Ferrovie della Sardegna 2004 (24 fotos)
God eftermiddag i forum,
I dette sure & ruskende januar-vejr fristes man at tænke varmere, og da en julekalenderlåge havde bragt os til Sardinien, kunne det være nærliggende at beholde øvrige fotos derfra oppe fra arkivet lidt endnu.
Vi er i august 2004 og på ferie i Alghero i provinsen Sassari på øen (regionen) Sardinien, og som sædvanlig var det jernbanemæssige islæt ikke sådan planlagt hjemmefra, men blev taget, "som det nu kom". For der var jo altså en baneforbindelse fra Alghero til provinshovedstaden Sassari.
Stationen er Alghero San Agostino. Motorvognen med 1. og 2. kl. er FdS ADm nr. 58 (Fiat/OMS 1957, dieselmekanisk 2 x Fiat 185 kW med moderniseret vognkasse), og styrevognen med 1. og 2. kl. og pakrum, der lige blev parkeret, er FdS RPm 155 (Fiat/Stanga 1957 med moderniseret vognkasse).
Sassari er centrum for det smalsporede (950 mm) banenet i det nordlige Sardinien og adskilt fra FdS øvrige net på øen. FdS er bomærket for Ferrovie della Sardegna, som forestår smalspors- samt sporvejsdriften (Cagliari og Sassari) på øen.
Bag styrevognen på sidste billede ses den i 1998 nedlagte delstrækning til Alghero Porto og gamle bydel.
Det var naturligvis nærliggende at tage toget til Sassari:
Toget fra Alghero til Sassari bestod af styrevognen FdS RPe 905 (Breda/Ferrosud/ABB Tecnomasio 1996/97) og motorvognen FdS ADe 97 (Breda/Ferrosud/ABB Tecnomasio 1995-96 dieselelektrisk 2 x Fiat 184 kW med ABB banemotorer). ADe og RPe er optisk ens bortset fra, at motorvognen har lidt mere "ragelse" på taget.
ADe motorvognene af denne serie er i øvrigt forberedt for ren elektrisk drift!
Så er vi kommet til Sassari, hvor jeg på 3-skinnesporet fotograferede:
FdS RPe 904 - ADe 98 i Sassari FS, 08-2004 (nm).
Fra norsdiden af Sassari FS afgik togene mod Sorso hhv. Nulvi, og ovenfor ses den ganske umoderniserede FdS ADm 56 (Fiat/OMS 1957).
Samme sted ses 2 uidentificerede ADm-vogne i nyt design, den ene med gamle vinduer og den anden moderniseret med nye. T.v. spor med køreledning for Metrosassari.
Tilbage mod Alghero - efter at have overværet et religiøst optog - med:
FdS ADe 98 - RPe 904, som ikke kom videre end til Olmedo, hvor et motorstop tvang os til at afvente næste tog fra Sassari (!).
Driftsuregelmæssigeheder afskrækkede mig dog ikke for et nyt besøg i Sassari, hvor jeg travede ud til FdS depot og værkstedsområde:
SFS 1-C-0 lok 5 "ELSA" (Breda 2291/1930).
SFS 1-C-0 lok 3 "NULVI" (Breda 2289/1930).
Disse 2 lokomotiver var reserveret for "Trenino Verde", Sardiniens turisttog, men var ikke i revision på fototidspunktet.
Trenino Verde-materiel i depotområdet i Sassari.
Gensyn med FdS ADm 58 i Sassari depotområde.
En uidentificeret FdS RPm i Sassari depotområde.
FdS diesellok LDe 501 (Breda/TIBB 5932/58) i Sassari depotområde.
Når Trenino Verde ikke køres med damp, sker det med LDe-dieselelektriske lokomotiver fra Breda/TIBB 1958 med 2 x Breda 350 hp dieselmotorer og 4 x TIBB 92 kW banemotorer.
FdS traktion i Sassari: LDe, ADe og 2 x ADm. Bagved de endnu ubenyttede køreledninger til Metrosassari.
Uidentificeret ADm under modernisering i Sassari.
Tilbage på banegården i Sassari:
Uidentificeret, ikke moderniseret ADm i sæksporet, Sassari.
Uidentificeret, moderniseret ADm med RPm i Alghero.
Uidentificeret 4-akslet tjenestegidsvogn af nyere dato i Alghero.
Og til sidst et bonusbillede. I lejet bil besøgte vi den idylliske havneby Bosa, hvortil der også foregår nogen FdS turisttrafik på linien FdS Macomer-Bosa, dog ikke da vi var der:
Stationen Tresnuraghes-Cuglieri-Magomadas på linien Macomer-Bosa.
Alle fotos i august 2004 (nm).
Bedste hilsener
Niels