_en.pdf .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak