B-vognen i Alpen-Express

af Georg Schmidt, 6/1 2015, 21:33 (3614 dage siden)

Mon ikke vognløbet København-Rom er det længste løb for en DSB-vogn.
[image]
B 302 på vej ud på den lange rejse til Rom.

[image]

[image]
4 B-vogne i omløbet.

[image]
Når en E-646 havde overtaget toget i Brenner, det var sommer og vi var kommet lidt sydpå, kunne disse sæder blive ret "klistret".:-D

[image]
Rødby afdelingen.

[image]
B 302 kom ud fra værkstedet i Århus i december 1976 som rødmalet moderniseret gruppe 1-vogn.

Mvh
Georg

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/1 2015, 22:24 (3614 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

[image]

Har heldigvis kørt hele turen men ikke i B-vognen.

B-vognen i Lapplandspilen København H - Narvik var også et ret langt løb, men jeg har ikke en kilometerangivelse som kan afgøre om det var længere end til Roma T, men det er nær ved.

B og AB-vognesløbene i Nord-West-express Stockholm-København-Hoek van Holland må være nummer tre i længde.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

B-vognen i Alpen-Express

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 7/1 2015, 13:43 (3614 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,

Alpen-Expressen körte via Brenner, saa det skulle - efter min gamle köreplan - väre 2156 kilometer. Til Narvik er det väre, hvis toget körte over Stockholm, 2196 kilometer.

Ullrich

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/1 2015, 15:00 (3614 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej Ullrich.

Tak for dine kilometerangivelser, Lapplandspilen kørte over Hässleholm-Mjölby-Hallsberg-AvestaKrylbo-Ånge-Boden, som muligvis er lidt kortere. Stockholm ligger jo så afsides!:-D

Da vi boede nordpå kørte vi ofte med Laplandspilen, i 1978 havde den afgang Gällivare 11.40 og ankomst Hässleholm den følgende dag også klokken 11.40.
Jeg har planlagt en tråd med billeder af B-vogne i dette tog, men mangler "et par scanninger" endnu.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

B-vognen i Alpen-Express

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 8/1 2015, 13:32 (3613 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,

okay, denne vej er det kun ca 1860 km.

Ullrich

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 8/1 2015, 14:45 (3613 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej Ullrich

Det var et fint stykke regnearbejde og tak for resultatet.

[image]

Lille B-vogn langt hjemmerfra, Boden C 9.juli 1983.

Den svenske sangerinde Monica Törnell synger i sangen: "Vintersaga" om "Lappandspilen råmar som ett vilt djur genom natten."
Toget var lidt af en institution og vigtig for de nordsvenske blomterhandlere der fik deres blomster med toget.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

B-vognen i Alpen-Express

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/1 2015, 22:49 (3614 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Er det ikke en An-vogn der ses i stammen ?

Avatar

B-vognen i Alpen-Express

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/1 2015, 23:05 (3614 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jo, såmænd. Lokalvogn til Rødby Færge placeret forrest i stammen. Større var behovet ikke pga. af de manglende lokale standsninger undervejs.

Godt nytår!

M:-Drten

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/1 2015, 07:35 (3614 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

En lokal Rf del på 3B og en An er vel ikke så ringe, der var nok stadig en del over landgang rejsende, da der kom yderligere vogne på i Puttgarten.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

B-vognen i Alpen-Express

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2015, 08:25 (3614 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja, der gemmer sig selvfølgelig yderligere lokalvogne henne bag posten. Tak, Lars. :-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/1 2015, 11:49 (3614 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, der gemmer sig selvfølgelig yderligere lokalvogne henne bag posten. Tak, Lars. :-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

Hej Morten

De ses jo på det første billede!!

Hej Per

Den beskrevne rangering på Hamburg Hauptbahnhof ser sådan ud i deres arbejdsplan fra 1971

[image]

Man ser ankomsten af D 281 til venstre og til højre ses Lr 50281 ankomme fra Langenfelde Betriebsbahnhof et øjeblik efter, den bageste vogn afkobles (-1 Schl) og togmaskinen trækker resten ud i spor 35 som er det nordlige rangerhoved (= den stiplede linje) derfra trykkes det på fortoget (=Lr50281) og det afgår efter bremseprøve etc. ZlZ 14249 er så dieselloket der afgår til Altona.


togsammensætningen vinter 1973/74 ses herunder,
det elektriske lok med vognene 15-19 kom med Lr 50281

[image]


Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

B-vognen i Alpen-Express

af Per Sørensen, Hg, 7/1 2015, 22:01 (3613 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak Lars,

det var lige hvad jeg havde brug for.
Hvor Sørensen har du fået fat i sådan en plan?

Interessant at for-toget kom fra Langenfelde og ikke fra Altona HBF, som jeg troede.
Jeg tænkte også engang at det kom fra Flensburg / Jylland for at skabe forbindelse.

Men tak for en interessant oversigt.

Venligst

PediHg

B-vognen i Alpen-Express

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 8/1 2015, 07:35 (3613 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Per

Det glæder mig du kunne bruge oversigten, den er fundet og vundet på eBay.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

B-vognen i Alpen-Express - glimt fra en Rom tur

af Per Sørensen, Hg, 6/1 2015, 23:30 (3614 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Tak for flotte fotos, som altid...

Minderne vælter frem

Jeg var med B vogn til Roma i begyndelsen af 70erne og jeg må give dig ret; sæderne var klistrede til sidst.

Jeg gik på Akademisk Studenterkursus og i klassen gik Ole, der havde arbejdet hos Pitzner Auto i Trommesalen ved Vesterport Station.
Derfor kunne han få 20 personer afsted til Rom, for at hente udlejningsbiler hjem til København.
Pitzner betalte togbilletten til Rom, samt benzin og færge hjem.

Uh; - hvor jeg glædede mig, for jeg havde aldrig været på så lang en togtur.
Det var i efterårsferien og B vognens vinduer kunne åbnes og sådan skal dét være!


Aftenrangering i Hamburg HBF ; fantastisk kapacitet på den banegård.
Har tit tænkt på at de værste tog, de kunne få ind der, vel var dem fra Danmark, der skulle sydpå, for de skulle jo rebroussére.

Alle de andre ekspresser kom bare oprangeret fra Altona for et kort ophold og kørte så videre.

Alpen-Expressen blev jo sat over i et andet spor for at komme sydpå og det har nok givet mangen en dansker overraskelser , hvis man lige skulle op og kigge i forhallen.
Det kunne nemlig være at stammen var væk, når man kom ned igen!
Første tanke er at toget er kørt før tiden og med ens bagage og pas der var hos rejsefællerne i kupeen.

Vi havde nok fået en E 103 foran og den havde ingen problemer med at få de måske 15 vogne igang.
Efter min mening er E 103 en af de smukkeste maskiner, der er lavet.

Det er den der så sådan ud (Copyrights wikipedia og foto fra Dresden):

[image]

Dejligt og så ud over havnen, mens man i aftenen kunne se rangermaskiner rode med godsvogne. Over Elben et par gange og på Harburg Rangérbanegård holdt ikke mindre end 3 godstog og ventede på at nattogene kom væk.
Udover Alpen-Express kom der vel 10 eller flere i løbet af et par timer.
De spredte sig så ud over Europa i en vifte. Det var skønne tider.

Da vi nåede ud i mørket omkring der hvor Rangérbanegården Maschens sydende ligger idag, tror jeg næsten farten har været på måske 160km i timen.

Det var tid til at sove og der er jo ikke noget bedre end at falde i søvn til lyden af toget der hamrer igennem natten, mens vognen gynger lidt....

Vi var jo unge og havde ikke liggevogn og den slags. Vi sov bare i kupeerne. Et par mand lagde sig op i bagagehylderne og så var der bedre plads til os andre i sæderne. (OK, - vi havde fået lidt øl).

Næste morgen hængende i vinduet under indkørsel til München HBF, hvor der skulle rebrousséres igen og vi skulle have en østrisk maskine i den anden ende af toget.

Her burde B-vognen have været efterladt; der er alligevel et længere ophold.
Jeg har aldrig forstået, hvorfor man benyttede SÅ lange løb med vogne, som det fra København til Rom.

Efter en times tid kommer man til Salzburg, der også er god at studere hængende i vinduet (hmmm "Nicht Hinauslehnen"). Lidt senere kommer der meget smukke strækninger ved Kufstein, Insbruck på vej mod Brennerpasset, hvor der skiftes til Italiensk lokomotiv.
Der er forskellig spænding så maskinerne kører under fremmed spænding med Pantografen nede og må hentes af rangertraktor. Spændende!

Nede på Posletten i Norditalien degraderedes Alpen-Express til et lokaltog, hvor der standses ude på Bøh-landet. Om det var almindeligt ved jeg ikke, men en gang kom en kvinde ombord med 2 høns i bur!

Efter måske 27 timer raslede vi ind På Roma Termini og en pragtfuld tur var forbi...
Og korrekt Georg; - Sæderne var blevet klistrede, (men vognen kunne vel godt have fortsat til Sicilien)!

Et pragtfuldt ophold startede, men det er en anden historie....

NB! Efter denne tur fik jeg hevet alle mulige venner med på ture med toget og næsten hver gang var det:

ALPEN-EXPRESS afgang kl. 16:00 fra spor 8 (?)


Venligst

PEDIROMA


ContecRailDSB MZ1451

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak